Dacia Sandero Stepway, Hyundai i10 och Seat Mii electric: vi har letat upp tre av de billigaste bilarna som går att köpa på den svenska marknaden och testat dem mot varandra. En är överlägsen.

ÅRETS ROLIGASTE TEST!  Inte på grund av de bilar vi kör, utan på grund av att vi avslöjar för er läsare att ni inte ska se till en bils pris när ni undrar vad den kostar. I det här testet har vi valt ut tre av de absolut billigaste bilarna som går att köpa nya i Sverige i dag.

Vi har naturligtvis med Dacia, ett bilmärke som alltid kommer på tal när det gäller billiga bilar. Sedan har vi Hyundais nya minsting, som vi provkörde i våras. Den har mycket ny teknik och ett attraktivt pris. Men så har vi också lyft blicken och tagit med en elbil.

Och elbilar är ju som bekant dyrare att köpa. Men det kommer som en chock när vi räknar igenom alla kostnader för bilinnehavet och inser vad den här elbilen egentligen kostar att äga. Det absolut roligaste med det här testet är inte att vi blottlägger hur mycket det kostar att äga elbil, det är att vi tydliggör hur stora skillnaderna är i övriga egenskaper mellan elbilen och de två andra testbilarna. Välkomna till årets absolut billigaste, och kanske även roligaste biltest! 

Hyundai i10 

Hyundai I10 är den mest vanliga bilen av de tre testbilarna. Om du inte vill att din bil ska kännas som en traktor eller om du inte har möjlighet att ladda är Hyundai i10 det bästa valet av de billiga bilarna. Det här är den bil som mest motsvarar de förväntningar man vanligtvis har på en bil. Som att den ska ha en lätt styrning, en radio med pekskärm, en växelspak och att man kan köra hur långt man vill bara man stannar och pytsar i lite bensin då och då.

På så vis är den här bilen den som är mest tillgänglig för de flesta. Det enklaste bilköpet av de tre. Bara att köpa den och hoppa in och köra i väg.

En sak som slår oss testförare varje gång vi sätter oss i bilen är den oangenäma lukten. Det är en ganska frän lukt av industriplast och detta drar ner intrycket av en annars bra interiör. Dacians inredning erbjuder inte heller någon massage för doftsinnet när man kliver in i den, men det är inte så att man reagerar negativt på det som i Hyundai. I övrigt är det en trivsam interiör i den lilla bilen.

Hyundai i10 är den testbil som har den mest kompletta interiören. Lättanvända och tydliga reglage och funktioner.
Hyundai i10 är den testbil som har den mest kompletta interiören. Lättanvända och tydliga reglage och funktioner.

Tydliga pekskärmar i Hyundai i10

Infotainmentsystem och klimatanläggning har tydliga knappar och vred, och menyerna i pekskärmen är ganska tydliga. Med snabbvalsknappar vid sidan om skärmen kommer man snabbt och enkelt till de funktioner man vill styra. Systemet har naturligtvis även Apple Carplay och Android Auto, men en funktion som Hyundai är ensamma med i det här gänget är trådlös laddning av smartphone.

Det är inga problem att köra Hyundai i10 i vanlig stadstrafik, men om man försöker accelerera lite mer än så går det trögt. Motorn har ett vridmoment på blott 96 Nm och även om bilen är liten och lätt är det i minsta laget. Dacian är ingen raket den heller, men om man varvar ur den lilla trecylindriga motorn i den rumänska bilen så rör det i alla fall på sig. Det kan man inte säga om Hyundai.

Däremot känns drivlinan mer sofistikerad i Hyundai än i Dacia och det är inga ryck när man kliver på gasen efter motorbroms och karossen skakas inte om av start-/stopp-systemet. Och en uppsida med den orkeslösa motorn är att den är ganska snål, trots att den inte har någon hybridteknik.

I testet kör vi den på under en halvliter per mil, och även om det inte är jätteimponerade är det ändå mindre än de flesta bilar som bara har en förbränningsmotor som kraftkälla.

