Få beslut är lika förnuftiga som att köpa en begagnad Kia med nybilsgaranti. Men hur tokigt är det att köpa en ny Dacia Duster egentligen?

Valet är kanske inte alltid så lätt. Ska man våga köpa en begagnad bil och förhoppningsvis spara pengar? Eller ska man satsa på en helt ny bil, vilket ofta ger större trygghet och bättre finansieringsmöjligheter?

En av de billigaste och mest prisvärda bilarna som finns på marknaden i dag är Dacia Duster. Den rumänska tillverkaren ägs av Renault och använder till stor del Renaults delar i sina bilar. Dacias modeller heter dessutom Renault på vissa marknader.

Duster är den rejäla bilen som tål tuffa tag. En bil som man vågar köpa ny och ändå parkera på gatan och sova gott om natten. Lågt pris, bra utrymmen och framkomlighetsförmåga är starka argument för.

Men hur är det egentligen med säkerheten? Kanske är en begagnad Kia Rio ett klokare köp. Kia har länge erbjudit bra paket till sina bilar och ofta har även billigare modeller bra med extrautrustning. Kan en tre år gammal Rio vara ett smartare köp än en ny Duster? Motors biltest ger dig svaret.

Dacia Duster är en stryktålig och rejäl bil. Ett intressant alternativ för den som mer söker ett arbetsredskap än en mysig familjebil. Foto: James Holm
Dacia Duster är en stryktålig och rejäl bil. Ett intressant alternativ för den som mer söker ett arbetsredskap än en mysig familjebil. Foto: James Holm

Dacia Duster 1,3 TCE 150 4X2 EDC

EN REJÄL BIL att köra ifrån lakejer till skurkar med världsherraväldesdrömmar. Duster skulle passa bra i en Bond-film, men rubriken syftar mer på hur användarvänlig den är för den som bor på landet, och kanske brukar sin jord. Det är en befriande känsla att köra en testbil som inte måste hanteras med silkesvantar.

Men Duster är ingen fullskalig traktor för det. Den version vi kör, med turboladdad bensinmotor på 150 hästkrafter och dubbelkopplingslåda, är pigg.

Den pigga drivlinan gör sitt för att man ska se fram emot turerna i Duster

Själva körkänslan, alltså kommunikationen mellan människa och maskin i styrning, gas- och bromsrespons samt chassibalans är inget att skriva hem om. Men den pigga drivlinan gör sitt för att man ska se fram emot turerna i Duster. Dubbelkopplingslådan utför ett godkänt arbete när man vill komma iväg från stillastående och när man har kommit upp i fart.

Men kökörning och krypkörning sker ryckigt och osofistikerat. Automatlådan går heller inte att få till fyrhjulsdrivna versioner av Duster. Styrningen är diffus och servoverkan är för stor, det vill säga att styrningen är för lätt. Tacksamt i ett bruksfordon, men otacksamt för körkonnässören. Vändradien är dock mycket bra.

Enkla stolar med platt sittdyna och hård stoppning. Foto: James Holm
Enkla stolar med platt sittdyna och hård stoppning. Foto: James Holm

Fjädringen går i samma tecken. Den är bättre på att klara av tuffa tag än att skänka de åkande en komfortupplevelse. Duster klarar av dåliga vägar, med potthål och gupp, på ett mycket bra sätt. Sittställning och stolar är godkända, men inte mer än så.

Jämfört med den lilla Kian sitter man inget vidare på längre resor. Vi skulle vilja ha skönare stolar, generösare skjutmån på ratten, tiltbar sittdyna och mjukare stöd för höger ben och vänster arm. Justerbart svankstöd finnes dock.

Överraskande bra och lättanvänt infotainment. Mycket enkel instrumentering. Foto: James Holm
Överraskande bra och lättanvänt infotainment. Mycket enkel instrumentering. Foto: James Holm

Vägljudet är påtagligt, men inte påfrestande. Det är en jämn kamp mellan hjulen och vinden om vad som väsnas mest i motorvägsfart. Om vi riktar blicken framåt möts vi av en mycket enkel instrumentering. Två analoga mätare omringar en daterad display.

Infotainmentsystemet är väldigt lättanvänt, trots att det är helt pekskärmsbaserat. Vid ratten sitter en kontrollenhet bakom ratten för volym och ljudkälla. Vi saknar rattvärme och stolsvärmen är i enklaste laget.

