M Sverige Testar Zeekr 7X Privilege AWD

Zeekr 7X är en mellanklass-suv som lockar med teknik, komfort och egen karaktär. Vi har provkört toppversionen – och upptäcker smarta lösningar, men också små missar.

Bilen gör 0–100 km/h på endast 3,8 sekunder.
Bilen gör 0–100 km/h på endast 3,8 sekunder.

Det första mötet för tankarna till en sciencefictionfilm. En svepande svart frontlinje löper över nosen på Zeekr 7X, som ett ögonbryn med attityd. I Kina visar fronten personliga texter, men det är inte tillåtet i Europa.

Att öppna dörrarna gör man inte med handtag, utan genom att trycka på en knapp på dörrstolpen. Dörren öppnas – och stängs – automatiskt. Effektfullt och praktiskt, men frågan är hur det kommer att fungera till vintern. Lyckligtvis finns det också utskjutbara handtag.

Körkänslan avslappnad och stabil

När jag kör i väg märks bilens temperament. Det finns gott om kraft, hela 639 hästkrafter med fyrhjulsdrift, vilket ger 0–100 km/h på endast 3,8 sekunder. Bilen svarar blixtsnabbt, men håller igen på ett sätt som skapar ett glädjande lugn. Luftfjädringen gör färden mjuk och bekväm. Den sväljer ojämnheter effektivt.

Visst, vid vissa tuffa skarvar i vägen känns en viss stötighet, men chassit känns tryggt även på sämre vägar. Styrningen är lätt och vaken, och körkänslan avslappnad och stabil.

INTRESSANTA FAKTA OM ZEEKR

  • Elbilsmärke från Geely, grundat 2021 (samma koncern som äger Volvo och Polestar, Lotus och Lynk & Co).
  • Har design- och utvecklingscenter i bland annat Göteborg. Bilarna är byggda på den flexibla SEA-plattformen, delad med bland annat Volvo EX30 och Polestar 4.
  • 800V-system som möjliggör snabbladdning upp till 480 kW. Personlig ljuddesign – spela musik eller din egen röst i bilens exteriöra högtalare.
  • Campingläge, husdjursläge, spel – en mix av nytta och charm som gör bilen till en upplevelseplattform.
Kupén är tyst, rymlig och klädd i sobra material.
Kupén är tyst, rymlig och klädd i sobra material.

Kupén ger ett starkt första intryck. Den är tyst, rymlig och klädd i sobra material. I nackstödet sitter högtalare som levererar röster, varningar och telefonsamtal direkt till föraren. Det är udda, men fungerar riktigt bra. Baksätet överraskar med generöst benutrymme och elektroniskt justerbara ryggstöd.

Ett snårigt menysystem som kräver tålamod

Mittkonsolens pekskärm är stor och skarp men rymmer ett snårigt menysystem som kräver tålamod. Glädjande nog finns det även fysiska knappar. Navigationssystemet som används under provkörningen är en temporär lösning och visar ibland flera alternativa vägar samtidigt, vilket ledde mig ut på oplanerade rutter.

Laddningen är snabbare än kaffepausen

 Laddningen är en av bilens verkliga styrkor. Med 800V-systemet laddas batteriet från 10 till 80 procent på 13–16 minuter, beroende på modell. Det är bland det snabbaste på marknaden, och en tydlig fördel vid längre resor. Zeekr har stoppat in en rad finesser för vardagen: ett campingläge och ett djurläge som håller rätt kupéklimat, och möjligheten att spela upp musik via externa högtalare. Kupén rymmer också smarta detaljer som dolda fack under baksätet och ett panoramaglastak som släpper in gott om ljus. Bakrutan är däremot liten och begränsar sikten, en svag punkt i en annars genomtänkt interiör.

Sammanfattning Zeekr 7X

Zeekr 7X erbjuder en bekväm och rymlig körupplevelse. Bilen har en snabb acceleration, men besitter samtidigt ett lugnt och trevligt temperament. Tekniknivån är hög och laddningen i toppklass. Den är inte felfri – navigationssystemet behöver finslipas och sikten bakåt kunde vara bättre – men som helhet är det här en genomarbetad el-suv som sätter vardagskomfort och smart funktionalitet i första rummet.

Zeekr 7X Privilege  AWD

Plus

  • Rymligt baksäte.
  • Snabb superladdning.
  • Högtalare i förarstolens nackstöd. 

Minus

  • Begränsad sikt bakåt.
  • Liten bakruta.
  • Navigation behöver uppdateras.
  • Baksätet överraskar.
  • Hög vikt.

FAKTA

 

Drivlina

Elmotor fram och bak,
systemeffekt 630 hk, 710 Nm
1-växlad automat
Batterikapacitet 100 kWh
Maximal laddeffekt DC 480 kW,
22 kW AC
Fyrhjulsdrift

Kaross

Längd 4 787 mm
Bredd 1 930 mm
Höjd 1 650 mm
Tjänstevikt 2 535 kg
Dragvikt 2 000 kg
Bagagevolym 539 liter
42 liter frunk

Prestanda

0-100 km/h angivet 3,8 sek
Toppfart 210 km/h
Förbrukning 19,9 kWh/100 km
Räckvidd 543 km (WLTP)

Euro NCAP

Ej testad

Pris 689 600 kr