En ny Range Rover är här och vi har kört den till vägens ände. Där finner vi mer design, teknik och komfort, allt fortfarande förpackat i en robust Range Rover-kaross.

Är du en av dem som behöver titta två gånger för att se att detta är helt nya Range Rover? Själv tar jag det på de nya gälarna bakom det främre hjulhuset och på de nya strålkastarna som går ihop med grillen.

Vi kliver in och tar plats i den majestätiska förarstolen

Baktill är det enkelt att känna igen den helt nya modellen eftersom ljus och blinkers är integrerade i designen. Man ser ljusen först när de tänds upp.

Vi kliver in och tar plats i den majestätiska förarstolen. Interiören är förvånansvärt enkel i sin design. Det är stora ytor med mjuka material. Instrumentpanelen domineras av den stora pekskärmen i mitten. Skärmens storlek, tillsammans med tydliga symboler, gör att infotainment-inställningarna är relativt lättöverskådliga.

Reglagen för klimat-anläggningen är separerade från skärmen och består av stora vred. Volymen justeras också med ett vred. Det är riktigt bra att man har utnyttjat bilens storlek och gjort en tydlig och lättanvänd interiör, trots all teknik och utrustning som står till buds.

Rattreglagen kan dock vara aningen avancerade då de kan användas på olika sätt beroende på vad det är man ska ställa in. Det kräver viss tillvänjning men är logiskt uppbyggt.

Sikten är fantastisk med stora och ganska upprätta glasytor

För nya Range Rover är riktigt bred. Och det märks när man ser hur långt det är mellan framstolarna. Det finns mycket plats för förvaringsutrymmen, och sedan dubbla handskfack på det.

Naturligtvis sitter man högt. Det är väldigt bekvämt med en mer upprätt sittposition där benen får vila mot stolsdynan. Separata, nedfällbara mittarmstöd tillför också det där extra för att långresan inte ska trötta ut. Sikten är fantastisk med stora och ganska upprätta glasytor.

Bakluckan är, på Range Rover-manér, tvådelad. Den nedersta flärpen gör utrymmet lättlastat och kan agera sits om man vill vila efter sin skogspromenad. Den övre luckan har mysbelysning och högtalare. Och bredvid sitsen finns mugghållare.

Vi startar och rullar i väg. Två saker slår oss direkt: den otroligt bekväma fjädringskomforten och den tysta kupén. Avancerad brusreducerande teknik, med högtalare i nackstöden, gör detta till den tystaste bil vi någonsin har kört.

Man kan med minsta möjliga ansträngning avverka mil efter mil

Bakhjulsstyrningen svänger med bakhjulen upp till 7,3 grader, vilket gör bilen både lättmanövrerad i låga farter och stabil i höga. När du närmar dig en kurva eller korsning styvas fjädring och krängningshämmare till för att det inte ska kränga så mycket.

Körglädjen i nya Range Rover är att man med minsta möjliga ansträngning kan avverka mil efter mil. Bortkopplad från omvärlden med grov svensk asfalt och eftersatt vägunderhåll.

Land Rover Range Rover Autobiography

Plus

Fjädrings- och ljudkomfort i absolut världsklass. Användarvänlig interiör trots mycket teknik och funktioner.

Minus

Baksätet är inte särskilt rymligt med tanke på hur stor bilen är. Priset har gått upp enormt från förra modellen. Storleken gör att den är för stor för vissa garage.

Drivlina

V6, diesel, turbo, 2 997 cm3
300 hk vid 4 000 varv/min
650 Nm vid 1 500–2 500 varv/min
8-stegad automatlåda
Fyrhjulsdrift

Kaross

Längd 5 052 mm
Bredd 2 047 mm
Höjd 1 870 mm
Tjänstevikt 2 505 kg
Dragvikt 3 500 kg

Prestanda

0–100 km/h 6,9 sek
Toppfart 218 km/h
Förbrukning 7,6 l/100 km
CO2 198 g/km blandad körning enligt WLTP

Euro NCAP

Ej testad

Pris 1 747 900 kr