Nissan var tidiga på elbilsbollen med storsäljande Leaf. Men sedan har det dröjt. Den stora familjeelbilen Ariya har varit på gång i ett par år, men halvledarbristen har försenat den. Nu är den äntligen här och vi har kört den.

NISSAN DOMINERADE elbilsmarknaden med sin Leaf. De var till och med före Tesla. Leaf är i dag gammal skåpmat jämfört med dagens elbilar, men med nya elbilen Ariya ska Nissan revanschera sig. Den yttre designen är mycket tilltalande för de flesta av oss, men de starkaste intrycken får vi när vi hoppar in.

Stolar, dörrsidor och paneler ger premiumbilskänsla i toppskikt

Interiören har en otroligt exklusiv känsla med fina material och en design som kombinerar form med funktion. Stolar, dörrsidor och paneler ger premiumbilskänsla i toppskikt. Träytorna på panelen och mittkonsolen har pekytor, som i BMW iX.

Tillsammans med mikrofibermaterial och mjuk läderimitation känns interiören definitivt exklusivare än i konkurrenter som VW ID.4 och Kia EV6. Mittkonsolen är inställbar i längdled och ett extra handskfack i mitten går att fälla ut, även det elektriskt.

Nissan valde att förlägga den internationella premiären för Ariya till Stockholm.
Nissan valde att förlägga den internationella premiären för Ariya till Stockholm.

Infotainmentskärmen är tydlig, lättöverskådlig och kompletteras med ett stort volymvred. Man finner snabbknappar för klimatanläggningen integrerade i träpanelen.

Stolarna är sköna och sittställningen bra, men vi skulle vilja ha möjlighet att sitta aningen lägre i bilen. Auto-läge för stolsvärme och fläktar samt rattvärme känns lyxigt. Backspegeln kan växlas om till en skärm som visar bakåtvyn från en kamera.

Fjädringskomforten är liksom körkänslan god och vägljudet är dämpat

Körkänslan är mycket bra. Så bra som vi förväntar oss av en modern elbil, med intuitiv pedalkänsla för lättdoserad kraft. Fjädringskomforten är även den god och vägljudet är dämpat. Dubbla glas i både fram- och bakdörrarna bidrar till den låga ljudnivån i motorvägsfart.

Tyvärr har Nissan övergivit enpedalsläget där bilen bromsar ner till noll när du släpper gaspedalen. Enligt dem själva vill kunderna hellre ha ett läge där bilen driver sakta framåt, som på en automatväxlad förbränningsmotorbil.

Exklusiv känsla i inredningen. Men fortfarande användarvänligt.
Exklusiv känsla i inredningen. Men fortfarande användarvänligt.

Självklart har Ariya DCC-koppling för snabbladdning, och inte Chademo som Leaf. AC-laddningen är upp till 22 kW vilket är mycket bra. Direktström går upp till 130 kW men viktigast är att effekten hålls hög länge under snabbladdningen.

Välj mellan framhjulsdrift och 63 respektive 87 kWh-batteri alternativt en fyrhjulsdriven version med det stora batteriet. Den sistnämnda har en effekt på 306 hk och en dragvikt på 1 500 kg. Ariya är snål under provkörningsrundan och har bra räckvidd vid riktig körning.

Nissan har ett gott rykte om att vara driftsäkra

De starkaste argumenten för att välja en Ariya i dag är att den är rymlig, komfortabel, trevlig att köra med låg förbrukning och bra räckvidd, har en exklusiv och användarvänlig interiör samt att Nissan har ett gott rykte om att vara driftsäkra.

 

Text: Erik Trulsson Foto: Nissan

NISSAN ARIYA 2WD 63 KWH

 +

Mycket premiumbil-känsla med lyxig interiör. Bra köregenskaper. Låg förbrukning.

-

Enpedalsläget är inget riktigt enpedalsläge längre, som det är i Leaf.

Drivlina

Elmotor fram 218 hk, 300 Nm
1-växlad automat
Batterikapacitet
netto/brutto 63/66 kWh
Maximal laddeffekt
7,4/22 kW AC, 130 kW DC
Framhjulsdrift

Kaross



Längd 4 595 mm
Bredd 1 850 mm
Höjd 1 660 mm
Tjänstevikt 1 800 kg
Bagagevolym 468 liter
Dragvikt 750 kg

Prestanda

0–100 km/h 7,5 sek
Toppfart 160 km/h
Förbrukning 17,6 kWh/100 km
Räckvidd 403 km, WLTP

Euro NCAP

Ej testad

Pris Cirka 473  200 kronor (efter bonus)