
Renault 5
Den pigga gröna metalliclacken fångar solljuset och liknar ett diskret konfettiregn. Det är också gott om lekfulla detaljer: den upplysta 5:an i motorhuvsemblemet och de små franska flaggorna i strålkastarhörnen.
Retroklassiker med eldrift
Detta är en bil som vill underhålla. Och i kupén är det trefärgade tygsäten i sobra nyanser, en instrumentbräda klädd i tyg och en tyglapp på baksidan av förarsätena med motiv av alla generationer Renault 5. Allt detta skapar en ombonad och personlig atmosfär.
Roligt att veta om Renault 5
- Nu tillbaka som elbil och utsedd till Årets bil 2025 i Europa.
- Skapades 1972 och blev snabbt en europeisk folkfavorit.
- Känd från Monaco och Rivieran, där den ofta syntes i samma sammanhang som Grace Kelly.
- På 80-talet blev den Renault 5 Turbo, ett rallymonster med mittmotor och bakhjulsdrift. En hyllad ikon som även kommer eldriven, Renault 5 Turbo 3E, limiterad till 1 980 exemplar.
- Renault skojade om en baguettehållare i konceptbilen – nu finns faktiskt en 3D-printad baguettehållare att beställa som tillbehör.
Infotainmentsystemet är Googlebaserat och är både tydligt och lättanvänt, med rappa menyer och bra struktur. En smart detalj är hur förardisplayen visar räckvidd beroende på körsätt, stad, landsväg eller motorväg; något som gör elbilslivet lite mer pedagogiskt.
Renault har också valt en lite annorlunda lösning vid ratten: på höger sida samsas växelväljare och torkarspak så tätt att man lätt tar fel när man ska lägga i körläge. Och märkligt nog saknas p-läge helt, du stänger av bilen med en knapp eller lägger i neutral och drar åt parkeringsbromsen.

Kvick och stabil
Men framför allt är det i körningen som Renault 5 briljerar. Här känns den kvick, särskilt i stadsmiljö där styrningen är både rapp och exakt. Chassit ger intryck av att vilja leka, men alltid under full kontroll. Den låga tyngdpunkten från batteriet gör att bilen ligger stabilt i högre hastigheter, utan att kränga ut eller kännas nervös.
Chassit är hårdare än man kanske väntar sig, men det passar bilen; känslan är både trygg och underhållande. Men den har sina begränsningar i utrymme. Baksätet är rätt trångt och bagageutrymmet är grunt, även om det är brett. Lasttröskeln är dessutom hög. Någon frunk under motorhuven finns inte. Och snabbladdning går upp till 100 kW och är helt okej men långt ifrån klassledande i dag.
Väcker uppmärksamhet och känslor
Renault 5 är också en social isbrytare. Under provkörningen parkerar vi en stund, och en förbipasserande kastar sig ur sin bil, ivrig att få titta närmare. ”Jag hade en sån på 80-talet, fantastiskt att se den som elbil nu,” säger han och klappar nästan vördnadsfullt på motorhuven. Sådant händer inte med alla bilar.
Och det är precis det som sammanfattar nya Renault 5 så väl: Den är mer än bara en småbil. Den är busig, lättkörd och full av karaktär, utan att bli tillgjord. Den bär sitt arv med självklar stolthet och är uppdaterad för en eldriven vardag. Det är en bil för dig som vill ha något roligt och lite annorlunda i mindre format. En modern elbil med personlighet och historia, ett hjärta från 70-talet som får folk att stanna upp.
Renault 5
Bäst |
|
|
Sämst |
|
FAKTA |
|
|
Drivlina |
Elmotor fram, 150 hk, 245 Nm |
|
Kaross |
Längd 3 922 mm |
|
Prestanda |
0–100 km/h 5,4 sek |
|
Euro NCAP |
4 stjärnor |
|
Pris | 409 900 kr |