Volvos första renodlade elbil är här. Men den bygger i grunden på en förbränningsmotorbil. Räcker den förförande designen och den stora körglädjen till för att motivera det höga priset?

Det som ser ut som en helt ny elbil är egentligen inte det. C40 väcker mycket uppmärksamhet och säljs endast med eldrift, vilket gör den åtråvärd för många. Men egentligen är detta en XC40 Recharge med ny design, och XC40 är ursprungligen en förbränningsmotorbil. Men det märks inte när vi kör C40.

Volvo C40 finns även med bara motor fram

Den är väldigt fin att köra. Körupplevelsen och designen är också de starkaste argumenten för den här bilen.

Volvo lånar ut en tvåmotorig version till oss, men C40 finns även med bara motor fram. Då med 231 hk och ett pris på 460 900 kronor efter bonus. Den räcker naturligtvis till för de allra flesta.

Det här är Tesla-, Audi-, BMW- och Mercedes-nivå i körkänslan

Man kan fråga sig hur olika karaktärer elbilar kan ha egentligen. Elmotorer skiljer sig ju inte åt i hur de beter sig om man jämför med förbränningsmotorer, där varje tillverkare fintrimmar sina motorer på egna karaktäristiska sätt.

Men elbilar skiljer sig åt mer än vad man kan tro. Framför allt handlar det om känslan i gas- och bromspedalerna. Tänk att 660 Nm finns tillgängligt direkt, och med små ändringar på gaspedalen ska du kunna precisionsbacka i kryptakt med ett båtsläp, eller få full kraft direkt vid en omkörning på landsväg. På samma växel.

Volvo är uppe i premiumsegmentet, tillsammans med Polestar, som Volvos elbilar delar mycket teknik med. Det här är Tesla-, Audi-, BMW- och Mercedes-nivå i körkänslan.

Många tilltalas av designen på nya Volvo C40. C40 byggs bara som elbil. Foto: Volvo
Många tilltalas av designen på nya Volvo C40. C40 byggs bara som elbil.
Infotainmentsystemet har marknadens bästa röststyrningsfunktion

Genom lägre luftmotstånd och några nyheter i mjukvaran är C40 aningen snålare och har därmed längre räckvidd än XC40 Recharge. Infotainmentsystemet är detsamma som sitter i Polestar 2. Det är lättanvänt och har marknadens överlägset bästa röststyrningsfunktion. Tyvärr är Apple Carplay ännu inte tillgängligt på Volvos bilar med Google-systemet.

I vinterväglag rekommenderar vi nordiska vinterdäck

En omdiskuterad fråga kring den här bilen är att den levereras från fabrik med allvädersdäck, vilka är godkända som vinterdäck. Under provkörningstiden var det några plusgrader, regn och slask, och då fungerade däcken kanonbra. Stabilare än mjuka nordiska vinterdäck. Men i riktigt vinterväglag skulle vi starkt rekommendera att man byter till nordiska vinterdäck.

Volvo C40 är Volvos andra elbil, byggd på samma teknik som den första, XC40. Och den lovar gott inför kommande elmodeller.

Likadan inredning som XC40 Recharge. Bra infotainment men saknar Apple Carplay. Foto: Volvo
Likadan inredning som XC40 Recharge. Bra infotainment men saknar Apple Carplay.

Text: Erik Trulsson Foto: Volvo

Volvo C40 Recharge Twin

Plus

Tilltalar många med sin design, höga kvalitetskänsla och fina köregenskaper. Mycket trevlig körupplevelse. Tyst.

Minus

I den här prisklassen är konkurrensen hård och C40 sticker inte ut med särskilt imponerande snabbladdningshastighet eller räckvidd. Takhöjden i baksätet ärbegränsad.

Drivlina

Elmotor bak 204 hk
Elmotor fram 204 hk
Total systemeffekt 408 hk, 660 Nm
Batterikapacitet 78 kWh
(75 kWh netto).
Maximal laddeffekt 150 kW.
1-växlad.
Fyrhjulsdrift.

Kaross



Längd 4431,
bredd 1850,
höjd 1582 mm. Vikt 2 185 kg
Bagagevolym 413 + 31 liter
Dragvikt 1 800 kg

Prestanda

0–100 km/h 4,7 sek
Toppfart 180 km/h
Förbrukning 21,1 kWh/100 km
Räckvidd 437 km (WLTP)

Euro NCAP

Ej testad.

Pris Pris: 527 900 kr (efter bonus)