Vilken bil är bästa köpet för under 200 000 kronor? Tidningen Motor har ställt tre billiga och bra bilar mot varandra: Dacia Sandero Stepway Comfort TCE 90, Kia Stonic 1,0 T-GDI Advance och Toyota Yaris 1,5 Hybrid Active. Tidningen korar en vinnare.

MAN ÄLSKAR JU att göra bra klipp. Och bilen står ofta för den nästa största utgiften i ett hushåll, efter boendet. Att köpa en prisvärd bil är därför ett av de mest ekonomiska beslut man kan fatta. Men allt handlar inte om bilens pris.

Våra biltester visar vad bilarna verkligen kostar att äga. Saker som andrahandsvärde, förbrukning och skatt påverkar kostnaden för bilinnehavet mer än listpriset. Vi har här letat fram tre av de mest prisvärda bilarna på den svenska marknaden just nu.

Naturligtvis har vi med en Dacia, bilmärket som är känt för att bygga billiga bilar. Och nu är de till och med bra. Kia bygger rimligt prissatta bilar som ofta är användarvänliga och praktiska. En liten suv får representera det koreanska märket. Toyota erbjuder sin världsberömda hybridteknik även i småbilsklassen, vilket är unikt. Det gör Yaris pris lite högre än de andra. Men vårt test avslöjar vilken av de tre bilarna som egentligen är billigast att äga. Och vilken som är bäst.

Körupplevelsen i Dacia är trevlig och interiören har fått ett stort lyft.

DACIA SANDERO STEPWAY

TIDIGARE UPPLEVDE VI Sandero som en plåtlåda, ytterst enkel och charmlös. Den nya överraskar oss positivt. Versionen vi testkör är Sandero Stepway, som har högre markfrigång (17 cm), takrails och svart plast runt hjulhusen. Nya Sandero är byggd på samma plattform som Renault Clio. Körupplevelsen är trevlig och interiören har fått ett stort lyft. Detaljer som avslöjar släktskapet med Renault är lätthanterliga knappar och vred, som klimatanläggningen och joysticken som styr radion och sitter monterad vid rattens baksida.

Trots den positiva förnyelsen finns mindre bra detaljer. Dörrklangen är väldigt plåtig, särskilt till bakdörrarna. Den trecylindriga motorn är svag när man behöver lite extra kraft. 0–100 km/h går på 14,2 sek. Motorn gör ett godkänt jobb för vardagskörning, men tung last och omkörningar är inget den uppmuntrar till.

Komfortupplevelsen är god med tanke på priset.

Vid motorvägskörning upplevs den inte som särskilt ansträngd. Däremot har det sparats in på ljudisolering, det är mycket vägljud i kupén. Den steglösa CVT-lådan är också godkänd. Ofta kan en sådan växellåda vara segdragen men den här gör inte drivlinan så surrig som vi hade förväntat oss.

Sandero har ingen adaptiv farthållare som Yaris utan endast en vanlig farthållare och fartbegränsare. Chassit kränger något, styrningen är för lätt och saknar den levande styrkänslan. Men trots detta är den totala komfortupplevelsen ändå god med tanke på priset. Vi är enade om att Sandero upplevs som en mycket prisvärd bil. Däremot har den högst förbrukning i testresultaten, 5,8 liter/100 km men den har heller ingen elektrifiering.

Dacia Sandero Stepway har gått från att vara burkigt billig till att bli riktigt bra.
Dacia Sandero Stepway har gått från att vara burkigt billig till att bli riktigt bra.

Interiört är det välplanerat och enkelt. Instrumentbrädan är tygklädd och karossens färg följs upp i inredningen. Det känns till och med lite påkostat här och där. Sandero har även elektronisk handbroms.

Mobilhållaren känns billig och ranglig.

En annan positiv överraskning är Apple CarPlay. Den trådlösa uppkopplingen fungerar bra och levererar god ljudkvalitet vid telefonsamtal. I Stonic kunde varken föraren eller den person som blev uppringd höra samtalet vid motorvägskörning. Pekskärmen i Sandero har matt grafik och är svår att läsa av vid starkt solljus. Positivt är att backkamera går att välja till. Vid pekskärmen sitter en mobilhållare med USB-uttag. Den fungerar bra men vi ställer oss frågande till livslängden; den känns billig och ranglig.

