MG Marvel R har funnits i fem år, men kommer nu som en ny modell till Sverige.

Efter storsäljaren ZV kommer nu andra elbilsmodeller från kinesiska MG. Marvel R är en större och rymligare men framför allt modernare bil än ZV. Med den nya suven vill MG visa att de inte bara bygger billiga elbilar som främst säljer på sitt låga pris.

Modellen är inte från grunden byggd som en elbil

För Sverige är Marvel R en helt ny bilmodell, men i Kina lanserades den redan för fem år sedan, då med en förbränningsmotor. Det gör att modellen från grunden inte är byggd som en elbil, vilket ofta för med sig en del utmaningar.

De trendiga LED-ljusramperna både fram och bak samt avsaknaden av grill gör dock att Marvel R ser ut som en modern elbil.

Marvel R har funnits i fem år, men kommer nu som en ny modell till Sverige. Foto: Mia Litström/MG
Marvel R har funnits i fem år, men kommer nu som en ny modell till Sverige.

Det moderna intrycket består när vi kliver in i bilen. Inredningen känns välgjord och är delvis i läder med dekorativa sömmar. Mest iögonfallande är en stor skärm i stående format vinklad mot föraren.
Helhetsintrycket av skärmen samt menyerna för infotainmentsystemet är bra. Däremot är responsen i systemet seg, speciellt hemknappen. Den är placerad längst ner i skärmens vänstra hörn. Det tar ofta flera tryck innan den reagerar, vilket är aningen frustrerande.

Vid utmanande kurvtagningar sköter sig chassit riktigt bra

Versionen vi kör är den bakhjulsdrivna med 179 hk och en räckvidd på 40 mil. Den upplevs som pigg och lättkörd. Jag får till en bra körställning och sätena är komfortabla, däremot saknas svankstöd.
Vid utmanande kurvtagningar sköter sig chassit riktigt bra. Bilen kränger något men det blir inte instabilt.

Filhållningssystemet är alldeles för offensivt och ingriper för hårt

Drivningen på bakhjulen och den låga tyngdpunkten gör att bilen tar sig igenom kurvorna på ett imponerande vis. Styrningen är lättsam med lagom mycket motstånd. Helhetsintrycket av körningen är behagligt och bekvämt.

Men lite då och då under körningen ingriper filhållningssystemet på ett burdust vis. Systemet är alldeles för offensivt och ingriper för hårt, vilket stör körningen.

Baksätet har ordentligt med benutrymme men inte särskilt mycket huvudutrymme. Batteriet är placerat under golvet, vilket är vanligt på elbilar. Det innebär att golvet blir aningen högre än i en bil utan batterier.

Sitsen i MG Marvel är för låg i baksätet i förhållande till golvet. Bagageutrymmet är också litet, mindre än i en Volvo C40 Recharge. Dock finns ett lastutrymme framtill på 150 liter.

Det sämsta med MG Marvel är den låga laddhastigheten

Med Marvel R bevisar MG att de kan producera mer påkostade bilar än ZV. Att den kan ladda elredskap med sitt eget batteri är en rolig detalj.
Det bästa med bilen är körupplevelsen, och det sämsta är den låga laddhastigheten.

Text: Mia Litström Foto: Mia Litström/MG

MG Marvel R Luxury

Plus

Trevlig att köra. Vehicle-2-Load, bilen kan ladda elredskap. Modern design. Finns även en version med fyrhjulsdrift.

Minus

Låg snabbladdningseffekt. Litet lastutrymme för klassen. Rattvärme saknas. Filhållningssystemet är ryckigt. Låg dragvikt.
Drivlina

Elmotor bak 179 hk, 410 Nm
2-växlad automatlåda.
Batterikapacitet 70 kWh
Maximal laddeffekt 11 kW AC, 90 kW DC
Bakhjulsdrift

Kaross



Längd 4 674 mm
Bredd 1 919 mm
Höjd 1 618 mm
Tjänstevikt 1 810 kg
Bagagevolym 357 liter
Dragvikt 750 kg

Prestanda

0–100 km/h 7,9 sek
Toppfart 200 km/h
Förbrukning 1,94 kWh/100 km
Räckvidd 402 km, WLTP

Euro NCAP

4

Pris 429 990 kronor (efter bonus)