En försiktig uppdatering av Volvos laddhybrider XC60 och XC90 ger modellerna längre livslängd, men framför allt längre räckvidd. Vi provkör dem båda.

MYSIGA OCH BEKVÄMA långfärdsbilar, det är vad Volvo bygger. De stora suvarna XC60 och XC90 är laddbara familjebilar som man gärna åker långt i. Den dagliga pendlingen sker med fördel på eldrift.

Det var inga problem att köra över sex mil i testbilarna

De har funnits i några år och Volvo uppdaterade nyligen de två modellerna med försiktiga yttre förändringar. Desto mer har hänt under skalet med mjukvaruuppdateringar och större batterikapacitet, vilket ger en god räckvidd med laddhybridmått mätt. Det var inga problem för oss att köra över sex mil i de båda testbilarna, och då gick en del av sträckan på motorväg. Det brukar annars korta räckvidden avsevärt, särskilt för stora suvar som dessa två.

Volvos uppdatering gör att XC90 och XC60 känns moderna ett par år till.
Volvos uppdatering gör att XC90 och XC60 känns moderna ett par år till.

Elräckvidden är alltså den största nyheten med de två förnyade Volvo-modellerna. Och det är tacksamt. En laddhybrid måste gå långt på el för att man ska motiveras att ladda och köra mycket på el så att man sparar in den högre inköpskostnaden.

XC60 T6 Recharge är ett förnuftigare köp och börjar 100 000 kronor lägre i pris

För den är hög. En XC60 T8 Recharge kostar hela 750 000 kronor, och är därmed inte berättigad till någon bonus. En XC60 T6 Recharge är ett förnuftigare köp och börjar 100 000 kronor lägre i pris. Den har svagare bensinmotor men lika stort batteri och går alltså lika långt på el. En systemeffekt på 350 hk räcker gott och väl.

XC60 har också uppdaterats med små visuella nyheter och längre räckvidd på el.
XC60 har också uppdaterats med små visuella nyheter och längre räckvidd på el.

Både XC60 och XC90 är utomordentligt fina att köra både på bara el och i hybridläge. Elmotorerna är starka och det går utmärkt att avverka all vardaglig körning på endast el. När väl bensinmotorn startar gör den det så tyst och vibrationsfritt att vi inte märker det. B-läget på växellådan är mycket bra och gör stadskörningen smidig.

Volvo skyller på komponentbrist varför man inte har elvärmare

En stor miss är att man fortfarande har bensinvärmare till laddhybriderna vilka då alltså släpper ut orenade avgaser när man vill ha värme och köra på el samtidigt. Volvo skyller på komponentbrist varför man inte har elvärmare. Det känns omodernt när vi kör in bilarna i vårt garage och det luktar fränt av orenade avgaser trots att vi kör på eldrift.

Pekskärmen som var toppmodern 2015 känns nästan liten i dag. Nu med Google.
Pekskärmen som var toppmodern 2015 känns nästan liten i dag. Nu med Google.

I övrigt har man gjort ett gott jobb i att öka livslängden för de två familjebilarna. Infotainmentsystemet har fått Googles funktioner och blir därigenom åter modernt.

XC60 går att utrusta med luftfjädring, vilket ger fluffig lyxbilskomfort

Fördelen med att välja XC90 över XC60 är naturligtvis utrymmena, och att den är sjusitsig, vilket är ovanligt bland laddhybrider. XC90 har självfallet bättre komfort även om XC60 också går att utrusta med luftfjädring, vilket även den ger fluffig lyxbilskomfort.

Text: Erik Trulsson Foto: Volvo

VOLVO XC60 T8 RECHARGE

 +

Bekväma, rymliga och säkra familjebilar. Bra räckvidd på el. Mjuk och stark drivlina vid hybriddrift.

-

Bensinvärmare som släpper ut orenade avgaser när man kör på eldrift och vill ha värme i kupén. Långsam laddning.
Drivlina

R4, bensin, 1 969 cm3
310 hk vid 6 000 r/min
400 Nm vid 2 200–5 400 r/min
Elmotor 146 hk, 309 Nm
Systemeffekt 456 hk, 709 Nm
8-stegad automat
Fyrhjulsdrift
Batterikapacitet brutto/netto 18,8/14,9 kWh

Kaross



Längd 4 708
Bredd 1 902
Höjd 1 651 mm
Tjänstevikt 2 150 kg
Bagagevolym 570 liter
Dragvikt 2 250 kg

Prestanda

0–100 km/h 4,9 sek
Toppfart 180 km/h
Förbrukning 1,0–1,3 l/100 km
CO2 22–30 g/km
Räckvidd el 67–78 km, WLTP

Euro NCAP

5

Pris 750 000 kronor