Ett stort lyft för Sandero. Bra knappar och vred från Renault.
Ett stort lyft för Sandero. Bra knappar och vred från Renault.

Komforten i stolarna är förvånansvärt bra för att vara så enkla och hårt stoppade. För att justera ratten i både djup- och höjdled krävs en stor portion muskelkraft. Den smartaste detaljen är takrailsen som enkelt går att ändra till takräcke. Någon fyrhjulsdrift finns dock inte.

Endast två stjärnor från Euro NCAP är katastrofalt!

Är motorprestanda och körupplevelse inte det viktigaste är detta trots sin enkelhet mycket bil för pengarna. Startpriset låter ytterst lovande, 134 900 kronor, men den är knapert utrustad. Majoriteten av bilarna kommer att säljas med mer utrusning men man klarar sig med marginal långt under 200 000 kronor. Det som är katastrofalt är betyget från Euro NCAP, endast två stjärnor! Autobromsen stannar inte för oskyddade trafikanter. 

Dacia har mest utrymme i baksätet, men hårdast stoppning och enklast säten.
Dacia har mest utrymme i baksätet, men hårdast stoppning och enklast säten.

KIA STONIC

STONIC ÄR CROSSOVER-versionen av Kia Rio. Den är alltså tilltuffad med plastdetaljer runt hjulhusen och är aningen högre. För dig som jagar kronor och ören är Rio ett mer prisvärt köp, men vi vet hur många av er som vill ha en lite högre bil med suv-design.

Körbetygen är satta på 120-hästkraftersversionen.

Poängen med detta test är att hitta mest bil för under 200 000 kronor. Kia har en instegsmodell av Stonic som just nu kostar 193 900 kronor. Det är en manuellt växlad bil med 100 hästkrafter och utan någon form av elektrifiering.

Testbilen var dock en Stonic med mildhybridsystem på 48 volt, automatlåda och utrustningspaketet GT-Line. Vi får därför ta i beaktande att körbetygen är satta på 120-hästkraftersversionen men för att hålla oss till testets tema har vi räknat ut ekonomin för 100-hästarsversionen som kostar under 200 000 kronor.

Kia Stonic bygger på småbilen Kia Rio, men har designen av en crossover. Testbilen är en GT-Line.
Kia Stonic bygger på småbilen Kia Rio, men har designen av en crossover. Testbilen är en GT-Line.

De 20 extra hästkrafterna ökar bränsleförbrukningen, mer än vad mildhybridsystemet sänker den. Och vid körning tyckte alla testförare dessutom att gasresponsen kändes onaturlig vid gasuppsläpp när mildhybridsystemet lägger på en bromsverkan.

Den som vill spara ytterligare 10 000 kronor och inte bryr sig om crossover-stuket köper med fördel en Kia Rio som i princip är samma bil förutom designen. Även den finns i de två versionerna. 120 hk med mildhybridsystem eller 100 hk utan elektrifiering.

Överlag är Stonic en trevlig bil att leva med. Körmässigt tycker vi att den är mer kommunikativ än exempelvis en Kia Niro. Chassit har en godkänd komfort på vanlig väg, men över smågupp är den aningen struttig i karossrörelserna. Markfrigången är på 18,3 cm. Styrningen är på vanligt Kia-manér föga kommunikativ eller inspirerande.

Kias baksäte fungerar för personer upp till 185 cm, därefter blir det trångt  för ben och huvud. Sluttande ryggstöd.
Kias baksäte fungerar för personer upp till 185 cm, därefter blir det trångt för ben och huvud. Sluttande ryggstöd.

Standardutrustningen är generös och innehåller bland annat Apple Carplay/Android Auto, backkamera samt uppvärmd och läderklädd ratt. Infotainmentsystemet är både snyggt och lättanvänt. Jämfört med de två andra testbilarna är skärmen både snabbare och har bättre grafik.

