Det som till stor del ser ut att vara en elbil för familjen är något av det mest extrema vi någonsin har kört. Vi har tagit en tur i nya Tesla Model S Plaid. En av världens snabbaste bilar.

En eldriven familjebil som är snabbare än en Koenigsegg. Det låter helt bisarrt, men en sådan finns faktiskt att köpa i dag. Tesla, som hela tiden har haft strategin att övergången till elektrifierade bilar ska vara exotisk och nervkittlande, erbjuder nu världens snabbaste familjebil. Accelerationsmässigt finns det ingen bil som kan mäta sig med nya Model S Plaid. Tidigare toppmodeller som Audi RS 6, Dodge Challenger Hellcat eller Porsche 911 Turbo S får se sig frånåkta av den här amerikanska batteribilen.

Det är så klart helt absurt att denna familjebil är så snabb

Med tre elmotorer, speciellt byggda för att klara höga varvtal, och fyrhjulsdrivning ska Tesla Model S Plaid klara sprinten 0–100 km/h på 2,1 sekunder. En Koenigsegg Agera R gör samma resa på 2,9 sekunder. En Formel 1-bil gör det på 1,9 sekunder. Det är så klart helt absurt att denna familjebil är så snabb, och det tar också en stund för bilen att förbereda sig för en optimal accelerationsstart, där batteriet måste förvärmas i minst en kvart. Men även utan förberedelser är en fullgasacceleration i Model S Plaid en upplevelse som får en luttrad testförare likt undertecknad att hisna.

Namnet Plaid kommer från Mel Brooks 80-talsparodi Spaceballs (Det våras för rymden, svensk titel).
Namnet Plaid kommer från Mel Brooks 80-talsparodi Spaceballs (Det våras för rymden, svensk titel).

En annan omtumlande upplevelse i nya Model S Plaid är ratten. I förra numret av Motor körde vi Lexus RZ, som också har en så kallad Yoke-ratt, vilken ser ut som ett flygplansreglage. Men till skillnad från Lexus har Tesla inte drive-by-wire som minskar styrutslaget, utan har bara ersatt en vanlig ratt med Yoke-diton. Dessutom har blinkerspaken utgått och föraren hänvisas till två små knappar på ratten. Tillsammans bildar kombinationen en lite för stor utmaning för de flesta förare, och Tesla har nu återinfört en vanlig ratt på Model S Plaid.

Självkörningsfunktionen är långt ifrån perfekt

Självkörningsfunktionen är kompetent och sköter det mesta manövrerandet vid motorvägskörning. Men den är långt ifrån perfekt. På Klarastrandsleden i Stockholm läser den skyltar och trafikljus på den intilliggande tågbanan och tvärbromsar sen.

Vi uppskattar att man har behållit instrumentpanelen framför föraren. Med den avkapade ratten är sikten framåt mycket god. Den stora infotainmentskärmen har gått från stående till liggande, och systemet är lika pedagogiskt och lättanvänt som tidigare.

Eftersom Model S är konstruerad från grunden för att vara eldriven är den utrymmesmässigt mycket smart planerad. Den är rymlig i kupén och har ett massivt bagageutrymme och en praktisk halvkombibaklucka. Bland det bästa med nya Model S är de ställbara dämparna som nu erbjuder riktigt bra fjädringskomfort. Tillsammans med navigationssystemet och de autonoma systemen blir långkörningar riktigt avslappnande. Den här hypersnabba superelbilen är alltså som bäst i långsamt lunkande på motorvägen.

Yoke-ratten må ge ett häftigt intryck, men är svårmanövrerad för de flesta förare.
Yoke-ratten må ge ett häftigt intryck, men är svårmanövrerad för de flesta förare.

Tesla Model S Plaid

Plus

Även om accelerationen är långt bortom rim och reson måste det ändå erkännas att Tesla är duktiga på att visa möjligheterna med elektrifieringen.

Minus

Assistanssystemen, som till stor del kan köra bilen, är inte färdigutvecklade och kan invagga föraren i en bedräglig trygghet.

Drivlina

Tre elmotorer, en fram och två bak
systemeffekt 1 020 hk, 1 400 Nm
1-växlad automat

Batterikapacitet
brutto/netto 100/95 kWh
Maximal laddeffekt
11 kW AC, 250 kW DC

Fyrhjulsdrift 

Kaross



Längd 5 021 mm
Bredd 1 987 mm
Höjd 1 431 mm

Axelavstånd 2 960 mm
Tjänstevikt 2 265 kg

Bagagevolym 709 + 89 liter
Dragvikt 1 600 kg

Prestanda

0–100 km/h 2,1 sek
Toppfart 282 km/h

Förbrukning 18,7 kWh/100 km
Räckvidd 600 km, WLTP

Euro NCAP

5

Pris  1 523 990 kr

 

Text och bild: Erik Trulsson