M Sverige Testar Nissan Ariya NISMO e-4ORCE

Ariya Nismo är en tuff och rolig elsuv för dig som vill ha extra prestanda utan att offra vardagspraktikalitet. Den är kvick, stabil och sportig – men också komfortabel och rymlig nog för att fungera som familjebil.

Nissan Ariya, en vardagsbil med racing-DNA.
Nissan Ariya, en vardagsbil med racing-DNA.

Kvick acceleration och stabil körning

Jag sitter bakom ratten på slingrande vägar i bergen utanför Rom. Redan vid den första accelerationen känns bilen kvick, och 0–100 km/h avverkas på endast 5,1 sekunder. Men det som verkligen imponerar är kraften vid högre hastigheter – från 80 till 120 km/h tar det bara 2,4 sekunder.

Vid omkörningar på landsväg är detta en verklig fördel; bilen skjuter iväg med en direkthet som känns trygg och kontrollerad. Med sina 429 hästkrafter och ett dedikerat sportläge blir Ariya Nismo betydligt mer responsiv och direkt i styrningen än Nissan Ariya. 

Mia uppskattar den kvicka accelerationen.
Mia uppskattar den kvicka accelerationen.

Genom de tajta kurvorna arbetar chassit på ett stabilt och balanserat sätt. Styrningen är skarp och bilens låga tyngdpunkt bidrar till ett förtroendeingivande grepp, men vid mer provocerad körning känns vikten av batterierna av – bilen kränger en aning och jag får inte riktigt med mig hela vikten genom kurvan.

Men det är just här Ariya Nismo hittar sin balans. Den är inte en råbarkad sportbil, den är inte för hård i fjädringen, utan lyckas kombinera sportiga köregenskaper med en komfortabel och välavvägd fjädring.

Den är smidigare och mer engagerande än standardmodellen, men utan att tumma för mycket på det praktiska. 

Vem passar bilen?

Ariya Nismo är en tuff och rolig elsuv för dig som vill ha extra prestanda utan att offra vardagspraktikalitet.

Den är kvick, stabil och sportig – men också komfortabel och rymlig nog för att fungera som familjebil.

Sportig design

Vid första anblick är det tydligt att detta är en Ariya, men med en tuffare och mer aggressiv attityd. Sportigare detaljer som mer markerade stötfångare, aerodynamiska spoilrar och en något sänkt profil skapar en visuellt mer kraftfull look.

Interiören får samma behandling – de röda Nismo-detaljerna på ratten och instrumentbrädan samt de specialdesignade sportstolarna ger en modern och genomtänkt sportkänsla.

Stödet i stolarna är utmärkt för mer aktiv körning men komforten är fortfarande bevarad, vilket gör att bilen fungerar lika bra i vardagen som på en kurvig landsväg. 

Batteri och räckvidd

Under skalet sitter samma 87 kWh-batteri som i Ariya, men den högre effekten i Nismoversionen innebär en viss kompromiss. Räckvidden sjunker något och landar på 417 km enligt WLTP, vilket är kortare än standardmodellen.

För den som kör mycket långsträckor kan detta vara en faktor att beakta, men för den som vill ha en sportigare elsuv utan att helt offra praktisk användbarhet är det en rimlig kompromiss.

Nissan Ariya NISMO e-4ORCE

Bäst

Kvick acceleration. 
Förbättrad väghållning.
Rymligt baksäte.

Sämst

Något högre vindbrus vid motorvägskörning.
Kortare räckvidd än standardmodellen.

FAKTA

 
Drivlina

Elmotor fram och bak
Systemeffekt 429 hk
600 Nm 1-växlad automat
Batterikapacitet: 87 kWh
Maximal laddeffekt 22 kW,  130 kW
Fyrhjulsdrift

Kaross

Längd 4 595 mm
Bredd 2 172 mm
Höjd 1 660 mm

Vikt: tjänstevikt 2 293 kg
Max dragvikt 1 500 kg

Bagagevolym 415–1 280 liter

Markfrigång: 170 mm

Prestanda

0-100 km/h 5,0 sek
Toppfart 200 km/h
Förbrukning 24,5 kWh/100 km
Räckvidd 417 km (WLTP)

Pris 697 200 kr