Hyundai har bra sits och okej benutrymme i baksätet.
Hyundai har bra sits och okej benutrymme i baksätet.

Varierande komfort

Fjädringskomforten är betydligt bättre i i10 än i Sandero. Koreanen är inte alls lika struttig, men det är en bra bit kvar till den kombination av komfort och väghållning som Seat Mii har. I Hyundai är det godkänt, men inte mycket mer än så. Stolarna är bra och tillsammans med det lilla extra armstödet sitter man okej bakom ratten, även på lite längre turer.

Precis som i Mii överraskar i10 med att ha ett relativt användbart baksäte. Det som är minimalt är bagageutrymmet. Om Dacian är ett transportredskap och Seaten en miljögokart är Hyundai i10 den mest vanliga bilen av de tre.

Hyundai har en liten lucka till bagageutrymmet.
Hyundai har en liten lucka till bagageutrymmet.
Lågprislådan –SVERIGES BILLIGASTE BIL –Dacia Sandero Stepway

Dacia Sandero Stepway

Dacia Sandero Stepway är Sveriges billigaste bil. Det kan man lätt tro, om man bara läser prislistor och tror att bilar kostar vad det står på prislappen. Men det är mycket mer komplext än så med andrahandsvärden, förbrukning, skatt och servicekostnader. Dacia Sandero, här i den något tilltuffade versionen Stepway, har ett startpris på 131 200 kronor. Om man väljer en vanlig Sandero som inte är Stepway-stylad kommer man ner i 110 700 kronor.

På den här bilden ser Dacia Sandero Stepway faktiskt lite läcker ut. Men låt dig inte luras, den är mer av ett billigt transportredskap än en läcker körupplevelse.
På den här bilden ser Dacia Sandero Stepway faktiskt lite läcker ut. Men låt dig inte luras, den är mer av ett billigt transportredskap än en läcker körupplevelse.

Billig att köpa men inte billigast att äga

Det är egentligen ofattbart billigt om man tänker efter. En bilmodell ska utvecklas och testköras i fler år, airbagar ska köpas in och motorn ska gjutas och sladdar ska dras. Sedan ska bilen skickas till återförsäljaren som även den ska ha en marginal och till sist är det 25 procent moms på bilens pris. Det kan alltså inte kosta fabriken alltför många tusenlappar att bygga den här bilen. Otroligt!

Men bara för att Dacia Sandero är oförskämt billig att köpa, betyder det inte att den är oförskämt billig att äga. Den är faktiskt dyrast att äga av de här tre testbilarna visar det sig i vår ekonomikalkyl.

Trots att den är billigast ett köpa. Även om Dacia har hyfsat andrahandsvärde tippas Sandero inte vara lika attraktiv som en elbil om tre år. Sedan är den inte särskilt snål med soppan heller, och då visar vår lugna testrunda ändå en lägre förbrukning är de officiella WLTP-siffrorna. Och sist men inte minst är den inte särskilt billig i vare sig skatt eller servicekostnader.

Sandero har en relativt lättarbetad interiör. Enkel och tydlig pekskärm med Apple Carplay.
Sandero har en relativt lättarbetad interiör. Enkel och tydlig pekskärm med Apple Carplay.

Att köra Dacia Sandero är ingen upplyftande upplevelse, trots att denna Stepway har fyra cm högre markfrigång än den vanliga Sandero. Ratten går inte att ställa i längdled och stolarna är tämligen enkla. Servostyrningen är tung, och även om samspelet mellan motor och växellåda fungerar helt okej är det inte mycket känsla i spakarna. Chassit känns trögt och bilen är både stötig och kränger en del. Hela bilens gång känns enkel och billig. Gasresponsen har ett glapp från att man släppt upp gaspedalen och motorbromsar tills man kliver på gasen igen. Det rycker till i drivlinan.

Utrymmen är Dacians rond med det rymligaste baksätet.
Utrymmen är Dacians rond med det rymligaste baksätet.