Tydliga snabbvalsknappar under skärmen och volymvred gör det hela lätt att ta till sig. Instrumenteringen består av två lättavlästa analoga mätare och en tydlig display i mitten. Stonic vill som många Kia-modeller gärna hjälpa dig att köra säkert i trafiken och den har många aktiva system.

Tydlig och lättanvänd interiör, som brukligt i Kia.
Tydlig och lättanvänd interiör, som brukligt i Kia.

Men ibland vill den lite för mycket och varnar i onödan. Dödavinkeln-varnaren piper mest hela tiden när man gör ett filbyte i storstadstrafik, och den varnar även när vi blinkar för att köra ut ur en enfilig rondell.

Det är bra med säkerhetssystem som uppmärksammar föraren på farliga situationer, men i det här fallet kan det bli irriterande och störa en osäker förare i körningen. Dödavinkeln-varnaren ingår dock först i GT-Line så ni som undviker det paketet slipper detta.

Kia Stonic är för dig som gillar bilens design och vill ha en användarvänlig bil, men inte är ute efter körglädje. 

TOYOTA YARIS

YARIS ÄR MINST och kostar mest. Ett svårt test för den lilla bilen alltså. Kan man tro. Men Yaris visar sig vara en så komplett bil att utmaningen ligger hos de två andra testbilarna. De kan inte mäta sig med Yaris i vare sig teknik eller komfort. Och med en välarbetad hybriddrivlina är den lilla Toyotan inte bara världsledande bränslesnål, utan också riktigt pigg och rolig att köra.

Ingen dålig inledning alltså. Men Yaris sticker verkligen ut i det här testet med en mycket mer angenäm körupplevelse. Att erbjuda en fullt utvecklad och kompetent hybriddrivlina i en bil under 200 000 kronor är unikt för Toyota. Avancerad elektrifiering kostar pengar, och det är imponerande att man erbjuder det i denna instegsklass.

Elmotorn är stark och gör bilen pigg. Samspelet med bensinmotorn löper friktionsfritt. Och då upplevs inte bensinmotorn som en ansträngd, surrig historia som Toyota-hybrider har gjort tidigare, utan den morrar på ett dovt och inte helt oangenämt vis. Den förhållandevis stora trecylindriga bensinmotorn är inte överladdad och har en tilltalande karaktär. Tillsammans med elmotorn bildar den en drivlina med bra respons och imponerande låga förbrukningssiffror. WLTP-cykeln säger 3,8 l/100 km, men vi körde flera storstadsrundor som landade på 3,4 l/100 km. Och det är en rekordlåg förbrukning i en modern bil.

Yaris har en rekordlåg förbrukning
Toyotas utmärkta hybridteknik finns redan i småbilen Yaris.
Toyotas utmärkta hybridteknik finns redan i småbilen Yaris.

När det kommer till infotainmentsystemet har vi varit kritiska till detta i exempelvis Toyota Rav4 Plug-in Hybrid. Och det är för att vi förväntar oss mer i en bil för en halv miljon kronor. Men samma system i Yaris, som kostar en bråkdel av laddbara Rav4, känns mer acceptabelt. Det är relativt lättanvänt med riktiga snabbvalsknappar vid sidan om pekskärmen. Grafiken känns visserligen daterad men funktionerna är bra och processorn är relativt snabb.

Toyota erbjuder massor av bra utrustning till Yaris som vi normalt sett bara ser i större bilmodeller, såsom head-up-display, LED-strålkastare och adaptiv farthållare och även backkamera och autobroms när man backar. Nästan allt ingår dessutom som standard.

Instrumenteringen är nytänkande, på ett bra sätt. Det är inget effektsökeri i de små runda, digitala skärmarna utan här presenteras relevant information på ett tydligt vis.

Toyotas baksäte har liknande utrymmen som Kia. Trångt för personer över 185. Skönast sits av alla testbilar.
Toyotas baksäte har liknande utrymmen som Kia. Trångt för personer över 185. Skönast sits av alla testbilar.

