Mild-hybrid: Seat Leon eller bensin: Volkswagen Golf
Motor testar Seat Leon 1,5 eTSI 150 DSG Mild-hybrid och Volkswagen Golf 1,5 TSi 150. Hur smart är en mildhybrid egentligen.
I det här testet har vi valt att fokusera på att slå hål på försäljningstricket kring mildhybrider. De kan till och med ibland slarvigt kallas för hybrider. Med små medel kan alltså bilföretagen till viss del komma undan med att ge sina bilmodeller en miljöimage trots att de släpper ut lika mycket koldioxid och avgaser som vilken annan bil som helst utan den här tekniken.
I tider av elektrifiering gör bilföretagen vad de kan för att få dig att tro att du gör ett smart val.
Vi har till och med kört pressbilar (Ford Puma) där nyckelknippan var märkt ”hybrid”, trots att det bara var en mildhybrid som i testet dessutom drog lika mycket bränsle som Nissan Juke som inte hade något hybridsystem. Vi har nu alltså ställt två nya och väldigt lika bilar, Seat Leon och Volkswagen Golf, mot varandra. Den ena har mildhybridsystem och den andra har samma motor men utan mildhybridlösning.
Det här testet fokuserar på motorerna, tekniken och bränsleförbrukningen, och vi avhandlar bara bilarna som helhet kort i texterna men betygsätter dem i alla sex ronder som vanligt. Dessutom har vi tagit med en joker som jämförelseobjekt, nämligen en riktig hybridbil.
Seat Leon 1,5 eTSI 150 DSG Mild-hybrid
När vi kör de här två testbilarna från Volkswagen och Seat parallellt blir det tydligt att Leon är ett roligare val än Golf. Till viss del kan det bero på den ytterst tråkiga ”hyrbilsspecen” som vår test-Golf har, men redan den yttre designen gör att vi blir gladare av Leon. Seaten har även den det avancerade infotainmentsystemet men den har rullar för volymreglering på ratten vilket är bättre än Golfens knappar.
Seaten är en mildhybrid och i praktiken fungerar mildhybridsystemet som ett lite mer avancerat stopp-/start-system. Motorn stänger av sig även när man rullar, alltså även uppe i högre farter.
Och bilen kan stå med tändningen, och all elektronisk utrustning i gång, längre. Det är först när man rullar som generatorn, som genererar ström till batteriet, aktiveras. På så sätt belastar den inte förbränningsmotorn. I en mildhybrid är detta elsystem ofta på 48 volt i stället för andra bilars 12-voltsystem. På så sätt kan man låta generatorn ladda batteriet mer och 48-voltsbatteriet kan också hålla fler funktioner i gång. Men till skillnad från stopp-/start-tekniken har en mildhybrid även en liten elmotor som hjälper till vid drivningen. Denna är dock ofta ganska beskedlig, i Seats fall på tolv hästkrafter, och räcker inte för att driva bilen på ren el, utan avlastar bara förbränningsmotorn en aning.
Bensinmotorns stopp och starter sker dock mycket mjukt och harmoniskt, bättre än i en bil som bara har stopp/start.
En Leon eTSI, alltså mildhybridversionen, kostar 32 000 mer än en 1,5 TSI utan mildhybrid. Med tanke på att WLTP-förbrukningen endast skiljer 0,03 liter per mil åt är det inga pengar du kommer att köra in. Möjligtvis kan mildhybriden ha aningen bättre andrahandsvärde på en allt mer elektrifierad marknad, men vi har svårt att se att det skulle vara ekonomiskt försvarbart att välja den. Och eftersom du ändå inte kan köra på ren el är det bättre att välja en laddhybrid eller elbil. De kostar en slant mer, men kör du på eldrift dagligen kommer du att spara in de pengarna. Och tillsammans med bättre andrahandsvärde och lägre skatt är det ett givet val ur både ekonomiskt och miljömässigt perspektiv.
Golf med glädje
Seat är det roligare valet av de två testbilarna och jämför vi en Leon 1,5 TSI med en Golf 1,5 TSI är Seaten 29 000 kronor billigare. Detta är ett riktigt ”life hack”, så köp en Leon och inte en Golf om du inte nödvändigtvis måste ha lite rymligare baksäte och smartare bagageutrymme. Och gå inte på säljsnacket om mildhybrid, det är en merkostnad varken du eller miljön har någon nytta av.
Volkswagen Golf 1,5 TSI 150
Vi har redan på provkörningen i Motor nr 1, 2020 konstaterat att nya Golf är en mångsidig och användbar bil. Rymlig och praktisk men med en del utmanande infotainmentteknik. Även nu när vi har fått leva med den kan vi inte förstå vitsen med en pekyta i stället för ett volymvred. Vi irriterade oss även på ljusinställningarna som också gått från vred till pekyta. Tanken är att det ska kännas snyggt och modernt, men baksidan är att användarvänligheten försämras. Förutom detta är Golf en utomordentlig bil, framför allt att köra. Utrymmena och de praktiska lösningarna gör Golf till en bilmodell som passar de flesta.
