
Volkswagen Tayron R-line Edition 2,0 TDI 4Motion, 7-sitsig
Dieselsuvar är inte passé. Titta på Volkswagen Tayron, som kombinerar klassisk dieselkraft med modern teknik och gott om utrymme. Allt för att ge dig en bekväm långresa.
Det är tidig vår. Vägbanan växlar mellan torr asfalt och blöta rännilar. Jag kliver in i förarsätet på nya Volkswagen Tayron med dieselmotor. Jag möts av ett självsäkert lugn. Här finns inget sportskryt, inget elektriskt framtidssurr, bara en trygg själ i ny förpackning.
Möjlighet till sju sittplatser
Suvsegmentet må vara trångt, men Tayron sticker ut. Den ersätter tidigare Tiguan Allspace, går att få som sjusitsig och placerar sig storleksmässigt mellan Tiguan och Touareg. Den höga körpositionen ger en omedelbar suvkänsla. Det är något särskilt med att sitta högt, att få överblick, både över trafik och landskap.

Dieselmotorn jobbar mjukt och stadigt, precis som man förväntar sig av en modern diesel. Lite vind- och vägljud letar sig visserligen in i kupén, men inte så det stör helhetsintrycket. Tayron erbjuds med flera motoralternativ: bensin, mildhybrid, laddhybrid och så den fyrhjulsdrivna dieselversionen jag kör.
Komfort i fokus
Flera körlägen finns att välja mellan. Offroad i all ära – det är komfortläget som överraskar mest. När dämparna ställs i sitt mjukaste läge glider Tayron fram som om vägen vore nyasfalterad. Komforten är svårslagen. Det är bara bekvämt. Mjukt, tryggt, tyst. Det är som att bilen vet hur man vill ha det på långa sträckor.
Men Tayron är inte bara en slätstruken glidare. När vägen börjar svänga och bilen guppa och kränga, får den chans att visa vad den går för. Styrningen är följsam. Växlar man över till sportläge stramas allt upp, styrningen blir något mer direkt, responsen lite skarpare. Dämpningen blir också hårdare och nästintill stötig. Det fungerar för stunden, men jag byter gärna över till komfortläget igen. För det är bilens styrka.
Visste du detta om Volkswagen Tayron?
- Den kan fås med diesel, bensin, mildhybrid eller som laddhybrid (räckvidd på el 10 mil) – bara diesel och bensin finns med sju säten.
- I toppversionerna finns detaljer som äkta träpaneler, Art Velours Eco-stolar och adaptivt DCC Pro-chassi.
- Den nya infotainmentplattformen kan integreras med ChatGPT.
- Matrix-strålkastare lyser inte bara upp vägen, de samarbetar med navigationen för att belysa kurvor i förväg.
- Massagefunktion samt ventilation i stolarna.
- Upp till 2 500 kg i dragvikt beroende på version.
- Bakre solgardiner, vissa versioner har manuella solskydd inbyggda i bakdörrarna. Byggs i Tyskland för den Europeiska marknaden.
- Smarta förvaringslösningar, dolda fack under lastgolvet.

Invändigt möts man av en välavvägd mix av det moderna och funktionella. Mittskärmen är stor, tydlig och enkel att förstå (det är samma system som i nya Passat). Här styrs allt från klimatanläggning och navigation till massagefunktionen i sätena. Ja, massage i en dieselsuv är en sådan detalj som får mig att le lite för mig själv. Volkswagen vet att långresor kräver mer än bara utrymme.
För utrymme finns det. Baksätet rymmer vuxna utan problem, och för spontana utflykter med barn finns två extrastolar som tillval. Lastutrymmet är generöst. Det är större än både Tiguan och Touareg, vilket gör att du slipper kompromissa med packningen. Värt att nämna är att laddhybridversionen har något mindre utrymme.
En sak slår mig gång på gång under körningen: Tayron är inte byggd för att imponera vid rödljusen. Den är byggd för att ge en bekväm resa, oavsett hur lång den är. Bilen bjuder på komfort och teknik utan att glömma det praktiska.
Volkswagen Tayron R-line Edition 2,0 TDI 4Motion
Plus |
|
|
Minus |
|
FAKTA |
|
|
Drivlina |
Turboladdad dieselmotor |
|
Kaross |
Längd 4 792 mm |
|
Prestanda |
0-100 km/h 8 sek |
|
Euro NCAP |
Ej testad |
|
Pris | 540 500 kr |