Det som överraskar oss mest, när vi kör de tre testbilarna mot varandra, är att Toyotan är den överlägset bästa långfärdsbilen. Trots att den är mindre än de två andra, med en längd på under fyra meter, är den med marginal bekvämast. En förklaring är att hjulbasen är relativt lång för den korta bilen och man har lyckats väldigt bra med fjädring och stötdämpning i Yaris. Inte bara det, utan vägljudet är också lägre i Toyotan och stolarna överlägset skönast.

Inte ens baksätet är sämre. Personer upp till 185 cm sitter hyfsat bra, och sitsen är skönast av de tre testbilarna. Det är den här bilen vi vill både köra och åka långt i.

En mycket bra interiör med tydlig instrumentering och flera smarta fack.
En mycket bra interiör med tydlig instrumentering och flera smarta fack.

Finns det inte något negativt med Yaris då? Nästan inte.

Bagageutrymmet är naturligtvis minst i testet och dragvikten är blygsamma 450 kg. Och visst har den högst inköpspris. Men med ett bra andrahandsvärde och mycket låg förbrukning är den billigast att äga.

Det här är verkligen en lyckad småbil som vi kan rekommendera våra läsare att köpa.

BÄST I TEST

Så vilken är Sveriges bästa bil för under 200 000 kronor? Testmallen ger dig svaret!

Dacia Sandero Stepway Comfort TCE 90, Kia Stonic 1,0 T-GDI Advance och Toyota Yaris 1,5 Hybrid Active

Dacia Sandero Stepway Comfort TCE 90, Kia Stonic 1,0 T-GDI Advance och Toyota Yaris 1,5 Hybrid Active.

Ekonomiberäkningar

  Dacia Kia Toyota  
Inköpspris
161 400 193 900
199 900
kr
         
Ägarkostnad        
Värdeminskning

 
23 300


27 800


27 600


kr/år 2000 mil
(i tre år)
Bränsle:

18 560

17 920

11 200

kr 2 000 mil
(1,5 kr/kWh)
Skatt:
(tre första åren)
4 319

4 533

360

kr/år

Försäkring:

4 128
(halv)
4 560
(halv)
3 732
(halv)
kr/år

Service: 2 804 4 810 5 338 kr/år
Totalt:  26,56 29,81 24,12 kr/mil
         

Kalkylen tar inte hänsyn till eventuella finansieringskostnader.

 

Fakta

  Dacia Kia Toyota
Drivlina









Rak 3,
bensin 999 cm3
92 hk vid
4 600 r/min
160 Nm vid
2 100 r/min.

Steglös automatlåda
Framhjulsdrift

Rak 3
bensin 998 cm3
100 hk vid
4 500 r/min
175 Nm vid
1 500–4 000 r/min

6-växlad manuell
Framhjulsdrift

Rak 3
bensin 1 490 cm3
91 hk vid
5 500 r/min
120 Nm vid
3 600 r/min
elmotor 79 hk
och 141 Nm.
Systemeffekt 116 hk

Steglös automatlåda
Framhjulsdrift
Kaross



Längd 4 099
bredd 1 848
höjd 1 587 mm

Axelavstånd
2 604 mm

Bagagevolym
328–1 200 liter
Längd 4 140
bredd 1 760
höjd 1 520 mm

Axelavstånd
2 580 mm

Bagagevolym
352–1 155 liter

Längd 3 940
bredd 1 745
höjd 1 500 mm

Axelavstånd
2 560 mm

Bagagevolym
286–947 liter

Förbrukning (WLTP)
Angiven
5,6 l/100 km
test 5,8 kg/100 km
Angiven
5,7 l/100 km
test - l/100 km

Angiven
3,8 l/100 km
test 3,5 l/100 km

CO 2
(WLTP)

Test 

127 g/km

test 132 g/km

129 g/km

test - g/km

87 g/km

test 80 g/km
Prestanda



0–100 km/h
angivet 14,2 s

Toppfart
162 km/h

0–100 km/h
angivet 10,7 s

Toppfart
183 km/h

0–100 km/h
angivet 9,7 s

Toppfart
175 km/h

Vikt



Tjänstevikt
1 122 kg

maxlast
479 kg

max dragvikt
1 100 kg

Tjänstevikt
1 223 kg

maxlast
427 kg

max dragvikt
900 kg

Tjänstevikt
1 155 kg

maxlast
460 kg

max dragvikt
450 kg

Tankvolym

50 liter 45 liter 36 liter
Pris 161 900 kr 193 900 kr 199 900 kr

 

BÄST I TEST: Många vill ha suvar, men är inte en kombi smartare? Eller rent av en elbil kanske?

