M Sverige Test Av Skoda Karoq ML Sportline 2022 Banner

Ny grill och nya strålkastare visar att detta är ansiktslyfta Karoq.

FÖRST DET VIKTIGASTE, PRISET. Över 400 000 kronor för en mellanklass-suv från Skoda är saftigt. Med inflation och komponentbrist är det priser vi får vänja oss vid. Men framför allt tar Skoda i dag rejält betalt för sitt varumärke. Precis som för elbilen Enyaq iV, som kostar lika mycket som en jämförbar Audi, tar Skoda nu premium-pengar för sina familjebilar.

Skodas många smarta lösningar får man på köpet

Karoq är en mycket angenäm vägkamrat och ger en lika god reseupplevelse som mellanklass-suvar ur premiumligan. Dessutom får man Skodas många smarta lösningar, som paraplyfack, vägguttag och listiga lastanordningar i bagageutrymmet på köpet.

De största nyheterna med uppdateringen av Karoq är mer teknik och lägre förbrukning. Framför allt har man arbetat med att ge bilen lägre luftmotstånd. Skoda säger att man har förbättrat aerodynamiken med över nio procent. Och det betyder en del diesel på en motorvägslångresa.

Vi provkör den maxade fyrhjulsdrivna dieselvagnen med dubbelkopplingslåda

I Sverige kommer endast en version av Karoq att säljas, och det är den maxade fyrhjulsdrivna dieselvagnen med dubbelkopplingslåda som vi kör här.

Det som är mest slående är komforten. Stolarna är mycket sköna, till och med de lite sportigare stolarna i Sportline-versionen är riktigt bekväma. Mjuka och sköna men samtidigt med rejält stöd för hela kroppen. Dessutom har de generösa inställningsmöjligheter så det är lätt att hitta en riktigt bra sittställning.

Man flyter verkligen fram över vägbanan – som i en premiumbil

Det andra som slår oss är fjädringskomforten. De testbilar vi körde var utrustade med ställbara dämpare och i komfortläget flyter man verkligen fram över vägbanan – som i en premiumbil.

Drivlinan är densamma som tidigare, vilket innebär det beprövade konceptet inom Volkswagen-koncernen med en dieselfyra på två liter, dubbelkopplingslåda och fyrhjulsdrift. Behagligt, tryggt och stabilt året runt. Under provkörningen får vi även köra Karoq på steniga stigar utanför det vanliga vägnätet. Och där bevisar den att den bemästrar den tuffa miljö som bilens stuk ger sken av att den ska klara av.

För dig som vill ha en rejäl och komfortabel familjebil, och kan betala för det

LED-strålkastare med Matrix-helljus, alltså sådant som anpassar sig efter trafikbilden, är standard. Liksom en hel del annat såsom eluppvärmd strålkastarrengöring och ratt. Nya Karoq är för dig som vill ha en rejäl och mycket komfortabel familjebil, men som också kan betala för det. Och inte bryr dig om elektrifiering.

Text: Erik Trulsson Foto: Skoda

Skoda Karoq 2,0 TDI 150 HK DSG 4X4

Plus

Mycket god komfort i både säten och stötdämpning. En rejäl familjebil med trygga vägegenskaper, bra framkomlighetsförmåga och hög krocksäkerhet.

Minus

Mycket pengar för en suv i mellanklassen, om man jämför med testbilarna i detta nummer av Motor exempelvis.

FAKTA

 

Drivlina

R4, diesel, turbo
1 968 cm3
150 hk vid 3 000–4 200 varv/min
360 Nm vid 1 600–2 750 varv/min
7-växlad dubbelkopplingslåda
Fyrhjulsdrift

Kaross

Längd 4 390 mm
Bredd 1 841 mm
Höjd 1 608 mm
Tjänstevikt 1 598 kg
Dragvikt 2 100 kg

Prestanda

0–100 km/h 8,7 sek
Toppfart 204 km/h
Förbrukning 5,5–6,2 l/100 km
CO2 144–162 g/km (WLTP)

Euro NCAP

5

Pris 405 300 kronor