Man börjar förstå mer och mer hur den kan kosta så lite att bygga. Dacia använder mycket av Renaults gamla delar, alltså verktyg och maskiner som tidigare använts till att tillverka Renault-modeller återanvänds för att bygga Dacia-bilar. Och det är ett smart drag eftersom Renaults bilar ofta är prisvärda och har bra säkerhet. Dacia Sandero är dock inte krocktestad av Euro NCAP på länge och har heller inte autobroms.

Något som är imponerande bra i Dacia Sandero Stepway är att det enkla infotainmentsystemet med pekskärmen är så lättanvänt. Dessutom är DAB-radio, navigering och smartphonekompatibilitet med Apple Carplay och Android Auto standard. Det här känns mer som en bil man köper om man har andra prioriteringar som häst eller hund, och vill ha en ny bil som fungerar som man inte behöver vara så rädd om. 

Utrymmen är Dacians rond med störst bagageutrymme
Utrymmen är Dacians rond med störst bagageutrymme.
Miljögokarten –Seat Mii Electric

Seat Mii Electric

Har du möjlighet att ladda hemma och dina dagliga resor är under 25 mil? Köp den här bilen! Det är som att kliva in i en annan värld att köra Seat Mii jämfört med de två andra testbilarna. Men det är inte bara den helelektriska drivlinan som är ljusår bättre i körsmidighet och respons, även chassit är extremt mycket bättre både i komfort och väghållning. Detta är typiska elbilsegenskaper, eftersom elbilar är tyngre vilket bidrar till en god komfort, men samtidigt har en låg tyngdpunkt i det lågt placerade batteriet vilket ger utmärkta vägegenskaper.

Seaten heter TOY på sin registreringsskylt. Och den är verkligen en leksak med sin enorma körglädje jämfört med de två andra. Räcker det med 25 mil för dig är det här valet.
Seaten heter TOY på sin registreringsskylt. Och den är verkligen en leksak med sin enorma körglädje jämfört med de två andra. Räcker det med 25 mil för dig är det här valet.

I den här lilla bilen känns allt helrätt. Styrning, chassi och responsen från elmotorn gör den hur lätt och smidig som helst att kryssa runt med i stadstrafik, men samtidigt kvick och underhållande på landsvägar. 0–100-siffran är inte imponerande på pappret, men den här bilen sticker i väg direkt när du sänker gaspedalen och 0–50 km/h tar endast 3,9 sekunder. Till och med på motorväg går den överraskande bra med sin mjuka men stabila chassisättning.

Mii har överraskande bra baksäte för sin nätta storlek.
Mii har överraskande bra baksäte för sin nätta storlek.

Köregenskaperna är alltså helt i en klass för sig. Men nu kommer vi till det här testets kärna, alltså ekonomin. Och det som i prislistan ser ut att vara den dyraste bilen är med råge den absolut billigaste när vi har räknat ut ägandekostnaderna i vår ekonomikalkyl.

Eldrivna Seat Mii är inte bara någon krona billigare per mil än de två andra, den är hela 34 procent billigare i milkostnad än en Dacia Sandero Stepway. Vem hade kunnat tro det?

Detta förutsätter att du kan ladda hemma och kalkylen tar inte med kostnader för att snabbladda. Men Mii är en liten bil för kortare vardagspendling och ingen bil man kör långt och snabbladdar ofta även om Mii går att snabbladda; med en effekt på 40 kW har du fullt batteri på en timme. Laddar du med en laddbox tar det runt fyra timmar från tomt till fullt batteri.

Seat Mii Electric Som infotainmentsystem använder du din smartphone. Hållaren är standard. Snygga och sköna stolar med integrerat nackstöd.
Seat Mii Electric Som infotainmentsystem använder du din smartphone. Hållaren är standard. Snygga och sköna stolar med integrerat nackstöd.

Interiören är föredömligt enkel och lättanvänd, utan att för den sakens skull kännas omodern. Klimat- och ljudanläggningen manövreras via tydliga knappar och bra vred.  Och i stället för ett infotainmentsystem sitter det en rejäl hållare till din smartphone.

