M Sverige Testar Renault Clio E Tech Fullhybrid Banner

Renault har uppdaterat sin lilla pralin Clio. Här får du en liten bil med stora möjligheter. Rymlig, säker, snål och trevlig att köra. Att inredningen känns lyxig skadar inte heller. Vi provkör hybriden.

Du som söker en modern och vettig småbil har snart inte många att välja mellan. Ford säljer inte Fiesta i Sverge längre och Volkswagen erbjuder inte heller sin Polo. Därför är vi väldigt tacksamma att Renault fortfarande har kvar sin briljanta lilla Clio. Den har dessutom nyligen moderniserats och erbjuds med en modern hybriddrivlina. Är du inte övertygad om att Toyota Yaris är bilen för dig, kan Clio Hybrid mycket väl vara alternativet du söker.

Nya ledljusarrangemang i fronten får Clio att se riktigt modern ut

Testbilen är toppmodellen som heter Esprit Alpine, och den erbjuder en läcker inredning med sportstolar som är riktigt trevliga att sitta i. Interiören är trivsam och det är lätt att finna rätt bland valmöjligheterna. En stor pekskärm på 9,3 tum tornar upp sig på panelen, men grafiken och menyerna känns lite daterade. Särskilt om man jämför med Googlesystemet som sitter i andra modeller från Renault. I instegsversionen är pekskärmen sju tum och den digitala instrumenteringen är även den av enklare variant.

Angående namnet Fullhybrid så har Renault satt fullvärdig hybridteknik i lilla Clio, och inte bara en mildhybridlösning. Clio går att köra riktigt snålt. Under halvlitern milen är ingen omöjlighet.

Den med all sannolikhet ett högre andrahandsvärde

Finns som manuell Clio finns även som manuellt växlad med en trecylindrig bensinturbomotor. Priset på denna börjar på 233 900 kronor, så man kommer aldrig att köra in prisökningen till hybriden med den senares lägre förbrukning. Däremot har den med all sannolikhet ett högre andrahandsvärde, vilket gör att kalkylen för hybriden blir intressant. Skatten för hybrid-Clio ligger på 2 714 kronor.

Det man kan tänka på är att hybridversionen har ett 90 liter mindre bagageutrymme än den vanliga versionen utan hybridtekniken. Men eftersom det från början är stort för bilens storlek, är det fortfarande hyfsat generöst i hybriden. Baksätet erbjuder ett godkänt utrymme för två vuxna och vi tycker att det är föredömligt lätt att montera en bilbarnstol här. Dörrarna går att öppna på ganska vid gavel.

Vill du ha en rymlig småbil med en fin inredning och modern teknik kan vi rekommendera dig Clio som instegsversion med bensinmotor och manuell växellåda. Är det så att du vill ha en lyxigare småbil med automatlåda, hybridteknik och premiumkänsla i interiören bör du absolut satsa på hybriden med någon av de högre utrustningsnivåerna.

Renault Clio E-tech Fullhybrid

Plus

God fjädringskomfort för att vara en relativt liten och lätt bil. Trevlig att köra. Bra interiör med tydliga reglage. Läcker inredning och bra stolar. Hög säkerhet. Låg förbrukning.

Minus

Den avancerade hybriddrivlinan ger inte riktigt samma mjuka körning som Toyota Yaris med steglös växellåda. Dock aningen sportigare i Clio om man vill ha det.

FAKTA

 

Drivlina

R4 bensin, 1 598 cm³
145 hk vid 5 600 r/min
148 Nm vid 3 200 r/min

Elmotor 205 + 50 Nm

Multimode automatlåda

Framhjulsdrift

Kaross



Längd 4 053 mm
Bredd 1 728 mm
Höjd 1 440 mm

Axelavstånd
2 583 mm

Tjänstevikt
1 382 kg

Bagagevolym
301–1 069 liter

Dragvikt 900 kg

Prestanda

0–100 km/h 9,3 sek

Toppfart 180 km/h

Förbrukning
4,3 liter/100 km
CO² 97 g/km WLTP

Euro NCAP

5

Pris 288 900 kr