Honda Civic Hybrid Sport, Renault Captur mildhybrid 160 och Volkswagen Golf 1,5 TSI mildhybrid
Bilen som har gett namn åt en hel bilklass fyller 50 år och lanseras i nytt utförande. Vi tar en rejäl runda och testar hur bra nya Golf är jämfört med nya Renault Captur och tidigare testfavoriten Honda Civic.
Som medlem i M Sverige får du hjälp av vår jurist i tvister med verkstäder, bilhandlare, försäkringsbolag, parkeringsbolag och med trafikförseelser.
I samband med att Volkswagen Golf fyller 50 år uppdaterar man modellen. Det handlar om en facelift med mycket ny teknik under skalet. I det här testet får Golf möta två udda klasskompisar.
Renault Captur har också precis fått en ordentlig uppdatering. Det är visserligen en crossover, eller suv, men den kan troligtvis ändå attrahera en del kunder som annars funderar på en Golf.
Under testets gång står det klart vilken av de tre bilarna som är bäst på vad
Den tredje testdeltagaren är bekant för Motorläsare: Det är Årets smartaste bilköp, Honda Civic Hybrid. Civic är en aning längre än Golf men ligger ändå nära prismässigt och kan helt klart vara ett alternativ med sin halvkombikaross. Under testets gång står det klart vilken av de tre bilarna som är bäst på vad. Men vi är övertygade att även testets förlorare kommer att sälja som smör, eftersom många sätter design och image före körkänsla och komfort. Testvinnaren har egentligen bara en stor miss. Vilken det är och vad respektive bil är bra och mindre bra på får du läsa om på kommande sidor.
Betyg
Honda | Renault | Volkswagen | |
Ekonomi/ utrustning |
4 |
4 | 4 |
Dyraste bilen att köpa, men vår test-ekonomi visar att det är den billigaste att äga om du kör mycket. Bäst andra-handsvärde eftersom det är en fullhybrid. |
Hög bränslenota gör det till testets dyraste bil att äga. Kör du lite blir kalkylen bättre för Captur. En extra stjärna för mycket bra infotainment-system. | Golf är en prisvärd bil med gott andra-handsvärde, men har dyr service. Vi har räknat med service-avtal för 576 kronor i månaden för 6 000 mil. | |
Motor/ växellåda |
5 | 3 | 4 |
Hondas hybridlösning är fenomenal: en elmotor driver bilen nästan hela tiden, utom i motorvägs-fart. Alert och mjuk på samma gång. | Motorn kan först kännas orkeslös för att sedan släppa loss all kraft på en gång. Lådan gör vad den kan för att reda ut det hela. I sportläget blir det bättre. | Motorn är stark och snål. Växel-lådan är snabb och effektiv. Golf tappar en stjärna på att den tvekar en aning när man ska i väg från stillastående. | |
Körning/ komfort |
5 | 3 | 4 |
Ett mycket lyckat chassi där utomordentliga väg-egenskaper kombineras med en riktigt bra fjädrings-komfort. Bekväm och sportig. | Captur lider av det typiska suv-syndromet där man måste styva upp den längre fjädringen med hårda dämpare. Stötig, orolig och bullrig. | Ett bra chassi som ger en trygg och stabil väghållning. Lagom underhållande vid aktiv körning och god fjädrings-komfort. Bäst ljudkomfort. | |
Utrymmen | 3 | 4 |
4 |
Smart halvkombibaklucka ger både lättlastat och stort bagage-utrymme. Mycket bra plats för två vuxna fram. Begränsad takhöjd i baksätet drar av en stjärna. | Kortaste bilen av de tre, men den högre karossen ger mer huvud-utrymme. Känns minst av de tre i fram-stolarna dock. Extra stjärna för skjutbart baksäte |
Väldigt rymlig och smart planerad för framsätes-resenärerna. Bra baksäte och smart bagage-utrymme med genom-lastningslucka. |
|
Säkerhet | 4 | 5 | 5 |
Mycket bra resultat i Euro NCAP:s krocktester. Höga betyg för både vuxna och barn. Bra säkerhetssystem och bra för oskyddade trafikanter. |
Testades 2019 av Euro NCAP och fick då fem stjärnor i betyg. Mycket bra passivt skydd för vuxna, bra för barn och bra betyg för system. |
Fem stjärnor hos Euro NCAP. Liknande resultat för vuxna och barn som Honda Civic, men inte lika höga betyg för oskyddade trafikanter. | |
Miljö | 4 | 2 | 3 |
Den enda fullhybriden i testet, vilket också märks på förbrukningen. Störst skillnad i stadstrafik men också riktigt snål på landsväg. | Återigen ett pris man får betala för att köra suv. En högre kaross ger högre förbrukning. Även om det är en mildhybrid är Captur inte särskilt snål. | Lätt att köra snålt med. Framför allt är nya Golf överraskande snål vid motorvägskörning. Känns ändå pigg och stark. |
|
RESULTAT (MAX 30) |
26 |
21 |
23 |
Det är ingen slump att Honda Civic Hybrid blev Årets smartaste bilköp! En prisvärd bil med låg förbrukning och mycket bra köregenskaper. | Captur är för den som vill ha en prisvärd suv för stadstrafik. Rymlig för sin storlek och toppmodernt infotainment. Inget för den som älskar att köra. | Golf är en genomgående bra bil. Den är rymlig, praktisk, genomtänkt, bekväm, snabb och snål. En bil som passar de flesta helt enkelt |
Smart och rolig–Honda Civic Hybrid Sport
Bakrutan har börjat luta mer och mer för varje ny Civicgeneration. Numera är Civic en halvkombi snarare än en kompaktbil, likt en Golf. Dagens Civic ger intrycket av att vara en slank sedan med lite coupéformer, och detta ska visa sig föra både goda och mindre goda egenskaper med sig under testets gång.
