Elbilsduell! Nya Renault Megane är här! Och den är helt eldriven. Vi kör den i ett test mot Cupra Born för att reda ut vilken som är det bästa elbilsköpet i kompaktklassen.

För dig som vill gå över till eldrivet har det hittills funnits ett löjligt överutbud av suvar. En suv är stor, tung och har högt luftmotstånd. Alltså egenskaper som är särskilt negativa för en elbil, som man vill ska vara effektiv och ha en bra räckvidd. Men nu breddas utbudet av vettiga elbilar i den så kallade Golf-klassen.

Förundras över hur bra de faktiskt är att leva med i vardagen

Sedan ett tag har spanska Cupra erbjudit sin elbil Born. Och nu kommer Renault med en helt ny och helt eldriven Megane. Vi försökte få med nya eldrivna Kia Niro i testet också, men den dröjer lite till på grund av halvledarbristen.

Följ med oss när vi testar de två nya elbilarna mot varandra och förundras över hur bra de faktiskt är att leva med i vardagen. De testade versionerna kostar exakt lika mycket att köpa, men en av dem är faktiskt något billigare att äga.

Cupra är Seats sportigare märke och Born är en helt eldriven bil som byggs tillsammans med Volkswagen ID.3. Foto: Simon Hamelius
Cupra är Seats sportigare märke och Born är en helt eldriven bil som byggs tillsammans med Volkswagen ID.

CUPRA BORN E-BOOST 58

Genom design, materialval och aningen ändrad karaktär tycker vi att Cupra Born känns som en annan bil än Volkswagen ID.3. Trots att de två till stora delar är samma bil. Born känns lite mer exklusiv. Vilket den också är eftersom den inte säljer i samma omfattning som Folkan.

Standardmodellen Born 58 är tillräckligt snabb

Det vassa utseendet avspeglas i bilens köruppträdande. Redan i standardutförande med 204 hk är Cupra Born inte bara tyst och len som en viskning när man kör den lugnt, utan uppför sig också som en riktigt fin GTI-vagn när man kör aktivt. Testbilen vi har fått låna av Cupra har ett tillägg som heter e-Boost. Det är i stora drag samma modell som instegsmodellen, med samma batteri och elmotor, men en annan utväxling ger versionen med e-Boost ännu snabbare acceleration.

Visst är det sugande elbilsaccet fascinerande, men standardmodellen Born 58 är tillräckligt snabb, så vi anser att man kan spara de 28  000 kronor som e-Boost kostar extra. Särskilt eftersom de extra kusarna endast är tillgängliga om batteriet är laddat över 55 procent.

Enkel och tydlig instrumentering och bra infotainmentskärm. Men vi gillar inte pekytorna. Foto: Simon Hamelius
Enkel och tydlig instrumentering och bra infotainmentskärm. Men vi gillar inte pekytorna.

Born har sköna stolar och en lättöverskådlig interiör. Genom att sätta foten på bromsen startar bilen. Växelvredet är logiskt och lättanvänt och har ett bra b-läge för mer motorbroms. Tyvärr finns inget läge för enpedalskörning, som alltså bromsar bilen helt ner till stillastående bara genom att man släpper på gaspedalen.

En av de trevligaste bilarna

Körupplevelsen är det mest imponerande med Born. Den har en otroligt fin komfort och är väldigt lätt att använda vid vardagskörning. Chassi, styrning och bromsar är finkalibrerade till en mycket lyckad helhet. Detta är en av de trevligaste bilarna man i dag kan utföra sina vardagsresor i.

Det vi i testlaget tycker är minst bra med Born är pekytorna till bilens inställningar. Infotainmentsystemet fungerar betydligt bättre än det som satt i Volkswagen ID.3 till en början. Men vi saknar ett volymvred eller knappar på ratten. I stället är vi hänvisade till pekytor under skärmen samt på ratten. Även farthållaren styrs med pekytor på ratten och dessa är inte lika bra som på andra bilar, och inte i närheten av så lättanvända som riktiga knappar och vred.

Baksätet är riktigt bra och bagageutrymmet har smarta lösningar

Born är liksom ID.3 utvecklad för eldrift. Detta ger generösa innerutrymmen för bilens storlek. Baksätet är riktigt bra och bagageutrymmet har smarta lösningar. Tyvärr får Born inte dra släp eller ha last på taket. I övrigt är det en mycket trevlig bil för vardagsresor till ett vettigt pris.