Duster fick halvbra krockresultat hos Euro NCAP

Duster är en bra bruksbil för den som vill ha en rejäl vagn för tuffa tag. Men vi är tveksamma till om vi kan rekommendera den eftersom den fick halvbra krockresultat hos Euro NCAP och saknar viktiga säkerhetssystem som autobroms. Sikten i sidobackspeglarna är heller inget vidare.

Dacia Duster erbjuder framför allt generösa utrymmen för sin prisklass. Foto: James Holm
Dacia Duster erbjuder framför allt generösa utrymmen för sin prisklass. Foto: James Holm
Kia Rio känns fortfarande ganska modern tack vare sin höga utrustningsnivå. Foto: James Holm
Kia Rio känns fortfarande ganska modern tack vare sin höga utrustningsnivå. Foto: James Holm

KIA RIO 1,2 LAUNCH EDITION

ATT DU PRECIS har köpt en begagnad bensindriven Kia Rio är kanske inget som imponerar på din bilintresserade vän. Om inte din vän råkar gå igång på förutsägbara och kostnadseffektiva affärer. I år är det en Kia Rio från 2017 som står som begagnatalternativ i vårt test mellan en ny och en begagnad bil.

En fem år gammal Kia med två års nybilsgaranti är toppen

Testbilen är en Launch Edition vilket innebär att den har en hel del utrustning som vi uppskattar i vardagen, såsom rattvärme och Apple Carplay samt Android Auto. Det senare behöver dock sladd, vilket man slipper i Dacia Duster.

Att köpa en fem år gammal Kia och fortfarande ha två års nybilsgaranti kvar är toppen. Men vagnskadegarantin är fortfarande bara tre år så den här bättre begagnade skönheten är värd en helförsäkring, vilket adderar smolk i den annars fina ekonomibägaren. Elektrifiering är också något vi saknar helt i denna Kia.

Under huven finner vi en fyrcylindrig bensinmotor utan överladdning. Det senare är påtagligt eftersom effekten är blygsamma 82 hästkrafter och acceleration är något man får ägna tid åt i Rion. Motorn är seg på låga varv, vilket gör att en kort motorvägspåfart eller omkörning kräver höga varvtal.

Den manuella lådan är lättjobbad med tydliga steg. Kopplingen är snäll och motorstyrningen möter automatiskt med viss gas.

Bullret i motorvägshastighet är besvärande

Detta är en perfekt bil för den som vill övningsköra med tre pedaler. Men vid några tillfällen trilskades backen och vi var tvungna att ta vägen via ettan för att backväxeln skulle gå i. Körning i lägre hastigheter sker småstötigt men utan besvärande buller. Smågupp hanteras bra, men stora gupp, som är en barnlek för Dacian, blir svåra för Kian. I motorvägshastighet besvärar bullret mer. Vi saknar en sjätte växel vilket skulle ha gjort susen för förbrukningen och för att få ner motorljudet.

Tydlig och lättanvänd interiör i Kia. Bra med flera olika uttag. Foto: James Holm
Tydlig och lättanvänd interiör i Kia. Bra med flera olika uttag. Foto: James Holm

Vi sitter bra i Rio. Stolarna är sköna och erbjuder, tillsammans med ratten, goda justeringsmöjligheter. Dock saknar vi inställbart svankstöd. Inredningen upplevs som ombonad när man kommer från Dacian. I Kian finner vi en mer avancerad instrumentering och en pekskärm i mitten som inte bara flankeras av snabbvalsknappar utan även bjuder på fler funktioner än Dacian.

Sköna stolar och bra justermån i Kia. Men vi saknar ställbart svankstöd. Foto: James Holm
Sköna stolar och bra justermån i Kia. Men vi saknar ställbart svankstöd. Foto: James Holm

Instrumenten visar dock inte den valda hastigheten för farthållaren, vilket är dåligt. Över lag är är inredningen lättanvänd med separata knappar där de behövs, och funktionerna är lätta att hitta och aktivera. Testbilens luftkonditionering känns enkel och värmen tar tid vid kallstarter.

Rio är en liten och lätt bil och kunde ha varit snålare, särskilt med tanke på den svaga motorn. Men den har fått bra säkerhetsbetyg av Euro NCAP och är ganska rymlig för sin storlek. 