Rejält akterseglat av Volkswagen men framför allt Renault
Framtill sitter man riktigt bra. Här är det gott om utrymme och stolarna är bekväma. Växelväljaren består av tydliga knappar och hela interiören är lättöverskådlig och pedagogiskt utformad. Jämfört med de två andra bilarna känns infotainmentsystemet dock tämligen daterat i Hondan. Det är inget fel ska sägas. Det är lättanvänt, har Apple Carplay och fungerar felfritt. Men grafiken, skärmstorleken och sett till innehåll och funktioner är det rejält akterseglat av Volkswagen men framför allt Renault.
Bagageutrymmet är rymligt och halvkombiluckan gör det lättlastat. Här bak finner vi också marknadens smartaste insynsskydd. Det är en jalusi som täcker området bakom baksätet, och kan rullas in i ett etui på vänster sida. Detta etui kan sedan enkelt knäppas av och stuvas in vid sidan i bagageutrymmet. Man har således alltid insynsskyddet med sig och det tar i princip ingen plats när det inte används. Det är också extremt lättmonterat.
Man bör inte vara över 185 cm om man ska sitta bekvämt bak
Att bilen är så låg ger ett mindre luftmotstånd och bidrar också till den låga bränsleförbrukningen. Men att den är så låg för också ett par nackdelar med sig. Dels gör den sluttande takformen att huvudutrymmet för baksätespassagerare är begränsat. Man bör inte vara över 185 cm om man ska sitta bekvämt bak, något som inte är ett problem i de två andra testbilarna. Det andra problemet är att det kan vara besvärligt att kliva i och ur bilen.
Jämfört med Golf och Captur känns Civic nästan som en sportbil så låg den är. Man sätter sig ”ner” i bilen. Det märks att Captur är betydligt högre, och insteget är betydligt lättare i den franska bilen – en inte helt oviktig aspekt för den som har problem med ryggen till exempel. Att man åker mer bekvämt i Civic är en annan femma.
Honda har verkligen fått till en bra chassisättning. Trots att bilen är låg, och har mycket bra vägegenskaper, är stötdämpningen mjuk och följsam. Nu är Civic en längre bil än de två andra och det längre axelavståndet spelar naturligtvis roll för den lugnare gången. Men det är få bilar i den här prisklassen som har ett så kompetent och samtidigt komfortabelt chassi som Civic har.
Bilen drivs av elmotorn i princip hela tiden
Tillsammans med hybriddrivlinan är den en fröjd att köra. Bilen drivs av elmotorn i princip hela tiden, förutom i motorvägshastighet då bensinmotorn kopplas direkt till drivaxeln. Bensinmotorn används annars för att ladda batteriet. Detta gör att Civic Hybrid har elbilens gasrespons och smidighet. Styrningen är också riktigt bra avvägd och behöver inte ställas in via olika lägen.
Honda Civic Hybrid är bilen för dig som uppskattar bilkörning. Chassi, styrning och drivlina är verkligen på topp. Är image och stora pekskärmar din grej är Hondan inte lika tilltalande. Här ligger man efter konkurrenterna. Och var beredd på att Civic är låg, om det är så att du kan tycka att det är jobbigt att kliva i och ur låga bilar. Är detta inget hinder får du en pålitlig, effektiv och prisvärd bil med Honda Civic Hybrid: en bil som du kommer att se fram emot att köra varje dag.
