M Sverige Testar Nissan Micra

Nya Nissan Micra har vuxit in i sin roll som renodlad elbil. Den är en smidig vardagskamrat i staden – och samtidigt kapabel nog för längre resor.

Sedan debuten 1983 har över sex miljoner Micra sålts världen över. Nu bygger den på samma plattform som Renault 5 och erbjuds med två batteristorlekar som ger en räckvidd på upp till cirka 415 kilometer. Micra känns modern – utan att tappa sin klassiska småbilscharm.

Nya Nissan Micra är en njutning att köra i stadsmiljö

Körupplevelsen

Det är tidig morgon på Rotterdams gator. Micran känns pigg och alert redan från första gaspådraget. Den är lättkörd och körupplevelsen är både tyst och behaglig. Fjädringen sväljer de flesta ojämnheterna, även om skavanker i vägbanan ibland letar sig upp i kupén.

Laddad med charm

Styrningen är inte för lätt, inte för tung, utan precis lagom för vardagstrafik.

E-pedal-funktionen är ett smidigt inslag vid stadskörning. Den ingår i de högre utrustade versionerna och fungerar som ett enpedalsläge där bromseffekten är som störst när man släpper gasen. Bromseffekten är balanserad, men jag hade gärna sett ännu mer kraft – vid flera tillfällen behövdes hjälp av den vanliga bromsen, exempelvis när jag närmade mig rondeller. 

Inredningen är lekfull och trevlig.
Inredningen är lekfull och trevlig.

Interiör och allmänt

Det känns uppenbart att Micra delar plattform med Renault 5. De är nästintill identiska, särskilt när det gäller köregenskaper och interiör. Båda har dubbla skärmar som är integrerade till en enhet och ser ut som en enda stor display. Inredningen är över lag lekfull och trevlig, även om vissa detaljer har en lite plastig känsla. Mjukare material och dekorativa former på instrumentbrädan lyfter helhetsintrycket, liksom tvåtonsklädseln på stolarna.

Utrustningen är modern, särskilt jämfört med tidigare generationer av Micra. Här finns trådlös laddplatta för mobilen, Isofixfästen för bilbarnstol även fram samt vehicle-to-load-funktion som gör att bilen kan driva externa apparater. Infotainmentsystemet är Googlebaserat och användarvänligt, med ett riktigt bra röststyrningssystem. Navigationen planerar långresor med laddstopp och visar förväntad batterinivå vid ankomst. Ställer du in en laddstation i rutten förvärms batteriet automatiskt för att ge snabbare laddning.

Bagageutrymmet är typiskt för en småbil – tillräckligt för vardagsärenden, men inte mer. Baksätet är däremot en tydlig svaghet. Du behöver inte vara en särskilt lång person för att uppleva benutrymmet som snålt. 

Baksätet är väldigt trångt.
Baksätet är väldigt trångt.

Sammanfattning

Nya Nissan Micra är en kompakt elbil som känns rätt i tiden. Med sina smidiga proportioner, pigg acceleration och tyst kupé är den en njutning att köra i stadsmiljö. Komforten är god, även om fjädringen inte är den allra mjukaste och vindbrus kan tränga in vid höga hastigheter. Men som helhet framstår Micra som en kompetent småbil. Det lekfulla uttrycket och tydliga formspråket gör att Micra sticker ut visuellt. Det är kanske inte det billigaste alternativet – men för den som uppskattar en bil med karaktär och personlighet kan Micra vara väl värd sitt pris.

Nissan Micra

BÄST

  • Rolig att köra i stadstrafik.
  • Charmigt utseende

SÄMST

  • Trångt baksäte
  • Saknar frunk
Bagageutrymmet är tillräckligt för vardagen.
Bagageutrymmet är tillräckligt för vardagen.

FAKTA

 

Drivlina

Elmotor fram, 150 hk, 245 Nm
1-växlad automat

Batterikapacitet 52 kWh
Max laddeffekt 100 kW DC, 11 kW AC

Framhjulsdrift

Kaross

Längd 3 974 mm
Bredd 1 830 mm
Höjd 1 499 mm

Tjänstevikt 1 524 kg
Dragvikt 500 kg
Bagagevolym 326 liter

Prestanda

0–100 km/h 7,9 sek
Toppfart 150 km/h
Förbrukning (WLTP) – siffror ej klara från Nissan
CO₂ (WLTP): 0 g/km
Räckvidd 415 km enligt WLTP

Euro NCAP

Ej ännu testad

Pris 421 000 kr