M Sverige Testar Polestar 2 Banner

Polestar 2 har gått från att vara fyrhjulsdriven till framhjulsdriven och nu slutligen bakhjulsdriven. Den nyligen genomförda uppdateringen innebär en smart zon i fronten, längre räckvidd och högre effekt vid snabbladdning. Körglädjen består.

En ansiktslyftning i dess rätta bemärkelse. Så kan man beskriva nya, uppdaterade Polestar 2. Eller bilens ansikte är inte lika mycket lyft, som det är tilltäppt. Nu har den svarta grillen ersatts av en lackerad kåpa med en inbyggd så kallad Smartzone. En ny mätenhet med en kamera och en uppvärmd radar som ska övervaka framfarten ännu effektivare än tidigare. 

Bakhjulsdrivning, längre räckvidd och snabbare laddning i nya Polestar 2

Polestar 2 har alltid erbjudit mycket körglädje. Det här är förarens bil och fjädringen är nästan för sportigt satt för att erbjuda familjebilskomfort. När bilmodellen lanserades var det med två elmotorer, en fram och en bak. Efter ett tag på marknaden lanserade Polestar en instegsversion av 2:an, som då var framhjulsdriven. När man nu, halvvägs genom bilmodellens livscykel, kommer med en uppdatering – så kallad facelift – har man flyttat elmotorn till bakaxeln och alltså gjort bilen bakhjulsdriven.

Det har visat sig att bakhjulsdrivning passar bäst på elbilar eftersom de direkta drivmomenten är lättare att få ner i backen via bakhjulen. Motorbromsen, som är en viktig del i elbilars återanvändning av rörelseenergin, sker således också via bakhjulen. Däcken slits på så vis mer jämnt mellan fram- och bakhjulen. De tester vi har gjort vid halt väglag visar att antispinn- och antisladdsystemen jobbar så snabbt och effektivt att man knappt märker att bakhjulen bromsas.

Lång räckvidd

Polestar 2 erbjuds fortfarande med två motorer och fyrhjulsdrivning. Totalt finns det tre versioner att välja mellan, Standard Range har ett batteri på 69 kWh och bakhjulsdrivning. Long Range har ett batteri på 82 kWh och finns både som bak- och som fyrhjulsdriven. Vi kör en bakhjulsdriven Long Range, som då alltså ska gå hela 655 km enligt WLTP. Vi märker en stor skillnad på räckvidden jämfört med de Polestar 2 vi har kört tidigare.

Men en akilleshäl är fortfarande motorvägskörning, där förbrukningen blir hög.

En tröst är då att snabbladdningen har fått högre effekt. Numera laddar man med upp till 205 kW i Long Range-versionerna. När vi testade låg laddeffekten på över 200 kW under tiden vi laddade upp till 30 procents fyllning i batteriet. Därefter sänks effekten, men totalt sett går snabbladdningen betydligt fortare än tidigare.

Räckviddsassistenten fungerade relativt bra under vår provkörning

En teknisk nyhet är en så kallad räckviddsassistent. Denna ska, utifrån rådande omständigheter och din körstil, kunna ange en uppskattad kvarvarande räckvidd som ska stämma väl överens med den faktiska räckvidden. Den fungerade relativt bra under vår provkörning. 

Polestar 2

Plus

Snabbare laddning och längre räckvidd.

Smart halvkombikaross som gör bilen rymlig och lättlastad. Mycket körglädje.

Bra infotainment med Google.

Minus

Fjädringen är för stötig för att ge god långfärdskomfort. Nästan för sportig för en familjebil.

FAKTA

 

Drivlina

Elmotor bak 299 hk 490 Nm
1-växlad automat

Batterikapacitet
brutto/netto 82/79 kWh

Maximal laddeffekt
11 kW AC, 205 kW DC

Bakhjulsdrift 

Kaross



Längd 4 606 mm
Bredd 1 859 mm
Höjd 1 479 mm
Axelavstånd 2 735 mm

Tjänstevikt 2 060 kg
Bagagevolym 405–1 095 liter
Dragvikt 1 500 kg

Prestanda

0–100 km/h 6,2 sek
Toppfart 205 km/h

Förbrukning
14,9–15,8 kWh/100 km
Räckvidd 655 km WLTP

Euro NCAP

5

Pris 609 000 kronor