Det finns en egen Seat Mii-app som ger en hel del möjligheter som att navigera utan uppkoppling, styra musiken eller frisöka genom att skriva med ditt finger på telefonens skärm. Appen kan även visa fordonsstatus under tiden du kör, som räckvidd, körtid och varvtal.

Vi ska dock klargöra att Mii är en långt mycket enklare bil i sina funktioner än Volkswagen ID3 som vi också provkör i det här numret. Men funktionerna i Mii är lättanvända och det känns på något vis så genialt enkelt att man har allting i sin smartphone. Du kan förvärma eller kyla bilen innan du ska åka i väg och du kan beräkna din resa, om du till exempel behöver ladda längs vägen. Seat Mii electric är förmodligen den billigaste bilen du kan köpa ny i Sverige i dag. Den erbjuder användarvänliga funktioner och en körupplevelse som golvar konkurrenterna. Det enda som får oss att tveka är tre stjärnor i Euro NCAP. Den passiva krocksäkerheten är bra men autobroms saknas vilket drar ner betyget. 

Seat har dubbelt lastgolv för sladdförvaring.
Seat har dubbelt lastgolv för sladdförvaring.

Dacia Sandero Stepway, Hyundai i10 eller Seat Mii electric

M Sverige testar Dacia Sandero Stepway, Hyundai i10 och Seat Mii Electric

Ekonomiberäkningar

  Dacia  Hyundai Seat   
Inköpspris

131 200

134 900

204 900
(efter bonus)
kr

         
Ägarkostnad        
Värdeminskning  17 900


18 100


20 400

kr/år
2000 mil

(i tre år)
Bränsle  (testförbrukning)

15 400


13 440


4 170
(1,5 kr/kWh)

kr
2 000 mil

(14 kr/l)
Skatt: 3 640 * 1 918**  360 kr/år
Försäkring:

3 096
(halv)
2 712
(halv)
3 912
(halv)
kr/år

Service: 3 915 5 311 927 kr/år
Totalt:  21,98 20,744 14,88 kr/mil
         

* 888 kr efter tre år
**426 kr efter tre år

 

Fakta

  Dacia Hyundai Seat
Drivlina





Rak 3, bensin, turbo,
999 cm3,
100 hk vid
5 000 r/min,
160 Nm vid
2 750 r/min.
5­växlad manuell.
Rak 3, bensin, turbo,
999 cm3,
67 hk vid
5 500 r/min,
96 Nm vid
3 750 r/min.
5­växlad manuell.
Synkron
permanent-magnet
elmotor fram,
83 hk, 212 Nm.
1­växlad
automatlåda.


Kaross



Längd 4 089,
bredd 1 761,
höjd 1 615 mm.

Axelavstånd
2 589 mm.

Bagagevolym
320–1 200 liter.
Längd 3 670,
bredd 1 680,
höjd 1 480 mm.

Axelavstånd
2 425 mm.

Bagagevolym
252–1 050 liter.
Längd 3 556,
bredd 1 645,
höjd 1 481 mm.

Axelavstånd
2 421 mm.

Bagagevolym
251–923 liter.
Bränsle-förbrukning (WLTP)


Angiven
6,0 l/100 km,

test
5,5 l/100 km
Angiven
5,0 l/100 km

test
4,8 l/100 km

Angiven
14,4 kWh
/100 km,

test
13,9 kWh
/100 km.

CO2

Angiven
135 g/km,
test
124 g/km.
Angiven
114 g/km,
test
109 g/km.
Angiven
0 g/km,
test
0 g/km.
Prestanda





0–100 km/h
angivet 11,7 s.

Toppfart
179 km/h.


0–100 km/h
angivet 17,8 s.

Toppfart
156 km/h.


0–100 km/h
angivet 12,3 s.

Toppfart
130 km/h.
Räckvidd 259 km
(WLTP).
Vikt





Tjänstevikt
1 040 kg,

maxlast
482 kg,
max dragvikt
1 090 kg.

Tjänstevikt
1 062 kg,

maxlast
371 kg,
max dragvikt.