I testbilen sitter samma bensinmotor på 1,5 liter som i Seat Leon, men utan mildhybridteknik. Man kan få mildhybridtekniken även i Golf, effekten är då på samma 150 hästkrafter vare sig man väljer med eller utan mildhybrid. Hos Seat är mildhybriden 20 hästar starkare där 1,5 utan e bara ger 130 hk. Den svagare 130-hästarsversionen finns även till Golf men tas inte in till Sverige så det hela handlar högst troligen om varumärkespolitik.
I Golf är det alltså ingen effektskillnad om du väljer med eller utan mildhybridsystem, utan endast en fråga om förbrukning. Vid testtillfället fanns endast en manuell 1,5 TSI eller en automatväxlad 1,5 eTSI att välja mellan. Enligt WLTP-mätmetoderna är mildhybriden (eTSI) två centiliter törstigare per mil. Det beror enligt Volkswagen på att den har automatlåda.
Snålare utan el
Mildhybriden av Golf är 25 500 kronor dyrare än den här testade versionen utan mildhybridsystem. Det finns alltså ingen anledning att köpa mildhybridversionen om man inte tvunget måste ha automatlåda. I det här testet visar det sig att Golfen utan mildhybridsystem är snålare än Seaten som har detta system som marknadsförs som miljösmart. Motorn i Golf har cylinderavstängning och går ner på två av de fyra cylindrarna vid lätt gaspådrag, vilket gör att den sparar en del bränsle redan där. Men det är inte bara vårt test som avslöjar detta, även i faktabladet kan du se att den uppgivna förbrukningen är högre för mildhybrid-Seaten än för Golfen. Med samma förklaring som tidigare, att den har automatlåda.
Köpa nu eller vänta?
Snart kommer två laddhybridversioner av Golf, en på 204 och en på 245 hästkrafter. Dessa kommer troligtvis att ha god räckvidd på eldrift. Enligt vårt test är det bästa att köpa en 1,5 TSI utan mildhybridteknik om du ska köpa en ny Golf i dag, men vänta hellre tills laddhybridversionerna kommer – förutsatt att du kan ladda dagligen hemma eller på jobbet. Och vill du ha en lite roligare och personligare bilmodell, och dessutom spara en del pengar, väljer du en Seat Leon som även den kommer med både gasdrift och som laddhybrid framöver.
Seat Leon | Volksvagen Golf | ||
Inköpspris | 276 900 | 273 900 | kr |
Ägarkostnad | |||
Värdeminskning | 35 720 |
35 060 |
kr/år 2000 mil (i tre år) |
Bränsle (testförbrukning) | 14 000 |
13 720 |
kr 2 000 mil (14 kr/l) |
Skatt: | 3 476 (844 efter 3 år) |
2 820 (668 efter 3 år) |
kr/år |
Försäkring: | 4 416 (halv) | 4 056 (halv) | kr/år |
Service: | 3 080 | 3 225 | kr/år |
Totalt: | 30,35 | 29,44 | kr/mil |
Seat Leon 1,5 eTSI 150 DSG mild-hybri |
Volksvagen Golf 1,5 TSI 150 |
|
Drivlina |
Rak 4, bensin, turbo, 1 498 cm3, 150 hk vid 5 000-6 000 r/min, 250 Nm vid 1 500-3 500 r/min. 7-växlad dubbelkopplingslåda. Framhjulsdrift. |
R4, bensin, turbo, 1 498 cm3, 150 hk vid 5 000-6 000 r/min, 250 Nm vid 1 500-3 500 r/min. 6-växlad manuell. Framhjulsdrift. |
Kaross |
Längd 4 368, bredd 1 800, höjd 1 456 mm. Axelavstånd 2 686 mm. Bagagevolym 380–1 301 liter. |
Längd 4 284, bredd 1 789, höjd 1 491 mm. Axelavstånd 2 636 mm. Bagagevolym 380–1 237 liter. |
Bränsleförbrukning (WLTP) | Angiven 5,8 l/100 km, test 5,0 l/100 km. |
Angiven 5,5 l/100 km, test 4,9 l/100 km. |
CO2 |
Angivet 133 g/km, test 115 g/km. |
Angivet 125 g/km, test 111 g/km. |
Prestanda |
0–100 km/h angivet 8,4 s. Toppfart 221 km/h. |
0–100 km/h angivet 8,5 s. Toppfart 224 km/h. |
Vikt |
Tjänstevikt 1 447 kg, |