Renault Captur mildhybrid 160
Renault har varit smarta när de förnyar sin lilla suv Captur. Man har satsat på att tuffa till designen och enligt delar av testlaget ser den riktigt tilltalande ut. Det är också just detta som Captur säljer på – sin design.
När vi synar den i sömmarna står det klart att det finns andra bilar för samma pengar som är bättre på mycket. Men det kompakta suvformatet som Captur har fångar ändå många köpare.
Den nya designen gör att Captur ser ut som en helt ny modell, trots att det i grunden är samma konstruktion som lanserades 2019. Fronten påminner nästan om en elbil med den tilltäppta grillen och de avancerade ledljusen. Framtill vid sidorna hittar man dessutom luftkanaler för att minska turbulensen kring hjulhusen.
Stolarna är okej, men inte lika sköna som i Golf och Civic
Interiört känns det modernt och lite lagom lyxigt. Stolarna är okej, men inte lika sköna som i Golf och Civic. Mittarmstödet fram är justerbart i längdled men inte höjdled. Det mest imponerande är den stora skärmen som har Googles system. Det fungerar bra och är lättanvänt. Dessutom har man en separat panel med riktiga knappar för klimatanläggningen under skärmen, vilket är tydligt och bra.
Eftersom röststyrningen är kopplad till Google är denna också den bästa som marknaden har att erbjuda, tillsammans med övriga tillverkare som också använder Googles system i sina bilar.
På rattstången sitter det som tidigare en spak för att justera ljudanläggningen. Ergonomiskt och lättanvänt för föraren. Innerutrymmena är bra. Vi sitter dock bättre framtill i de två andra testbilarna, men Captur har ett riktigt starkt ess i rockärmen.
Captur har det rymligaste baksätet
Baksätet är skjutbart i längdled och du kan således välja om du vill prioritera benutrymme för baksätespassagerarna eller ett riktigt stort bagageutrymme. Utöver detta har Captur också det rymligaste baksätet, både på bredden och höjden.
När det kommer till bilkörning är vi inte lika imponerade. Captur lider av de typiska nackdelarna som en mindre suv för med sig. Med kort hjulbas och hög kaross måste man styva upp stötdämparna, och gången bli riktigt stötig och struttig.
På Captur är fjädringskomforten riktigt dålig
På suvar med mer avancerade, ställbara, stötdämpare går detta att hantera. Men på Captur är fjädringskomforten riktigt dålig. Framför allt lider den av mycket karossrörelser. Många småsuvar dras med det här problemet, men det blir extra tydligt när vi kör Captur parallellt med Golf och Civic, som har så mycket bättre fjädringskomfort.
Captur är mer för den imagekänsliga
Bilen startar alltid i Comfortläget, trots att man har ställt in sitt individuella läge. Styrningen är alldeles för lätt och känns distanserad, liksom motor och låda. Det hela blir bättre i Sportläget, som man alltså måste aktivera varje gång man startar bilen. Det är den körmässigt minst engagerande bilen i testet och den är varken pigg eller snål. Captur är mer för den imagekänsliga som vill ha suvdesign och toppmodernt infotainmentsystem med stor pekskärm, snarare än för den som tycker om bilkörning och komfort.
Volkswagen Golf 1,5 TSI mildhybrid
En klassiker och storsäljare. Volkswagen Golf har sålts i femtio år och i över 37 miljoner exemplar. I Sverige har det registrerats över 585 000 Golfar sedan starten.
Golfen har alltid funnits i olika versioner
Två anledningar till att den har varit, och är, så framgångsrik är att den är rymlig trots sina kompakta yttermått, samt att den alltid har funnits i olika versioner så det är lätt att hitta en modell som passar just de egna behoven. Vanliga Golf säljs i dag i åtta olika versioner på svenska marknaden, och Golf Sportscombi finns i fyra olika versioner. I det här testet kör vi instegsversionen, en mildhybrid med 150 hästkrafter och dubbelkopplingslåda.
Den kompakta karossen ger verkligen bra innerutrymmen. Framtill sitter man mycket bra. Både takhöjd och benplats är fullgoda för fyra vuxna. Till och med fem om man så vill. Bagageutrymmet är smart med lastkrokar, dubbla lastgolv och genomlastningslucka.