 

  Dacia Kia  
Inköpspris 232 500 120 000 kr (efter bonus)
       
Ägarkostnad      
Värdeminskning  24 400

15 000

kr/år 2000 mil
(i tre år)
Bränsle  (testförbrukning) 27 600

24 840

kr 2 000 mil
(14 kr/l)
Skatt: 6 092 360 kr/år
Försäkring: 3 900 (halv) 9 500 (halv) kr/år
Service: 1 875 5 082 kr/år
Totalt:  31,93 27,39 kr/mil

 

 

  Dacia Kia
Drivlina





Rak 4, bensin, turbo,
1 333 cm3, 150 hk vid
5 250 r/min, 250 Nm vid
1 700 r/min. 6-växlad
dubbelkopplingsautomat.
Framhjulsdrift

Rak 4, bensin,
1 248 cm3, 84
hk vid 6 000 r/min
122 Nm vid 4 000 r/min
5-växlad manuell.
Framhjulsdrift

Kaross



Längd 4 341
bredd 1 804,
höjd 1 693 mm
Axelavstånd
2 673 mm
Bagagevolym
478–1 623 liter
Markfrigång 210 mm

Längd 4 065
bredd 1 725,
höjd 1 450 mm
Axelavstånd
2 580 mm
Bagagevolym
325–980 liter
Markfrigång 140 mm

Bränsle-
förbrukning

Angiven
6,2 l/100 km
(WLTP)
test
6,0 l/100 km

Angiven
4,8 l/100 km
(NEDC)
test
5,4 l/100 km

CO2

Angivet 109 g/km,
test 123 g/km

Angivet 109 g/km,
test 123 g/km.

Prestanda

0–100 km/h
angivet 9,7 s
Toppfart 199 km/h

0–100 km/h
angivet 12,9 s
Toppfart 173 km/h

Vikt

Tjänstevikt
1 338 kg
maxlast
440 kg
max dragvikt
1 500 kg

Tjänstevikt
1 162 kg
maxlast
398 kg
max dragvikt
910 kg

Tankvolym

50 liter

45 liter
Pris (efter bonus) 232 500 kr 120 000 kr
BÄST I TEST – Stor och stark eller liten och svag. Vilken är det bästa köpet enligt testmallen?

 

  Dacia Kia
Ekonomi/
utrustning

4

5







Nybilar har stort värde-tapp trots att Duster har ett lågt pris och gott andrahands-värde. Prestige-modellen har generöst med utrustning. Hög skatt.

När Rio var ny såldes den som Launch Edition med generöst med utrustning. Bra andrahandsvärde. Två års nybilsgaranti kvar. Dyr service.
Motor/
växellåda
4 3






Duster med 150-hästars bensinmotor är både stark och pigg. Lådan växlar snabbt men drivlinan känns inte särskilt sofistikerad.

Rio med 1,2-liters bensinmotor utan överladdning är obotligt seg på låga varv. Lådan är lättanvänd men vi saknar en sjätte växel.

Körning/
komfort
2 3







Fjädringen är aningen hård och dämpningen stum, men på dåligt underlag uppför sig bilen bra. Fyra vuxna sitter okej. Högt buller.
Godkänd fjädrings-komfort, aningen stötig i låga farter men bättre uppe i högre farter. Hög bullernivå. Sköna sitt-platser för fyra.
Utrymmen 5 3







För den här prisklassen har Duster stora utrymmen. Bagage-utrymmet är enormt jämfört med Kian. Generös takhöjd. Okej baksäte. Rio har bra inner-utrymmen för sin storlek. Fyra vuxna sitter godkänt, fram riktigt bra. Men bagage-utrymmet är i minsta laget.
Säkerhet 3 5








Krocktestad av Euro NCAP 2017 med tre stjärnor i betyg. Saknade då autobroms och är en av få bilar på marknaden i dag som fortfarande gör det.
Krocktestad av Euro NCAP 2017 med fem stjärnor i betyg. Svensksålda bilar har högsta utrustningsnivån med autobroms som standard.
Miljö 2 3







Ganska törstig trots att den bara är framhjuls-driven. Går inte att köra på några förnybara bränslen. Hyfsat låg förbrukning men inte imponerande sett till hur svag motorn är och hur lätt bilen är. Att köpa begagnat är dock miljö-smart.
RESULTAT
(MAX 30)

20

22

  Dacia Duster är mycket nybil för pengarna. Den är rymlig, användar-vänlig och har billig service. Men tre stjärnor hos Euro NCAP får oss att tveka. Kia Rio är ett väldigt förnuftigt begagnat-köp. Den är relativt bekväm och rymlig. Hög säkerhet, men seg och inte särskilt snål motor. Dyr service.

 

Läs mer i tidningen Motor nr 3 2022. Där får du också en återblick av hur det gick med förra årets begagnade testbil.