
Nissan Ariya NISMO e-4ORCE
Kvick acceleration och stabil körning
Jag sitter bakom ratten på slingrande vägar i bergen utanför Rom. Redan vid den första accelerationen känns bilen kvick, och 0–100 km/h avverkas på endast 5,1 sekunder. Men det som verkligen imponerar är kraften vid högre hastigheter – från 80 till 120 km/h tar det bara 2,4 sekunder.
Vid omkörningar på landsväg är detta en verklig fördel; bilen skjuter iväg med en direkthet som känns trygg och kontrollerad. Med sina 429 hästkrafter och ett dedikerat sportläge blir Ariya Nismo betydligt mer responsiv och direkt i styrningen än Nissan Ariya.

Genom de tajta kurvorna arbetar chassit på ett stabilt och balanserat sätt. Styrningen är skarp och bilens låga tyngdpunkt bidrar till ett förtroendeingivande grepp, men vid mer provocerad körning känns vikten av batterierna av – bilen kränger en aning och jag får inte riktigt med mig hela vikten genom kurvan.
Men det är just här Ariya Nismo hittar sin balans. Den är inte en råbarkad sportbil, den är inte för hård i fjädringen, utan lyckas kombinera sportiga köregenskaper med en komfortabel och välavvägd fjädring.
Den är smidigare och mer engagerande än standardmodellen, men utan att tumma för mycket på det praktiska.
Vem passar bilen?
Ariya Nismo är en tuff och rolig elsuv för dig som vill ha extra prestanda utan att offra vardagspraktikalitet.
Den är kvick, stabil och sportig – men också komfortabel och rymlig nog för att fungera som familjebil.
Sportig design
Vid första anblick är det tydligt att detta är en Ariya, men med en tuffare och mer aggressiv attityd. Sportigare detaljer som mer markerade stötfångare, aerodynamiska spoilrar och en något sänkt profil skapar en visuellt mer kraftfull look.
Interiören får samma behandling – de röda Nismo-detaljerna på ratten och instrumentbrädan samt de specialdesignade sportstolarna ger en modern och genomtänkt sportkänsla.
Stödet i stolarna är utmärkt för mer aktiv körning men komforten är fortfarande bevarad, vilket gör att bilen fungerar lika bra i vardagen som på en kurvig landsväg.
Batteri och räckvidd
Under skalet sitter samma 87 kWh-batteri som i Ariya, men den högre effekten i Nismoversionen innebär en viss kompromiss. Räckvidden sjunker något och landar på 417 km enligt WLTP, vilket är kortare än standardmodellen.
För den som kör mycket långsträckor kan detta vara en faktor att beakta, men för den som vill ha en sportigare elsuv utan att helt offra praktisk användbarhet är det en rimlig kompromiss.
Nissan Ariya NISMO e-4ORCE
Bäst |
Kvick acceleration. |
|
Sämst |
Något högre vindbrus vid motorvägskörning. |
FAKTA |
||
Drivlina |
Elmotor fram och bak |
|
Kaross |
Längd 4 595 mm |
|
Prestanda |
0-100 km/h 5,0 sek |
|
Pris | 697 200 kr |