Honda är mitt i en modelloffensiv och klämmer nu in en suv mellan lilla HR-V och stora C-RV. Nya ZR-V delar en hel del teknik med briljanta Civic, men gör sig tekniken lika bra i en suv?

VI TAR PLATS BAKOM RATTEN på Hondas nya mellanklass-suv, ZR-V. Infotainmentsystemet, som sitter i Hondas nya modeller, är otroligt mycket bättre är det man hade tidigare. Även om skärmen inte är särskilt stor, är det relativt lätt att finna önskade funktioner. Naturligtvis finns Apple Carplay och Android Auto, och det som standardutrustning.

Både långa och korta förare lätt kan hitta en bra körställning

Förarstolen och ratten har bra inställningsmöjligheter, så att både långa och korta förare lätt kan hitta en bra körställning. ZR-V är rymlig för fyra vuxna men man kan även förflytta fem personer av normallängd samtidigt. Sitsen i baksätet är dock aningen låg. Bagageutrymmet är godkänt men inte mer. Även om ZR-V är längre än en Nissan Qashqai, har den senare ett betydligt större bagageutrymme. Faktum är att även en Civic har större bagageutrymme än ZR-V.

Mittkonsolen är finurligt utformad och har bra förvaringsutrymmen samt tydliga knappar för att välja växel. En riktigt läcker, och otroligt ovanlig, detalj är att paddlarna på rattens baksida är av metall. Inte av plast som i de flesta andra, även väldigt dyra, bil modeller. Dock byter de inte växel eftersom växellådan är steglös. I stället styr de motorbromsen, som på en elbil, där du kan välja om du vill ha mycket eller lite motorbroms när du släpper gaspedalen. Men det finns inget renodlat enpedalsläge där bilen bromsas ner till stillastående. 

En bensinmotor driver en generator som skickar el till elmotorn som driver framhjulen

Honda har velat skapa känslan av att köra en elbil med sin nya hybridlösning. Vi har redan kört den i Civic, och Nissan Qashqai har ett liknande system. En bensinmotor driver en generator som skickar el till elmotorn som driver framhjulen. Du kör alltså en elbil, men elen kommer från en bensinmotor – utom i högre hastigheter där bensinmotorn kopplas direkt till att driva framhjulen, eftersom detta är effektivast ur förbrukningssynpunkt.

Honda förvaltar sitt sportiga motorbyggararv genom att låta motorn variera i varvtal, som om den var kopplad till en låda med växelsteg, vid acceleration. Man slipper det trista råmandet från motorn som hybrider med CVT-låda annars kan dras med.

En mycket trivsam bil att köra med bra funktioner och generöst med utrustning

Precis som Civic är ZR-V en väldigt trevlig bil att köra. Men eftersom den är högre har den inte lika excellent väghållning parat med utmärkt komfort som Civic. Den längre fjädringsvägen i ZR-V kräver styvare stötdämpare och ger mer karossrörelser. Det är priset man får betala för den högre bilen. Förutom det faktiska priset då, som är betydligt högre än för Civic. Sammanfattningsvis är ZR-V en mycket trivsam bil att köra med bra funktioner och generöst med utrustning, men den är något stötig och har ett litet bagageutrymme. 

Bra interiör och mycket körglädje i nya ZR-V.
Bra interiör och mycket körglädje i nya ZR-V.

Honda ZR-V

Plus

Trivsam att köra och snål. Mycket utrustning från start. Lättanvända funktioner i interiören. Insynsskyddet går att stuva under bagagerumsgolvet.

Minus

Litet bagageutrymme för klassen. Backkameran är inte skyddad, vilket gör att den snabbt blir smutsig. Dörrarna täcker inte trösklarna – man blir lätt smutsig när man kliver i och ur på vintern. Högt vägljud.

Drivlina

R4 bensin
1 993 cm³
143 hk vid 6 000 r/min
186 Nm vid 4 500 r/min

Elmotor 184 hk, 315 Nm
Steglös CVT-automatlåda

Framhjulsdrift


Kaross

Längd 4 568 mm
Bredd 1 840 mm
Höjd 1 620 mm

Tjänstevikt 1 660 kg

Bagagevolym
555–1 752 liter

Dragvikt 750 kg

Prestanda

0–100 km/h 7,8 sek
Toppfart 173 km/h

Förbrukning
5,7 liter/100 km

CO2 130 g/km

Euro NCAP

Ej testad

Pris 399 000 kr