Infotainmentsystemet fungerar klanderfritt hela testperioden
Ett område som Volkswagen har haft problem med de senaste åren är det nya infotainmentsystemet. Pekskärmen i nya Golf är ny och större (12,9 tum) och panelen precis under skärmen är numera upplyst, vilket är en liten nyhet som gör stor skillnad. Skärmen har fått tydligare menyer och är lättare att hitta rätt i. Framför allt fungerar infotainmentsystemet klanderfritt hela testperioden, vilket är nytt. Ratten har riktiga tryckknappar och inga pekkänsliga ytor – föredömligt tydligt och lättanvänt. Skärmen för den digitala instrumenteringen är standard.
Med uppdateringen av Golf tillkommer det ytterligare ett par assistanssystem, utöver alla de system som redan fanns. Numera kan du manövrera bilen förarlöst från din smartmobil, exempelvis ur en smal parkeringsficka. En annan nyhet är 360-kamera för runtomvy för att lättare se trottoarkanten när du parkerar.
Som helhet är Golfen väldigt lyckad körmässigt
Under vår testperiod tog vi ut Golfen på ett par långkörningar – det bästa sättet att lära känna en bil ordentligt och identifiera eventuella brister. Men sådana är det få av i Golf. Nya Golf är bekväm. Den har bra stolar, bra fjädringskomfort och bäst ljudkomfort i motorvägshastighet av de tre bilarna. Honda Civic har aningen vassare chassi, men som helhet är Golfen väldigt lyckad körmässigt.
Bensinmotorn med mildhybridteknik känns stark vid omkörningar, trots att bilen är lastad. Och vid blandad körning är den riktigt snål. En halvliter milen är inga problem, vilket är ovanligt för mildhybrider. Växellådan växlar snabbt och mjukt. Men det gamla DSG-problemet hänger fortfarande kvar – tvekandet precis i starten när du ska rulla i väg.
Förbrukningen är låg och andrahandsvärdet gott
Prissättningen känns rimlig. En Golf Life Edition som har en hel del säkerhetssystem börjar på 332 200 kronor. Förbrukningen är låg och andrahandsvärdet gott. Men servicen är dyr. Ändå har vi räknat på serviceavtalet, 241 kronor i månaden för 3 000 mil och 428 kronor i månaden för 6 000 mil.
Vi har även kört en runda med laddhybriden Golf GTE. Den är betydligt vassare än mildhybriden, går över 10 mil på el och kan dessutom snabbladdas, vilket gör att den fungerar som en elbil i vardagen. Men den kostar från 518 900 kronor, vilket innebär att det kommer att ta lång tid innan man sparat in den lägre kostnaden för drivmedel. Golf 1,5 TSI mildhybrid är den gyllene medelvägen i det här testet. Den är bra på nästan allt, utan att sticka ut.
Text: Motors testlag Foto: James Holm
Ekonomiberäkningar
Honda | Renault | Volkswagen | ||
Inköpspris |
379 900 | 324 000 | 350 900 | kr |
Ägarkostnad | ||||
Värdeminskning |
37 900 |
35 600 |
36 800 |
kr/år 2 000 mil (i tre år) |
Bränsle: (testförbrukning) |
16 920 | 22 320 | 18 720 | kr 2 000 mil (22 kr/l) |
Skatt: (tre första åren) |
4 426 | 6 898 | 5 389 | kr/år |
Försäkring: |
4 200 (halv) |
3 876 (halv) |
4 128 (halv) |
kr/år |
Service: | 3 493 | 2 749 | 5 136 | kr/år |
Totalt: | 33,46 | 35,72 | 35,09 | kr/mil |
Kalkylen tar inte hänsyn till eventuella finansieringskostnader. |
Fakta
Honda | Renault | Volkswagen | |
Drivlina |
Rak 4, bensin |
Rak 4, bensin |
Rak 4, bensin |
Kaross |
Längd 4 551 mm Axelavstånd |
Längd 4 239 mm Axelavstånd |
Längd 4 286 mm Axelavstånd |
Förbrukning (WLTP) Test |
Angiven |
Angiven 5,9 liter/100 km test 6,2 liter/100 km |
Angiven |
CO2 (WLTP) Test |
114 g/km |
113 g/km |
119 g/km test 119 g/km |
Prestanda |
0–100 km/h |
0–100 km/h Toppfart |
0–100 km/h |
Vikt |
Tjänstevikt |
Tjänstevikt Maxlast Max dragvikt |
Tjänstevikt Maxlast Max dragvikt |
Tankvolym |
40 liter | 48 liter | 50 liter |
Pris | 379 900 kr | 324 000 kr | 350 900 kr |