Nya Megane har plastskärmar runt hjulhusen för att ge crossover-stuk. Men den är faktiskt lägre än Born. Foto: Simon Hamelius
Nya Megane har plastskärmar runt hjulhusen för att ge crossover-stuk. Men den är faktiskt lägre än Born.

RENAULT MEGANE E-TECH ELECTRIC EV60 220

Det börjar med marknadens bästa nyckellösa system. När du närmar dig nya Renault Megane fälls de utmärkta dörrhandtagen ut och det är lika smidigt att låsa genom att bara gå ett par meter från bilen. Väl bakom ratten måste du dock trycka på en knapp för att starta, vilket känns lite onödigt eftersom det fungerar alldeles utmärkt utan startknapp i många andra elbilar.

Att växelväljaren är en av tre spakar på höger sida av rattstången känns också lite ovant till en början. Men efter en stund vänjer vi oss och vindrutetorkarna går inte lika ofta när vi försöker lägga i Drive-läget.

Små brister vägs upp av ett av marknadens absolut bästa infotainmentsystem. I stora drag samma system från Google som vi tidigare har öst beröm över i Volvos nyare bilar. Navigationen, röststyrningen och sökfunktionen är överlägsna de flesta andra bilars system.

Stolarna är sköna, även om de inte är lika bekväma som i Born

Instrumenteringen visas på en stor, tydlig skärm och Megane känns verkligen som en toppmodern bil med sina funktioner. Stolarna är sköna, även om de inte är lika bekväma som i Born. Bakåtsikten är dålig, men kompenseras med att innerbackspegeln kan slås om till en display som ger en bred och god bakåtsikt.

Vi i testlaget föredrar dock att titta i en spegel framför att titta på en skärm, dessutom är den digitala backspegeln extrautrustning.

Fantastiskt bra infotainmentsystem från Google. Vippreglage på ratten är mycket bättre än Cupras pekytor. Foto: Simon Hamelius
Fantastiskt bra infotainmentsystem från Google. Vippreglage på ratten är mycket bättre än Cupras pekytor.

Precis som att Cupra delar plattform med Volkswagen ID.3 delar nya Megane plattform med Nissan Ariya. En bil som vi blev mycket förtjusta i vid provkörningen i somras. Föga överraskande är också Megane en ytterst trevlig bil att köra.

Styrningen är ovanligt direkt och alert för att vara en vardaglig modell från Renault. Sådan fin rattrespons har märket ofta reserverat för sina sportigare modeller. Styrkan på motorbromsen går att justera med paddlar på rattens baksida, vilket är bra.

Stolarna är bra och det är lätt att hitta en bekväm körställning. Foto: Simon Hamelius
Stolarna är bra och det är lätt att hitta en bekväm körställning.
Fint fack för laddsladdar i Megane, och stor bagagevolym. Men genomlastningslucka saknas. Foto: Simon Hamelius
Fint fack för laddsladdar i Megane, och stor bagagevolym. Men genomlastningslucka saknas.

Den här versionen med 220 hk är en riktigt rolig och bekväm GTI-vagn, precis som Cupra Born. Instegsversionen med 130 hk borde räcka gott och väl för de flesta. Den har med samma batteristorlek på 60 kWh även en något längre räckvidd, 470 km i WLTP-körcykeln.

Nya Renault Megane är en mycket lyckad och modern elbil

Snabbladdningen på 130 kW är helt okej, men växelströmsladdning på 22 kW är mycket bra. Alltså den teknik du använder hemma och vid laddstolpar på parkeringsplatser.

Nya Renault Megane är en mycket lyckad och modern elbil. Den har bra funktioner, smarta finesser och är användarvänlig. Den är riktigt trevlig att köra och får dra släp upp till 900 kg. Baksätet är aningen trångt för långa personer och servicen är dyr för att vara en elbil, men i övrigt kan vi rekommendera ett köp av Renaults nya elbil.

