Småbilar blir en allt ovanligare syn på våra gator. Är Toyota Aygo Cross tillräckligt tuff för att möta marknaden?

CITROËN C1, Peugeot 107 eller Toyota Aygo? Förut byggdes de tre småbilarna tillsammans och det var inte mycket som skiljde dem åt. Men nu när nya Toyota Aygo lanseras är detta samarbete slut. För Citroën och Peugeot är inte med på småbilståget längre utan Toyota gör den lilla bilen helt själv. Dessutom med tilläggsnamnet X, vilket uttalas Cross.

X innebär crossover-design som höjd kaross och svarta skärmar

Även den lite större Yaris finns som Cross-variant, men Aygo byggs endast som X (Cross). Det innebär crossover-design som höjd kaross och svarta skärmar runt hjulhusen. Sittpositionen är 55 millimeter högre i den nya bilen och taket är höjt jämfört med tidigare Aygo.

Anledningen till att det knappt byggs några småbilar längre är att det är svårt att tjäna pengar på dem. De ska vara bekväma, säkra, rymliga och ha lika bra infotainmentsystem som större bilar, men de måste kosta mycket mindre. Det är inte så att det är plåtdelar eller benutrymme i baksätet som kostar pengar när man bygger en bil. Därför har marginalerna varit just små för de små bilarna.

Du får en liten bil som till stora delar består av grejer från kanonbilen Yaris

Toyota lyckas lösa detta på ett smart sätt genom att plocka många delar från Yaris, när de bygger Aygo. På så vis får de lägre utvecklings- och byggkostnader och du som kund får en liten bil som till stora delar består av grejer från kanonbilen Yaris.

Aygo är verkligen liten, även om det inte märks så mycket i framsätena. Här sitter två vuxna riktigt bra och har dessutom tillgång till modern teknik som en bra klimatanläggning och ett nytt infotainmentsystem. För 15 000 kronor extra får du ett tillvalspaket som dessutom innehåller LED-strålkastare och 17-tumsfälgar.

Den lilla trecylindriga bensinmotorn ylar ut sitt späda skri

I låga farter är Aygo smidig och kul att köra. Den låga vikten är naturligtvis en stor förklaring till detta. För motorn är tunn. Och det märks framför allt när vi accelererar på motorvägspåfarter i en testbil med den steglösa CVT-lådan. Den lilla trecylindriga bensinmotorn ylar ut sitt späda skri i 15 sekunder innan vi kan glida ut med lämplig hastighet i motorvägsfilen.

Form och funktion. Bra infotainmentsystem. Foto: Toyota
Form och funktion. Bra infotainmentsystem.

Kör man mycket i stadstrafik kan CVT-lådan vara en investering för 15 000 kronor extra, men annars är den manuella växellådan toppen: lättarbetad med snäll koppling.
Ett läckert tillbehör för den som vill ha en påkostad småbil är canvastaket som med sin vindavvisare fungerar utmärkt också i högre farter. Toyota Aygo X är en liten bil med stora möjligheter. Räcker den till för dig, så slå till.

Text: Erik Trulsson Foto: Toyota

Toyota Aygo X

Plus

Välbyggd liten bil som är rymlig för två vuxna. Mycket teknik från Yaris som är en krocksäker bil.

Minus

Begränsat utrymme i baksätet. Motorn känns tunn och behöver mycket varv, vilket gör att den låter mycket under acceleration, särskilt med CVT-växellådan.

Drivlina

R3, bensin
998 cm3
72 hk vid 6 000 varv/min
93 Nm vid 4 400 varv/min
5-växlad manuell växellåda
Framhjulsdrift

Kaross



Längd 3 700 mm
Bredd 1 740 mm
Höjd 1 525 mm
Tjänstevikt 940 kg
Ingen dragvikt.

Prestanda

0–100 km/h 14,8 sek
Toppfart 158 km/h
Förbrukning 4,7–5,0 l/100 km
CO2 107–114 g/km (WLTP)

Euro NCAP

Ej testad

Pris 164 900 kronor