Tjänstevikt 1 340 kg, maxlast 500 kg, max dragvikt 1 500 kg. |
Pris | 276 900 kr. | 273 900 kr. |
Seat Leon 1,5 eTSI150 DSG mild-hybrid
Volksvagen Golf 1,5 TSI 150
Seat Leon 1,5 eTSI 150 DSG mild-hybrid |
Volksvagen Golf 1,5 TSI 150 |
|
Ekonomi/ utrustning |
Rak 4, bensin, turbo, 1 498 cm3, 150 hk vid 5 000-6 000 r/min, 250 Nm vid 1 500-3 500 r/min. 7-växlad dubbelkopplingslåda. Framhjulsdrift. |
R4, bensin, turbo, 1 498 cm3, 150 hk vid 5 000-6 000 r/min, 250 Nm vid 1 500-3 500 r/min. 6-växlad manuell. Framhjulsdrift. |
Kaross |
Längd 4 368, bredd 1 800, höjd 1 456 mm. Axelavstånd 2 686 mm. Bagagevolym 380–1 301 liter. |
Längd 4 284, bredd 1 789, höjd 1 491 mm. Axelavstånd 2 636 mm. Bagagevolym 380–1 237 liter. |
Bränsle-förbrukning (WLTP) |
Angiven 5,8 l/100 km, test 5,0 l/100 km. |
Angiven 5,5 l/100 km, test 4,9 l/100 km. |
CO2 |
Angivet 133 g/km, test 115 g/km. |
Angivet 125 g/km, test 111 g/km. |
Prestanda |
0–100 km/h angivet 8,4 s. Toppfart 221 km/h. |
0–100 km/h angivet 8,5 s. Toppfart 224 km/h. |
Vikt |
Tjänstevikt 1 447 kg, maxlast 443 kg, max dragvikt 1 500 kg. |
Tjänstevikt 1 340 kg, maxlast 500 kg, max dragvikt 1 500 kg. |
Pris | 276 900 kr. | 273 900 kr. |
Seat Leon 1,5 eTSI 150 DSG mild-hybrid |
Volksvagen Golf 1,5 TSI 150 |
|
Ekonomi/ utrustning |
Seat Leon med mildhybridsystem är 22 500 kronor billigare än VW Golf med exakt samma drivlina. Testbilarna kostar ungefär lika mycket. |
Test-Golfen är billigare eftersom den inte har mildhybriddrivlinan med automat. Med samma motorversion som Seat är den dyrare i inköp. 4 |
Motor/ växellåda |
Naturligtvis är det bekvämare att köra en automatväxlad bil, och mildhybridsystemet gör den något tystare. Mjuk och följsam. 5 |
Motorn och den manuella växellådan är väl avstämda och gör det enkelt att köra mjukt och bekvämt. Tillräckligt med kraft och tydliga växellägen. 4 |
Körning/ komfort |
Seat är något mer sportigt satt, även om skillnaderna är små. Komforten med standardchassit är god i båda bilarna. Bekväm och enkel att köra. 4 |
Både Leon och Golf går att extrautrusta med ställbara dämpare vilket ger god komfort. Men redan standardchassit är bra, mjukt och följsamt. 4 |
Utrymmen |
Det är inga stora skillnader i utrymmen mellan Leon och Golf. Men benplatsen i baksätet är aningen bättre i Seat. Bra genomlastningslucka. 4 |
Bakdörrarna är längre på Golf vilket ger en rymligare känsla i baksätet. Bagageutrymmet har aningen bättre utformning. 4 |
Säkerhet |
Nya Leon är inte krocktestad av Euro NCAP ännu. Vi skulle bli förvånade om den inte fick fem stjärnor, men vi gissar aldrig. Därav fyra i betyg här. 4 |
Krocktestad av Euro NCAP med mycket bra resultat. Inte bara fem stjärnor utan även beröm i kommentarerna. Bra pisksnärtskydd fram och bak. 5 |
Miljö |
Mildhybridsystemet visar sig vara helt onödigt i den här jämförelsen. Ett försäljnings-argument som inte rättfärdigar modellens högre pris. 3 |
Med bland annat cylinderavstängning blir 1,5-litersmotorn i Golf något snålare än samma motor med mildhybridsystem och automatlåda i Seat. 3 |
RESULTAT (MAX 30) |
24 |
25 |
Tappar en poäng eftersom den inte är krocktestad ännu. Annars lika bra som VW Golf, men ett roligare val tycker vi. Och billigare med samma motorversion. | VW Golf är en genomtänkt bil som passar de flesta. Den är genomgående praktisk, prisvärd och trevlig att köra. Men avancerad pekskärm. |