Trots Toyotas långa erfarenhet av elektrifiering, i form av hybridbilar, har man varit avvaktande med en renodlad elbil. Stora satsningar på bränslecellsbilar och vätgas har tagit fokus från batterielbilar. Men nu är den här, Toyotas första helt eldrivna bil, och den heter bZ4X.

DET KRÅNGLIGA NAMNET kommer från Toyotas eldrivna konceptbil, och har fått följa med till den färdiga modellen. De två första bokstäverna står för Beyond Zero och 4X är modellnamnet.

Bottenplattan delas med Subaru Soltera och är utvecklad för eldrift. Batteripaketet ligger i golvet. Bilen har lång hjulbas och korta överhäng. Den totala längden är faktiskt nio centimeter längre än hos deras rymliga familjesuv Rav4.

bZ4X är snabb i reaktionerna och rolig att köra

Två versioner erbjuds, framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift där effekten inte skiljer dem mycket åt, 204 respektive 218 hk. Den svagare och tvåhjulsdrivna versionen har betydligt längre räckvidd om 516 kilometer. bZ4X är snabb i reaktionerna och rolig att köra. Fjädringen är bekväm och styrningen är riktigt bra, direkt och med ett naturligt motstånd.

Körglädje, goda terrängegenskaper och generös batterigaranti utmärker Toyotas första batterielbil.
Körglädje, goda terrängegenskaper och generös batterigaranti utmärker Toyotas första batterielbil.

Kupén är tyst, så när som på ett vindbrus runt sidospeglarna i motorvägshastighet. Instrumenteringen sitter långt fram och skyms därmed till viss del av ratten. Framöver kommer en steer-by-wire-teknik där ratten består av två handtag, den kommer inte att skymma instrumenten på samma sätt. Ett säkerhetssystem läser av förarens ögon och varnar om man är ouppmärksam.

Klimatanläggningen sköts både via vippreglage och pekfunktion

Ett stort lyft är Toyotas nya infotainmentsystem. Pekskärmen är bra och har snabb respons. Apple CarPlay går att ansluta trådlöst. På mittkonsolen finns laddplatta för mobiler samt USB- och USB-c-uttag. Klimatanläggningen sköts både via vippreglage och pekfunktion som gör det lätthanterligt. Volymreglering sker via fysiska knappar.

Bra infotainment, men en del av instrumenten skyms av ratten.
Bra infotainment, men en del av instrumenten skyms av ratten.

Värme och ventilation för framsäte har tre steg med ett autoläge och rattvärme i två steg. Sätena är hårt stoppade men ger ett bra stöd och är komfortabla. Baksätet har ordentligt med ben och huvudutrymme, däremot är sitsen låg vilket gör att det saknas stöd för benen.

Terrängegenskaperna imponerar och detta är den första elbilen med ett bestämt vadningsdjup, då på 50 cm.

Toyota garanterar minst 70 procent batterikapacitet efter tio år och 1 000 000 km

Det som talar för modellen är räckvidden och terrängegenskaperna, men också komforten och körglädjen. Snabbladdning går upp till 150 kilowatt, även i kyla. Föruppvärmning av batteriet kommer framöver. Toyota garanterar minst 70 procent batterikapacitet efter tio år och 1 000 000 kilometer. Det kan upplevas som väldigt vågat men det är just grejen med Toyota, inget lämnas åt slumpen utan de är säkra på sin kvalitet.

Text och foto: Mia Litström

TOYOTA BZ4X AWD

Plus

Mycket körglädje, otroligt generös garanti på batteriet, kompetenta terrängegenskaper.

Minus

Låg dragvikt, inget lastutrymme fram, ingen bakrutetorkare, ratten skymmer en del av instrumenteringen.
Drivlina

Två elmotorer
Total effekt 218 hk, 337 Nm
1-växlad automatlåda
Batterikapacitet 71,4 kWh
Maximal laddeffekt 11 kW AC, 150 kW DC
Fyrhjulsdrift

Kaross



Längd 4 690 mm
Bredd 1 860 mm
Höjd 1 650 mm
Tjänstevikt 2 065 kg
Bagagevolym 452 liter
Dragvikt 750 kg

Prestanda

0–100 km/h 6,9 sek
Toppfart 160 km/h
Förbrukning 16,0 kWh/100 km
Räckvidd 470 km, WLTP

Euro NCAP

Ej testad

Pris Cirka 518 900 kronor (efter bonus)