Volkswagen ID.7 Tourer Pro
Volkswagens rymligaste elbil är också den med tydligast premiumkänsla. Här får familjen en bil att glida runt i tyst och bekvämt.
Som medlem i M Sverige får du hjälp av vår jurist i tvister med verkstäder, bilhandlare, försäkringsbolag, parkeringsbolag och med trafikförseelser.
Kombibilar har tidigare saknats i många tillverkares elbilsportföljer, men nu har Volkswagens efterlängtade herrgårdsvagn i ID-familjen kommit – ID.7 Tourer. Förväntningarna är höga, och efter att ha tittat närmare på denna långa nykomling kan vi konstatera att Volkswagen har lyckats. Nya ID.7 Tourer erbjuder gott om utrymme, imponerande räckvidd, en lyxig interiör och – framför allt – hög komfort.
Längre hjulbas, väl avvägd fjädring och framför allt en förbättrad ljudisolering
Liksom tidigare elbilar är ID.7 byggd på Volkswagens MEB-plattform. I grunden är modellen en halvkombi med sluttande taklinje, men som kombi får man en bil med en rakare taklinje, vilket ger mer utrymme. Så vi börjar med en av de viktigaste aspekterna – lastutrymmet. Trots det stora batteriet under golvet rymmer det 545 liter, medan halvkombin rymmer 532 liter.
Med en justerbar ryggstödslösning kan lastutrymmet även utökas till 605 liter, dock på bekostnad av baksäteskomforten där passagerarna sitter mer upprätt – acceptabelt för kortare sträckor. En annan praktisk lösning är att insynsskyddet har ett förvaringsutrymme under lastgolvet, vilket ger extra flexibilitet vid lastning.
Benutrymmet för bakpassagerarna är annars väl tilltaget, med gott om plats för både ben och huvud. Dock är sittdynan något lägre på grund av batteriets placering. Det ger en högre knäposition.
Räckvidden är en annan avgörande faktor för att kvalificera som en bra familjebil. ID.7 Tourer finns med två batteristorlekar: ett batteri på 77 kWh som kan nå upp till 598 km enligt WLTPstandarden, samt ett större 86 kWh-batteri som ger en räckvidd upp till 686 km. För den som önskar fyrhjulsdrift finns modellen även i GTXutförande med dubbla elmotorer: en god portfölj för att kunna konkurrera där utbudet fortfarande är knapert med eldrivna kombier,där BMW i5 Touring och Nio ET5 Touring håller sig i samma klass men ligger något högre i pris än ID.7 Tourer.
Tystare kupé
Nu till det som verkligen utmärker ID.7 – dess komfort. Med sin längre hjulbas, välavvägd fjädring och förbättrad ljudisolering har bilen en tydlig premiumkänsla jämfört med tidigare ID-modeller. Den är stabil och tyst vid körning, och ojämnheter på vägen märks knappt. Styrningen är följsam med bra respons, utan att vara för sportig, vilket ger en mer sofistikerad körupplevelse som passar en kombi. Det här intrycket förstärks av accelerationen – 0–100 km/h sker på 6,6 sekunder. Bilen är kraftfull men inte överdrivet kvick, vilket bidrar till en behaglig och avslappnad körkänsla. Det här är bilen man gärna kör långa sträckor med.
Här får fem personer plats även om batteriet ger ett lite högre säte bak
Invändigt har Volkswagen gjort stora framsteg med ID.7. Den plastiga känsla som funnits i tidigare ID-modeller har ersatts med finare material och sömmar. Växelväljaren, placerad till höger om ratten, är dock även här av svart plast, men med mer rundade former och en mer välgjord yta. Stolarna är välformade och bekväma, och komforten toppas av massagefunktion som kan väljas till. Massagefunktionen är heller inte för mesig utan känns rejält. En något förvånande detalj är dock Volkswagens beslut att fortsätta med endast två knappar för alla fönsterhissar. Dessutom saknas en frunk fram, något som är gemensamt för alla ID-modeller.
Positivt, både funktionellt och estetiskt, är den nya större skärmen på 15 tum samt den tydliga head-up-displayen som projicerar information på vindrutan. Volkswagen har valt att behålla en mindre display framför föraren, till skillnad från andra tillverkare som tagit bort denna helt, men den är nu mer integrerad i instrumentpanelen i stället för att sitta på rattstången som tidigare.
Chat GPT en tillgång?
Infotainmentsystemet har en röststyrningsfunktion som nu är integrerad med AI-tjänsten Chat GPT. Den fungerar bra ibland, men det händer fortfarande att systemet inte förstår kommandon. En annan användbar detalj för laddning av batteriet är att värmningen inför laddning kan aktiveras manuellt via bilens infotainmentsystem eller automatiskt via navigeringen.
Detta optimerar snabbladdningen – upp till 175 kW med det mindre batteriet och 200 kW med det större. ID.7 är inte bilen för den som söker en sportig upplevelse. Utan sammanfattningsvis är kombiversionen av ID.7 en rymlig bil med ett väl avstämt chassi, vilket ger en trevlig körupplevelse och utmärkt komfortnivå. Det gör den attraktiv för familjen till både vardagslivet och långresor.
BIL
Plus |
God komfort, bra räckvidd, manuell förvärmning av batteriet. |
|
Minus |
Saknar frunk, röststyrningen behöver förbättras. |
FAKTA |
||
Drivlina |
Elmotor bak, 286 hk, 210 kW |
|
Kaross |
Längd 4 961 mm |
|
Prestanda |
0-100 km/h 6,6 sek |
|
Euro NCAP |
***** |
|
Pris | 664 900 kronor |