Kangoo är i grunden en transportbil som blivit hyllad för sin praktiska helhet. Modellen finns också i familjeformat och har nu lanserats i en helt eldriven version. Vi provkör.

En ny eldriven familjebil från Renault. Batteriet är på blygsamma 45 kWh, och räckvidden på 269 km (enligt Transportstyrelsen) är i kortaste laget. Kangoo är i grunden en skåpbil, men med ett baksäte med tre sittplatser förvandlas den till en familjebil med ett enormt bagageutrymme.

Renault lanserar Kangoo som helt eldriven familjebil

Den finns även som sjusitsig och det är detta som gör modellen extra intressant. På instrumentbrädan sitter en träliknande panel och insidan av dörrarna är tygbeklädd. Dessa komponenter bidrar till en mer trivsam innermiljö än skåpbilsversionen av Kangoo. Bra egenskaper från skåpbilen är ett gediget lastutrymme på 850 liter, och fäller man baksätets ryggstöd finns det plats för otroliga 2 500 liter.

Kangoo med eldrift är betydligt roligare att köra än diesel- eller bensinversionerna eftersom den har en snabb respons vid gaspådrag. Automatlådans lägen är däremot för distinkta. Det behövs en redig portion med kraft för att föra växelväljaren i de olika lägena. Det finns tre lägen för elmotorns motorbroms, vilket är i överflöd då skillnaden knappt är märkbar och effekten är för svag för enpedalskörning.

Det positiva är rymligheten; de stora fönsterytorna ger god sikt runt bilen. Smidig är också framdörrarnas vinkel vid öppning, nästintill 90 grader, och skjutdörrarna för baksätet förenklar mycket, särskilt om man har barn.

Sätena är i enkelt utförande, tygklädseln är dekorativ men med hård stoppning

En praktisk detalj är det smarta förvaringsutrymmet. Framför föraren på instrumentbrädan finns ett stängbart utrymme med uttag för usb-A. En egenskap som är typisk för skåpbilar är att det är högt i tak. Det är gott om plats för huvudet och högst upp vid vindrutan finns även ett generöst förvaringsutrymme. Sätena är i enkelt utförande. Tygklädseln är dekorativ men med stoppning som är hård. Dessutom är sittdelen till baksätet låg och kort. Benutrymmet är också begränsat för vuxna, så baksätet är mer lämpligt för barn. Naturligtvis finner vi isofixfästen här bak. Dessutom två uppfällbara bord, två uttag för usb-A samt ett 12-voltsuttag.

Instrumenteringen är digital och skärmen för infotainmentsystemet har tydlig bild. Klimatanläggningen har traditionella stora vred som är lätta att hantera men som ger ett omodernt intryck. Laddplatta för mobilen finns längst ner i ett mittfack och trådlös uppkoppling via Apple Carplay eller Android Auto fungerar klanderfritt. Det går bra att tala i telefon via blåtand även i motorvägsfart.

En annan bra egenskap är bilens dragvikt på 1 500 kg samt den låga lasttröskeln. Det är mycket enkelt att lasta exempelvis barnvagnar eller en hundbur, och lasten går att förankra via lastöglor. Bagageluckan är stor och man får ta ett rejält kliv bakåt vid öppning för att inte få luckan på sig. En stor lucka och låg lasttröskel ger dock ett perfekt sittställe för fika, även vid regn. Det bästa med Kangoo är att det är en eldriven familjebil som finns med sju säten. Då är priset mer intressant.

För dyr och för kort räckvidd

Utbudet på sjusitsiga elbilar är skralt i dag och de flesta kostar runt miljonen. Som femsitsig är Kangoo E-Tech på tok för dyr för sitt enkla utförande och räckvidden är dessutom för kort för bilens pris.

Renault Kangoo Family E-Tech

Plus

Egen design. Fin känsla i inredningens materialval. Volymvred och snabbknappar till infotainmentsystemet. God komfort.

Minus

Blir väldigt dyr på de högre utrustningsnivåerna, som har de fina materialvalen som man vill ha.

 

Drivlina

Elmotor fram, 129 hk, 245 Nm
1-växlad automat
Batterikapacitet 45 kWh
Maximal laddeffekt 22 kW AC, 80 kW DC
Framhjulsdrift

Kaross



Längd 4 486 mm
Bredd 1 919 mm
Höjd 1 838 mm

Axelavstånd 2 770 mm

Tjänstevikt 1 795 kg

Bagagevolym 850–2 500 l.

Dragvikt 1 500 kg 

Prestanda

0–100 km/h 12,6 sek
Toppfart 135 km/h

Förbrukning 18,4 kWh/100 km
Räckvidd 269 km WLTP 

Euro NCAP

4

Pris 548 400 kr

Text och foto: Mia Litström