Betyg

  Dacia Kia
Toyota
Ekonomi/
utrustning



Vårt biltest visar än en gång att man inte ska stirra sig blind på bilens pris. Sandero Stepway är dyrare att äga än Yaris. Snålt med utrustning.
3

Den dyraste bilen att äga. 100 hk-versionen kostar precis under 200 000 kr men mildhybriden är dyrare. Generös standardutrustning.
2
Högst pris men billigast att äga. Mycket prisvärd bil sett till utrustning, komfort, hybridteknik och körglädje. Yaris är årets mest prisvärda bilköp!
5
Motor/
växellåda





Svag motor som klarar av vardaglig körning men som inte är pigg på tuffare uppgifter. Den steglösa lådan är godkänd. Ingen elektrifiering finns.
3

Stonic har mer närvaro än exempelvis en Niro, men gasresponsen känns onaturlig och motor-bromsen dröjer vid gasuppsläpp. Svår att köra mjukt med.
3
Toyota erbjuder en riktigt bra hybriddrivlina även i lilla Yaris. Gasresponsen är snabb men lättdoserad. Motorerna och lådan arbetar mjukt.
5

Körning/
komfort







Sandero bygger på samma plattform som Clio vilket ger den utmärkta väg-egenskaper. Komforten är godkänd och överraskande bra för att vara en Dacia.
3
Fjädringskomforten är godkänd men inte mer än så. Bilen lider aningen av att den är upphöjd, vilket tillsammans med kort hjulbas ger en struttig gång.
4
Mycket bra chassi. Fjädring och stötdämpning är imponerande bra kalibrerade och Yaris har komfort som en större bil. Imponerande sköna stolar.
5
Utrymmen







Störst interiörutrymme för fyra vuxna. Bäst ben- och huvudutrymme i baksätet. Känns rymlig för att bygga på Clio. Mindre bagage-utrymme än Kia.
4
Störst bagageutrymme men baksätet imponerar inte utrymmesmässigt. Framtill sitter man dock bra och bilen upplevs nästan en storlek större.
4

Mycket bra innerutrymmen för sin nätta storlek. Även baksätet är användbart om du inte är för lång. Men i bagageutrymmet märks det att bilen är liten.
3

Säkerhet







Testad av Euro NCAP i år med katastrofresultatet två stjärnor i betyg. Nedslag på att auto-bromsen inte stannar för oskydddade trafikanter.
2
Fem stjärnor av Euro NCAP från test av Rio 2017. Testet har blivit hårdare sedan dess men Stonic har moderna förarstödsystem.
5
Testad år 2020 av Euro NCAP med mycket gott betyg. Fem stjärnor och bra omdömen om både den passiva och aktiva säkerheten.
5
Miljö






Omodern drivlina som varken är pigg eller snål. Ingen form av elektri-fiering finns tillgänglig till Sandero.
2
Vi har testkört mildhybrid-versionen av Stonic, men den var inte särskilt snål. Den svagare varianten med 100 hk har något lägre förbrukning.
2
En mycket bra hybrid-drivlina som både är pigg och väldigt snål vid riktig körning.
4

RESULTAT
(MAX 30)

17

20

27

  Nya Sandero har blivit en trevlig bil att köra. Den har praktiska detaljer och ett lockande pris. Men hög förbrukning och dåligt betyg i krocktestet. Kia Stonic är en användar-vänlig bil. Men inte så billig att äga som priset ger sken av. En bil man köper på grund av designen och funktionerna. Ett toppbetyg för Toyota Yaris. Det här är en av de absolut bästa och billigaste bilarna du kan köpa idag. Om utrymmena räcker till förstås.