Tjänstevikt
1 267 kg,

maxlast
263 kg,
max dragvikt.



Tankvolym

50 liter.

36 liter.

36,8 kWh
batterikapacitet.
Pris 131 200 kr 134 900 kr 204 900 kr

 

BÄST I TEST – Eldrift är helt oslagbart när det kommer till ronderna motor/växellåda och miljö.

Betyg

  Dacia  Hyundai
Seat 
Ekonomi/
utrustning



Dacian är den billigaste bilen enligt prislistan, men den dyraste av de tre testbilarna när vi räknar ihop kostnaden för att äga bilen. Billig extrautrustning.
3

Hyundai i10 är mycket bil för pengarna. Men har överraskande dyr service och måste servas fyra gånger på 6 000 mil, vilket drar upp kostnaderna.
4
Sveriges billigaste bil att äga. Mycket bra andrahandsvärde och extremt låg milkostnad gör den här lilla elbilen till en riktig sparbössa.
5
Motor/
växellåda





Relativt lättkörd men ingen vidare känsla i lådan. Överraskande varvvillig och motorn känns ganska stark på toppen. Men seg i vardagskörning.
2
Hyundais trecylindriga motor har bättre vrid på låga varv och behöver inte varva som Dacian. Den manuella lådan är bra, men utan känsla
3

Eldriften utklassar de två andra bilarnas drivlinor totalt. Helt otroligt lättkörd och smidig men samtidigt rapp och mycket underhållande att köra
5
Körning/
komfort






I jämförelse med de två andra bilarna är Sandero varken rolig att köra eller bekväm. Den är mest jobbig att köra faktiskt. Stötig och tung styrning.
1

Hyundai har lyckats ganska bra med att få en så liten bil att kännas rätt trygg och lugn i sitt väguppträdande. Men aningen stötig och ingen körglädje.
3

Mii är tillsammans med Volkswagen Up och Skoda Citigo överlägsna i körronden. Chassit har inte bara mycket bra komfort, Mii går som en gokart.
5
Utrymmen






Dacia tar hem den här ronden utan problem, eftersom det är en större bil än de andra två. Mest märks det dock i bagageutrymmet.
3
Förvånansvärt bra inner-utrymmen i denna lilla bil som är en bra bit under fyra meter. Även i baksätet kan man sitta en stund. Litet bagageutrymme.
4
Även Seat Mii sitter man bra i trots de väldigt små yttermåtten. Och även här är baksätet användbart. Men lasta lätt.
2
Säkerhet







Senast Sandero krocktestades av Euro NCAP var 2013. Då med fyra stjärnor i betyg. Testerna har blivit strängare och Sandero saknar autobroms.
3
Nya i10 är inte krocktestad av Euro NCAP än. Förra modellen fick fyra stjärnor när den testades 2014. Nya i10 har autobroms som standard.
4

Volkswagen Up, som är en identisk konstruktion som Mii, testades av Euro NCAP 2019 och fick tre stjärnor. Bra passiv säkerhet men autobroms saknas.
3
Miljö






Sandero är en större bil än Hyundai och det medför natur ligtvis en högre förbrukning. Men för sin storlek är den inte heller imponerande snål.
2
Hyfsat låg förbrukning men ingen direkt miljöfrämjande teknik utöver det som motsvarar lagkraven. Borde kunna vara snålare på grund av sin nätta storlek.
3
Som elbil med litet batteri är detta en av de miljösmartaste bilar man kan köpa ny i dag.
5

RESULTAT
(MAX 30)

14

18

25

  Det sämsta betyg vi någon sin har utdelat. Det här är en bil som bara är till för dig som vill ha ett transportredskap till ett lågt inköpspris. En billig allround­bil som är ett bra köp för den som inte kan ladda eller vågar köra eldrivet. Men kan du leva med plastlukten i kupén?

Total utklassning av den lilla elbilen från Volkswagen­koncernen. Maximal körglädje till minimala kostnader. Räcker 25 mil för dig? Köp!