Renault var tidiga med att lansera sin första elbil Zoe, men sedan tog det stopp. Tio år har gått och endast transportbilarna har elektrifierats. Men nu är det äntligen dags för deras nästa elbil, Megane E-Tech Electric.

Renault fick en tuff näsbränna när Euro NCAP presenterade sitt krocktestresultat för elbilen Zoe, noll stjärnor! Men nu tar företaget revansch med sin Megane E-Tech Electric som har fått full pott i krocktestet med fem stjärnor!

Meganes bottenplatta, CMF-EV, delar den med Nissans kommande elbil Ariya

Megane har ny bottenplatta, CMF-EV som också Nissans kommande elbil Ariya är byggd på. Batteriet, placerat under golvet, är det tunnaste batteriet på marknaden enligt Renault, blott 11 cm högt. Front och bakdel har kort överhäng. Elmotorn är placerad framtill för framhjulsdrivning.

Lastutrymmet rymmer 440 liter, vilket är något mer än VW ID.3, men lasttröskeln är hög. Trots sina optimerade utrymmen är benutrymmet för långa bakpassagerare trängre, men de har ändå lyckats få till bra huvudutrymme med tanke på den sluttande taklinjen.

Det är en bra dag på jobbet när man får köra en så lyckad elbil.
Det är en bra dag på jobbet när man får köra en så lyckad elbil.
Batteriet kan förvärmas med snabbladdningsstoppet i navigatorn

Megane E-tech finns med två batteristorlekar och två effekter, där det mindre är på 40 kWh med 130 hk som ger 300 km i räckvidd. Det större batteriet på 60 kWh har 130 hk eller 220 hk med räckvidd 470 respektive 450 km. Batteriet förvärms om man programmerar in snabbladdningsstopp i navigatorn.

Styrning, chassi samt gas och bromskänsla är bra. Styrutslaget har minskats vilket gör det lätt att smita runt gathörn i staden. Körläge väljs med en knapp på ratten. I sportläget blir elbilen riktigt rolig och rapp. Man får med sig bilen i alla situationer. I tuffare kurvtagningar ger sig tyngden till känna men chassit är mycket väl avstämt. Fjädringen fokuserar mer på komfort än sport, vilket är mycket uppskattat.

En extra kamera på taket kompletterar backspegeln med kamerabild

Bakrutan är liten och sikten bakåt är obefintlig, speciellt med baksätespassagerare. Men Renault har löst problemet med en extra kamera på taket som gör att backspegeln går att komplettera med kamerabild.

Google-systemet gör att nya Megane har marknadsledande röststyrning. Foto: Renault
Google-systemet gör att nya Megane har marknadsledande röststyrning.

Ett stort lyft är infotainmentsystemet som nu baseras på Google. Modernt, snabbt och enkelt att använda med kartfunktion och en röststyrning som är ledande på marknaden.

Nya Megane är rolig att köra och har modern design

På rattens högersida finner vi reglage för volym, vindrutetorkare och en förvånansvärt klen växelväljare. Med paddlar vid ratten reglerar man motorbromseffekten vilket gör det lätthanterligt. Nya Megane är rolig att köra, har modern design och Google-systemet är ett stort lyft.

Text: Mia Litström Foto: Renault

Renault Megane E-Tech Electric

Plus

Elbilspigg med bra avstämt chassi. Googlebaserat infotainmentsystem.

Minus

Begränsad sikt bakåt, hög lasttröskel, kort räckvidd med lilla batteriet.
Drivlina

Elmotor fram 220 hk, 300 Nm
Framhjulsdrift
Reduktionsväxel
Batterikapacitet 60 kWh
Laddning 22 kW AC, 130 kW DC

 

Kaross



Längd 4 200
Bredd 1 768
Höjd 1 505 mm
Vikt 1 636 kg
Bagagevolym 440 l
Dragvikt 900 kg

 

Prestanda

0–100 km/h 7,4 sek,
Toppfart 160 km/h
Förbrukning 16,1 kWh/100 km
CO2 0 g/km WLTP
Räckvidd 450 km WLTP

 

Euro NCAP

5

 

Pris Megane E-Tech electric Equilibre, batteri 60 kWh med 220 hk:
383 900 kronor (efter bonus).