AI-assistent på instrumentpanelen och snabba batteribyten. Det är egenskaper som kännetecknar bilarna från kinesiska Nio. Nu lanserar man en rymlig, snabb och bekväm familjekombi.

DET ÄR ENKELT ATT känna igen Nios bilar, med de tre bulorna på taket. Två framåtriktade kameror och en lidar-mätare (light detection and ranging) i mitten. Nio-kunderna vill att grunkorna ska synas eftersom elbilskunder ofta är stolta över att anamma ny teknik.

Den som vill kan få en AI-assistent med ett litet ansikte på instrumentpanelen

Interiört känns Nio som en variant av en Tesla. Inredningsdetaljer, men framför allt den grafiska designen på skärmen, är väldigt lika. Enkelt att hitta runt för oss som har kört Tesla. Den som vill kan få en AI-assistent med ett litet ansikte på instrumentpanelen, som interagerar med de funktioner du använder dig av. Kul för den innovationsbenägna men inget för den paranoida.

Vi som gillar att köra bil belönas av ET5 Touring. Körupplevelsen är underhållande, trygg och känns väl genomarbetad. Turen innehåller en del motorvägskörning. ET5 Touring är tyst i kupén, har en hyfsat god fjädringskomfort och bra stolar. Den är tystare och bekvämare än en Tesla Model Y men har inte lika bra stolar som en Volvo XC40. Den aktiva farthållaren är lätt att handha och är ganska samarbetsvillig. Som de flesta moderna bilar missar även denna en del vägskyltar emellanåt och kör då efter fel hastighet, vilket är irriterande. 

Inom 4 minuter har vi ett nytt batteri med 89 procents laddning

Även om räckvidden med det stora batteriet på 100 kWh är generös, börjar laddningsgraden krypa ner under 20 procent när vi närmar oss Enköping. Vi knappar in den battribytarstation som Nio har här, och ett laddat batteri samt en bytestid reserveras åt oss. På plats vid den obemannade stationen ställer vi oss i avsedd parkeringsruta och sitter kvar i bilen. ET5 Touring backar då in sig själv i det lilla garaget och inom 4 minuter har vi ett nytt batteri med 89 procents laddning och kan köra vidare.

Detta är Nios styrka och man planerar många bytesstationer på strategiska platser i hela Europa. I dag finns det sju stationer i Sverige: Varberg, Kungälv, Mariestad, Mjölby, Enköping och två i Stockholm. Fördelen är att du alltid kan byta till ett nytt, laddat och testat batteri. Nackdelen är att det kostar 1 799 kronor i månaden för 75 kWh och 2 999 kronor i månaden för 100 kWh. Du kan köpa bilen med batteri också, men nästan alla Nio-kunderna väljer att hyra.

Vill du ha en  eldriven kombi som är snabb och fyrhjulsdriven är Nio ett toppmodernt alternativ

Var och en får avgöra vad man har för behov, vilka sträckor man kör samt hur mycket man värderar smidigheten i att kunna byta batteri och slippa att själv äga batteriet.

Elbilsbatterierna har visat sig hålla relativt länge och går att snabbladda på allt kortare tid, så batteribytet måste inte vara den bästa lösningen för just dig. Vill du ha en eldriven kombi i mellanklassen som är snabb och fyrhjulsdriven har du här ett toppmodernt alternativ från kinesiska Nio.

NIO ET5 Touring 100 kwh

Plus

Rymlig, snabb, bekväm och fyrhjulsdriven kombi för familjen. Möjlighet till smidiga och snabba batteribyten.

Minus

Man känner sig aningen övervakad av bilens kameror och AI-assistent. Batterihyran kan vara en dyr lösning beroende på hur ditt kör- och laddningsmönster ser ut.

Drivlina

Två elmotorer,
fram 204 hk, bak 286 hk

Systemeffekt 490 hk, 700 Nm

1-växlad automat

Batterikapacitet
brutto/netto 100/90 kWh

Maximal laddeffekt
11 kW AC, 125 kW DC

Fyrhjulsdrift

Kaross



Längd 4 790 mm
Bredd 1 960 mm
Höjd 1 499 mm
Axelavstånd 2 888 mm

Tjänstevikt 2 210 kg
Bagagevolym 492–1 300 liter
Dragvikt 1 400 kg

Prestanda

0–100 km/h 4,0 sek
Toppfart 200 km/h

Förbrukning 19,3–21,0 kWh/100 km
Räckvidd 514–560 km, WLTP

Euro NCAP

5

Pris 576 000 kronor (hyrt batteri)

 

Text: Erik Trulsson Foto: Simon Hamelius