M Sverige Testar Skoda Elroq 85

Hur väl står sig Enyaqs lillebror Elroq på vägen? Vi testar både styrkorna och svagheterna hos Skodas senaste eldrivna tillskott.

Som alltid hos Skoda möts man av smarta och praktiska lösningar som snabbt känns självklara. Omtanken syns i detaljerna: klassiker som isskrapan i bagageluckan och paraplyet i förardörren är på plats, men Skoda tar det ett steg längre med Elroq och introducerar ett nytt nät under hatthyllan för laddsladden. En enkel men genialisk idé som speglar märkets fokus på funktionalitet. 

En mjuk och lyxig känsla inne i nya Skoda Elroq.
En mjuk och lyxig känsla inne i nya Skoda Elroq.

Vid första anblick ser Elroq ut att ha mycket gemensamt med sitt storasyskon men är något mindre, 16 cm kortare närmare sagt. Dessutom är fronten helt ny och bjuder på mer minimalistiska lyktor i två höjdlägen.

Positivt är robusta dörrhandtag som inger en gedigen känsla när man tar i dörren. Väl inne i bilen är det välbekant interiör från Enyaq. Den känns omedelbart Skoda-typisk, väl genomtänkt med fysiska knappar under skärmen, som i sig känns varken för stor eller för liten.

Visst vägljud och vindbrus letar sig in i kupén vid högre hastigheter

Men allt är inte perfekt. Trots den trevliga körkänslan med det större batteriet – där accelerationen är pigg och chassit ger en lyxigt mjuk känsla i komfortläget – letar sig ett visst vägljud och vindbrus in i kupén vid högre hastigheter. Uppe på de snäva bergsvägarna i Mallorca hanterar chassit kurvorna bra, bilen är utrustad med det adaptiva chassit DCC och sportläget gör styrningen mer responsiv.

Körkänslan är däremot mer stabilt trevlig snarare än sportig, men den bakhjulsdrivna drivlinan gör det ändå underhållande.

Vid första anblick ser Elroq ut att ha mycket gemensamt med sitt storasyskon men är något mindre, 16 cm kortare närmare sagt.
Vid första anblick ser Elroq ut att ha mycket gemensamt med sitt storasyskon men är något mindre, 16 cm kortare närmare sagt.

Vem passar bilen?

  • Erbjuds med tre olika storlekar på batteri som ger en räckvidd på 370, 403 respektive 572 km. 
  • Det stora batteriet snabbladdar 10–80 % på 28 minuter, upp till 175 kW. För mellanvarianten 165 kW och för det minsta 145 kW. Via laddbox/AC-laddning är det upp till 11 kW.
  • För första gången introduceras härlig färg på säkerhetsbältena.
  • Framöver kommer en fyrhjulsdriven version med det stora batteriet.
  • Som alla modeller byggda på plattform MEB, har Elroq en riktigt bra vändradie på 9,3 m.
Elroq känns lagom; den är välbyggd, praktisk och komfortabel.
Elroq känns lagom; den är välbyggd, praktisk och komfortabel.

Lagom är bäst

Med det mindre batteriet, som har lägre effekt, tappar Elroq en del av sin elbilscharm. Accelerationen är märkbart tamare, och 0–100 km/tim tar 9 sekunder – tillräckligt för vardagskörning men skiljer i pigghet från vad det större batteriet erbjuder. Räckvidden på 370 kilometer är dessutom klart kortare än toppversionens 572, vilket gör valet av batteri avgörande om man vill ha en långmilare.

I baksätet imponerar Elroq med bra benutrymme trots sitt kompakta format, och smarta lösningar som en avtagbar förvaringslåda i stället för kardantunnel. Samtidigt är sittpositionen hög, men det finns ändå plats för huvudet.

Elroq känns lagom; den är välbyggd, praktisk och komfortabel

Den erbjuder en trevlig körupplevelse för den som prioriterar funktionalitet snarare än sportighet. Skoda försöker inte göra Elroq till allt för alla – men den är ett attraktivt alternativ för många som söker en elbil i lagom storlek.

Instegspriset kan vara lockande med det minsta batteriet, men viktigt att veta är att värmepump inte ingår som standard, utan som tillval – en viktig detalj att ha i åtanke för den som kör i kallare klimat.

Frågan är dock om den lyckas hitta sin plats jämfört med den väletablerade Enyaq. Har mellanvarianten tillräckligt att erbjuda för att stå ut?

Skoda Elroq 85

Bäst

  • Trevlig och komfortabel.
  • Smart förvaring av laddkabel.
  • Adaptivt chassi (DCC) i toppversionen.

Sämst

  • Saknar frunk, även V2L-funktion.
  • Endast 1 000 kg i dragvikt.
  • Instegsmodellen är ej utrustad med värmepump som standard.

FAKTA

 

Drivlina

Elmotor fram
286 hk, 545 Nm

1-växlad automat

Batterikapacitet 82 kWh

Maximal laddeffekt
11 kW AC 175 kW DC.

Kaross

Bakhjulsdrift
Längd 4 488 mm
Bredd 1 884 mm
Höjd 1 625 mm
Axelavstånd 2 765 mm
Tjänstevikt 2 119-2 256 kg
Bagagevolym 470 liter, saknar frunk
Dragvikt 1 000 kg

Prestanda

0-100 km/h 6,6 sek
Toppfart 180 km/h
Förbrukning 15,5 kWh/100 km
Räckvidd 572 km, WLTP

Euro NCAP

Ej testad ännu

Pris 534 900 kronor