Nya Volkswagen ID.3 är här. Som tur är har man fokuserat på rätt saker och inte rört vare sig chassi eller drivlina, utan gett sig i kast med att förbättra infotainmentsystemet.

Efter en dag men nya Volkswagen ID.3 kan vi konstatera att den är precis lika fin som tidigare att köra. Balansen mellan att inspirera föraren med en alert gasrespons och fint avvägd styrning och samtidigt skänka en behaglig resa medelst ett lugnt chassiuppträdande är fortfarande intakt. Efter en stund har vi funnit oss till rätta och njuter av färden längs sörmländska försommarvägar. Vi far fram på landsvägar genom liljekonvaljdoftande skogspartier och gräsbetade, boskapsgarnerade åkermarker.

Efter en stund har vi funnit oss till rätta och njuter av färden

Min medresenär, Mia Litström, har kopplat in sin telefon till bilens infotainmentsystem och via Apple Carplay kan vi enkelt följa den utstakade rutten. Ni som läser tidningen Motor vet att vi inte har varit nådiga i vår kritik mot det infotainmentsystem som suttit i ID.3. Jämfört med konkurrenterna har det helt enkelt inte levererat. Förutom att det också hängde sig med ojämna mellanrum. Men nu påstår Volkswagen att de har lyssnat på kritiken och gjort systemet bättre.

Vi stannar till i vägkanten och kopplar ur telefonen för att ta reda på om det stämmer. Vi börjar med röststyrningen. Den träffar rätt de tre första gångerna. På vårt fjärde kommando som lyder ”lista laddstolpar i närheten” guidas vi till Paris i stället. En acceptabel miss. Navigationssystemet planerar långkörningar med föreslagna laddstopp och tider vi bör stå vid respektive laddplats. Systemet använder främst Ionity; har man ett abonnemang hos andra laddleverantörer får man fortfarande använda sig av mobilappar.

Nya ID.3 har fått vassare frontlinjer, större luftintag och bättre aerodynamik. Den svarta listen under vindrutan är borta, så motorhuven ser längre ut.
Nya ID.3 har fått vassare frontlinjer, större luftintag och bättre aerodynamik. Den svarta listen under vindrutan är borta, så motorhuven ser längre ut.

Pekskärmen har vuxit med två tum, från tio till tolv. Responsen är snabb och under vår testdag hänger den inte sig någon gång. Under skärmen finner vi samma pekytor som tidigare, och vi blir förvånade när Volkswagenrepresentanterna på plats berättar att de fortfarande inte är upplysta. De verkar till och med själva förvånade över denna miss.

Pekytan till att styra fönsterhissarna är också densamma. Volkswagen hävdar att den är utmärkt, men vi håller inte med. Har man någon gång provat en bra pekyta kan man inte påstå att denna är en sådan. En annan stor miss är att ID.3 med det stora batteriet bara har två sittplatser i baksätet.

Det har inte med någon teknisk lösning att göra, utan handlar enbart om att Volkswagen vill ha en lättare bil i WLTP-testet för att få en bättre räckviddssiffra. Onödigt tycker vi.

Pekskärmen har vuxit med två tum, från tio till tolv

Med uppdateringen kommer en generösare standardutrustning. Mer hållbara och mjukare material i inredningen, ratt i fejkläder, båda framstolar höjdinställbara, delbart baksäte med genomlastningslucka och helljusassistent är grejer som numera ingår i köpet. ID.3 är alltså samma fina bil som tidigare, men har fått ett mindre dåligt infotainmentsystem och mer standardutrustning.

Den största nyheten är en röststyrning som äntligen fungerar.
Den största nyheten är en röststyrning som äntligen fungerar.

Volkswagen ID.3 Pro Performance

Plus

Lika fin att köra som förut. Hög körglädje och god komfort. Infotainmentsystemet har blivit bättre och skärmen större. Men ...

Minus

... pekytorna under skärmen och på ratten är fortfarande inte bra. Och ytorna under skärmen är fortfarande inte upplysta. Får inte dra släp. Med det stora batteriet får du bara två sittplatser i baksätet. Navigationen visar bara Ionity-stationer.

Drivlina

Elmotor bak, 204 hk, 310 Nm.
1-växlad automat
Batterikapacitet netto 58 kWh
Maximal laddeffekt 11 kW AC
120 kW DC
Bakhjulsdrift

Kaross



Längd 4 261 mm
Bredd 1 809 mm
Höjd 1 562 mm
Axelavstånd 2 770 mm
Tjänstevikt 1 858 kg

Bagagevolym
385–1 267 liter
Ej drag

Prestanda

0–100 km/h 7,4 sek
Toppfart 160 km/h
Förbrukning 15,3 kWh/100 km
Räckvidd 426 km WLTP

Euro NCAP

Pris 479 900 kronor

 

Text Erik Trulsson Foto James Holm