Har Skoda byggt en bil som får oss att känna mer habegär än vad vi gör för dess tyska motsvarigheter? Följ med på provkörningen av nya Enyaq RS iV.

STOR, TRYGG OCH fyrhjulsdriven. Dessutom en mysig, lagom lyxig interiör och ett varumärke som inte sticker ut. Skoda Enyaq i sin toppversion är sannolikt drömbilen för många svenska familjer.

Sannolikt drömbilen för många svenska familjer 

För ett par år sedan utsåg vi Skodas eldrivna familjebil Enyaq iV till det smartaste bilköpet man kunde göra. Det var just egenskaper som utrymme, hög säkerhet och körglädje som säkrade utmärkelsen för den elektriska Skodan. Nu kan man få allt det här, men med mer kraft och design, samt fyrhjulsdrivning. Något som också är högt värderat hos många svenska bilförare.

Lagom lyxig och användarvänlig interiör.
Lagom lyxig och användarvänlig interiör.

Enyaq iV finns även med fyrhjulsdrift i modellen 80X, men om du vill ha den med Sportline-utrustning skiljer det sedan bara 6  600 kronor upp till den kraftfullare toppmodellen RS iV. Ett givet val för den som är beredd att lägga sådana summor på en fullmatad familjeelbil med respektabel prestanda.

Sittkomfort, styrning och chassibalans gör att man njuter av att köra Enyaq

För vi ska inte låta Enyaqens förnuft överglänsa dess glädje. Detta är en mycket trevlig bil att köra. Den är snabb, utan att vara så där hysteriskt nackspärrskvick. En rejäl acceleration finns alltid nära till hands, oavsett hastighet, utan att gå till överdrift. Bilen är tung, men 299 hästkrafter på fyra hjul får den att kännas smidig.

Sittkomfort, styrning och chassibalans är andra bidragande orsaker till att man verkligen njuter av att köra Enyaq. Tyvärr var testbilarna inte utrustade med det ställbara chassit DCC. Detta tar annars komforten in i finrummet och man kan åka lyxbilsmässigt i el-Skodan. Men även standardchassit bjuder på en behaglig resa.

En bra väska för laddsladden i bagageutrymmet.
En bra väska för laddsladden i bagageutrymmet.

Designdetaljer som den upplysta kristallgrillen och de markerade aerodynamikvingarna i fronten är standard.

Tiden är kommen då en Skoda skapar mer habegär än sina tyska syskonmodeller

Insidan är fortfarande så där genomtänkt och användarvänlig att man blir glad i vardagen. Ett paraply finns att dra ut ur förardörren regniga dagar. Mittkonsolen i baksätet är uttagbar. I bagageutrymmet finns en smart väska för laddsladden och krokar samt lastnät för diverse föremål. Du finner riktiga knappar för alla fyra fönsterhissar. Ordentliga och lättanvända knappar och vred på ratten för ljudanläggningen och en tydlig spak för farthållaren. Infotainmentsystemet med sina upplysta snabbreglage för temperatur och stolsvärme är mycket bättre än i VW I.D 4.

Tiden är kommen då en Skoda skapar mer habegär än sina tyska syskonmodeller. Med laddabonnemanget Powerpass räcker det nu också med att bara koppla in laddsladden vid en Ionity-station, så startar laddningen automatiskt. 

Text: Erik Trulsson Foto: Skoda

Enyaq RS iV, som tidigare bara fanns med coupé-kaross, finns nu även med den vanliga suv-karossen.
Enyaq RS iV, som tidigare bara fanns med coupé-kaross, finns nu även med den vanliga suv-karossen.

Skoda Enyaq RS iV

Plus

En mycket komplett elbil för familjen. Stark och fyrhjulsdriven. Mycket hög körglädje och användarvänlighet. Flera listiga funktioner.

Minus

Elbilar är dyra att köpa, och med höga elpriser tar det längre tid att ”köra in” merkostnaden för köpet.

Drivlina

Elmotor fram 109 hk, 162 Nm,
elmotor bak 204 hk, 310 Nm

Systemeffekt 299 hk, 460 Nm
1-växlad automat

Batterikapacitet brutto/netto 82/77 kWh
Maximal laddeffekt
11 kW AC, 135 kW DC
Fyrhjulsdrift

Kaross



Längd 4 653 mm
Bredd 1 879 mm
Höjd 1 605 mm
Tjänstevikt 2 258 kg
Bagagevolym 585–1 710 liter
Dragvikt 1 200 kg

Prestanda

0–100 km/h 6,5 sek
Toppfart 180 km/h
Förbrukning
16,9—17,8 kWh/100 km
Räckvidd 517 km, WLTP

Euro NCAP

 5

Pris 690 000 kr