Nya Mercedes E-klass är bekväm och lyxig. Men det som verkligen imponerar är hur otroligt snål den är vid motorvägskörning. Det här är drömbilen för långpendlaren.

När förra generationen E-klass lanserades fick den en helt ny dieselmotor. Denna var revolutionerande effektiv, alltså snål i förhållande till sin effekt. Det fanns ingen annan dieselmotor på marknaden som kunde mäta sig med Mercedes fyrcylindriga mästerverk. När man nu lanserar en helt ny E-klass har den snåla dieselmotorn fintrimmats ytterligare och dessutom fått elektrifiering.

Sänker man hastigheten något går det att krypa ner mot en halvliter milen

Numera är 220d en mildhybrid, och det får bränsleförbrukningen att krypa ner ytterligare. Under provkörningstiden körde vi långa motorvägssträckor i vinterförhållanden med en hastighetsgräns på 120 km/h, och fick en testförbrukning på 5,5 liter per 100 km. Sänker man hastigheten något går det att krypa ner mot en halvliter milen – för en stor och tung familjekombi med all tänkbar utrustning och fyrhjulsdrift. Vi har aldrig varit med om något liknande.

Det näst bästa med E-klass är komforten. Mercedes har värnat om sina kärnvärden och E-klass All-Terrain med luftfjädring har en utomordentlig fjädringskomfort och väl dämpat vind- och vägljud.

 

Enorm pekskärm

Tekniknivån är även den i framkant. Skärmutbudet går nästan överstyr med stor skärmbaserad instrumentering, en enorm pekskärm för infotainment mitt på panelen och dessutom en egen pekskärm för främre passageraren, för den som lägger till detta extratillbehör. Eftersom skärmarna är så stora är det också enkelt att hitta rätt funktioner på dem, då de har tydliga ikoner och menyer. Det som fungerar mindre bra är pekytorna i ratten, men detta har vi ondgjort oss över i många av Mercedes senaste modeller. När man exempelvis ska justera farthållarens hastighet, krävs det högsta känsla för ett korrekt fingersvep på en liten pekyta, när en riktig knapp eller vippströmbrytare hade varit så mycket enklare att använda.

E-klass All-Terrain har svarta plastskärmar runt hjulhusen och är höjbar med luftfjädringen

En smart finess i Mercedes är att man, medelst ett enkelt knapptryck på ratten, kan stänga av det numera obligatoriska systemet för att läsa av vägskyltar. Perfekt för oss som föredrar att läsa skyltarna själva och slippa varningssignalerna.

E-klass är en rymlig bil. Både de två framstolarna och baksätet är bekväma och erbjuder gott om utrymme för hela lekamen. För att inte tala om bagaget, som är bland de största i klassen. Tack vare att växelväljaren sitter på rattstången frigörs mycket utrymme i mittkonsolen och interiören känns städad och spatiös

Mercedes E 220d 4Matic All-Terrain

Plus

Otroligt effektiv dieselmotor. Går att köra på 5,5 liter/100 km i motorvägsfart. Utsökt komfort. God framkomlighetsförmåga med nivåreglering och fyrhjulsdrivning.

Minus

Startpriset är högt och extrautrustningen dyr. Vissa pekytor, framför allt på ratten, är svåra att manövrera med precision. Och vissa inredningsdetaljer kan kännas aningen plastiga.

Drivlina

R4 diesel, turbo
1 993 cm³

197 hk
vid 3 600 r/min

440 Nm
vid 1 200–2 800 r/min

Elmotor 23 hk, 205 Nm

9-stegad automatlåda

Fyrhjulsdrift

Kaross



Längd 4 950 mm
Bredd 1 889 mm
Höjd 1 497 mm

Axelavstånd
2 961 mm

Tjänstevikt
2 191 kg

Bagagevolym
651–1 830 liter

Dragvikt 2 100 kg

Prestanda

0–100 km/h 8,1 sek

Toppfart 220 km/h

Förbrukning
5,3 liter/100 km
CO² 139 g/km WLTP

Euro NCAP

Ej testad

Pris 669 900 kr