Tesla har börjat leverera bilar från sin Gigafactory i Tyskland. Vi får provköra en Model Y Performance för att utröna om de tyskbyggda bilarna håller vad de lovar. Följ med på en tur i den elektriska familjebilens sportigaste version.

Testa har varit mest drivande i omställningen till elektrifierade bilar. Och deras laddnätverk är oslagbart. Detta kan ingen ta ifrån dem. Men det är inte konstigt att ett relativt nystartat bilföretag med spjutspetsteknologi inte levererar lika välbyggda bilar som konkurrenter med över 100 års erfarenhet.

I den nya fabriken i Tyskland byggs de Tesla Model Y som säljs i Europa framöver. Vi provkör en tyskbyggd Model Y Performance, och förundras över hur Tesla väljer att gå sin egen väg.

Den testbil som Tesla lånar ut till oss är toppfartsspärrad vid 140 km/h

På pappret har familjebilen Model Y Performance superbilsprestanda. 0-100 km/h ska gå på 3,7 sekunder och toppfarten är höjd till 250 km/h. Men det visar sig att det är på pappret som den imponerar som mest. Tester avslöjar att det är nästintill omöjligt att få till den utlovade accelerationstiden, och den testbil som Tesla lånar ut till oss är toppfartsspärrad vid 140 km/h.

Vi håller oss alltså till allmänna vägar, och där ligger den våldsamma prestandan mest bilen i fatet. Fjädringen är alldeles för stötig och styrningen för direkt för att kunna erbjuda en avslappnad och harmonisk körupplevelse. Bilen är ständigt på hugget. Detta uppskattas naturligtvis av körglädjesentusiasten, men blir efter ett tag tröttsamt för oss som söker komfort i en familjebil.

Elon Musk fick massan att tycka att elbilar är sexiga

Gasresponsen är dock utmärkt kalibrerad och lättdoserad. Likaså bromsarna. Elon Musk fick massan att tycka att elbilar är sexiga genom att göra dem sportiga. Men Model Y Performance känns aningen för hysterisk för vardaglig körning. Då är Long Range-modellen ett vettigare val. Även om den också har omotiverat hård fjädring.

Performance-versionen av Model Y har större bromsar än Long Range, och röda bromsok.
Performance-versionen av Model Y har större bromsar än Long Range, och röda bromsok.

Model Y är en suv-version av Model 3. Performance-­modellen har, utöver starkare motorer, en liten vinge på bagageluckan samt större bromsar och hjul än Long Range-­modellen. Vill man ha den sportiga versionen får man alltså vara beredd på att betala priset för dyrare däck och mer vägbuller.

Inredningen ser i princip likadan ut för de olika versionerna av Model Y.

Det bästa med Model Y är utrymmena. Baksätet och bagageutrymmet är verkligen spatiösa. En tredje sätesrad finns tyvärr inte att beställa i Europa.

Model Y testades nyligen av Euro NCAP och fick oerhört höga betyg, särskilt för assistanssystemen.

Tesla, vi är nu övertygade om att elbilar är framtiden, ni behöver inte göra era bilar så infernaliskt sportiga för att vi ska tycka att de är exotiska. Vi vill kunna slappna av och njuta av milen i bilen. Något som går utmärkt med ert fina laddnätverk, ge nu bara era bilar en lite mer avslappnad karaktär också.

Tesla Model Y Performance

Plus

Laddnätverket. Bra ruttplanering i infotainment. Stort baksäte och bagageutrymme. Hög körglädje.

Minus

Stötig fjädring. Dålig vändradie. För direkt styrning. Oflexibel autopilot. Dålig regnsensor. Ingen bonus på priset

Drivlina

Elmotor fram 184 hk, elmotor bak 378 hk
Systemeffekt 562 hk, 660 Nm
1-växlad automat
Batterikapacitet brutto 75 kWh
Maximal laddeffekt 11 kW AC, 250 kW DC
Fyrhjulsdrift

Kaross

Längd 4 751 mm
Bredd 1 921 mm
Höjd 1 624 mm
Tjänstevikt 2 072 kg
Bagagevolym 854–2 041 liter
Dragvikt 1 600 kg

Prestanda

0–100 km/h 3,7 sek
Toppfart 250 km/h
Förbrukning 17,3 kWh/100 km
Räckvidd 514 km, WLTP

Euro NCAP

5

Pris Cirka 808 990 kr