Text: Motors testlag Foto: Simon Hamelius

 

  Cupra Renault  
Inköpspris 429 900 429 900 kr
(efter bonus)
       
Ägarkostnad      
Värdeminskning  45 900

48 100

kr/år
2 000 mil
(i tre år)
Bränsle  (testförbrukning) 9 660

10 020

kr
2 000 mil
(3 kr/kWh)
Skatt: 360 360 kr/år
Försäkring: 5 880 (halv) 5 736 (halv) kr/år
Service: 4 900 9 650 kr/år
Totalt:  33,35 36,93 kr/mil

 

  Cupra Renault
Drivlina





Permanentmagnet
synkron elmotor bak
231 hk, 310 Nm
1-växlad
Bakhjulsdrift
Laddeffekt AC/DC
11/120 kW

Permanentmagnet
synkron elmotor bak
220 hk, 300 Nm
1-växlad
Framhjulsdrift
Laddeffekt AC/DC
22/130 kW

Kaross



Längd 4 324 mm
Bredd 1 778 mm
Höjd 1 540 mm

Axelavstånd
2 766 mm
Bagagevolym
385–1 267 liter

Längd 4 199 mm
Bredd 1 768 mm
Höjd 1 505 mm

Axelavstånd
2 685 mm
Bagagevolym
440–1 332 liter

Bränsle-
förbrukning

Angiven
15,5 kWh/100 km
Test
16,1 l/100 km

Angiven
16,9 kWh/100 km
Test
16,7 kWh/100 km

Räckvidd (WLTP)

450 km

450 km
Prestanda

0–100 km/h
angivet 6,6 s
Toppfart 160 km/h

0–100 km/h
angivet 7,4 s
Toppfart 160 km/h

Vikt

Tjänstevikt
1 856 kg
maxlast
404 kg
Ej godkänd
för drag

Tjänstevikt
1 636 kg
maxlast
522 kg
Max dragvikt
900 kg

Batterikapacitet brutto/netto

62/58 kWh

Ingen uppgift/
60 kWh
Pris
(efter bonus)
429 900 kr 429 900 kr

 

Vad är den spanska respektive franska elbilen bäst på?

 

  Cupra Renault
Ekonomi/
utrustning

4

3







Högt inköpspris men låga ägarkostnader. Billigare än Megane trots fler hästkrafter. Skippa e-Boost för ett billigare köp.

Högt inköpspris och dyr
service. Finns med 130 hk
som är 50 000 kr billigare. Bra funktioner och ett mycket bra infotainment-system.
Motor/
växellåda
4 4






Välkalibrerad gasrespons
och stark motor. Lättanvänt växel-reglage men saknar enpedalsläge. Mycket bra väg-grepp.
Stark motor och lättdoserad gas-pedal. Inte lika bra grepp som hos Cupran. Aningen svår-doserade bromsar i låg fart.
Körning/
komfort
5 5







Hög körglädje med ett väl-balanserat chassi och god fjädrings-komfort. Ovanligt sköna stolar och väldigt tyst kupé. Dåliga pekytor. Mycket bra fjädrings-komfort kombinerat med ett stabilt uppträdande på vägen. Direkt styrning och hög körglädje. Okej stolar.
Utrymmen 5 5







Man sitter bra både i fram-stolarna och i baksätet. Dubbelt lastgolv och genom- lastningslucka i bagage-rummet är smart. Bra utrymme i fram-stolarna men lite dålig benplats i baksätet. Bagage-utrymmet är större än i Born och har ett fack för ladd-sladdar. 
Säkerhet 5 5





Fem stjärnor och genomgående höga betyg i Euro NCAP:s krocktest. Anmärkningsvärt bra skydd för vuxna åkande.
Fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Inte riktigt lika höga procent som Born i vuxenskydd och oskyddade trafikanter.
Miljö 5 5





En kompakt elbil med moderat storlek på batteriet är ett smart miljöval. Godkänd elförbrukning utan att imponera Samma storlek på batteriet som Born, vilket ses som en vettig storlek i dag. Tillräcklig räckvidd  och en okej förbrukning.
RESULTAT
(MAX 30)

28

27

  I absoluta toppskiktet av bilar vi har testat. Born är bra på det mesta och det är endast  småsaker som saknas för att den ska ha ”alla rätt”. 27 poäng är ett otroligt högt betyg i testmallen. Renault Megane som elbil är ett av de smartaste elbils-köpen du kan göra i dag.