En familjekombi som går att köra långt på el, snabbladda när man vill men som klarar långresor oberoende av laddinfrastrukturen. Det låter som en dröm.

Framför dig kan du mycket väl ha den absolut bästa Mercedes som finns att köpa i dag. En drömbil för familjen som går att köra på el, är rymlig och bekväm samt har all modern teknik och utrustning man kan önska sig.

Vi kan börja med det viktigaste. Den här laddbara Mercan är en av de laddhybrider med allra längst räckvidd på el som finns att köpa i dag. Under vår provkörning kom vi hela tio mil på ren el, utan att bensinmotorn startade.

Som tillval finns även funktionen att snabbladda C 300e

Om du har tillgång till en laddbox kan du alltså använda den här bilen som en elbil under alla vardagliga resor, för att vid de få långresor du gör under högtider slippa att köa vid laddstolparna och i stället köra på bensin.

Men inte nog med detta. Som tillval finns även funktionen att snabbladda C 300e. Du kan alltså, efter att du har kört tio mil på el, snabbladda den i cirka en halvtimme, och sedan köra tio mil till på el. Helt utan att bränna någon bensin.

Denna fantastiska elektrifiering av en bensindriven familjekombi har Mercedes lyckats med genom att ge C 300e ett stort batteri, och toppmodern elbilsteknik.

Du får själv räkna på om det lönar sig att köpa den här laddbara C-klassen

Tyvärr medför det ett par bakslag. Det stora batteriet tar sin plats under bagagerumsgolvet, vilket gör att den totala bagagerumsvolymen under insynsskyddet inte är särskilt bra för en mellanklasskombi. Det andra är naturligtvis priset.

Du får själv räkna på vad du kan ladda med för elpris, om det lönar sig att köpa den här laddbara C-klassen före den dieseldrivna.

Nya C-klass har samma skärm som i de större modellerna.
Nya C-klass har samma skärm som i de större modellerna.

Men har du möjlighet att köra på el lär laddhybriden vara det mest ekonomiska köpet i längden. Glädjen och komforten att köra på el kommer på köpet.

Den där finkalibrerade elbilsresponsen saknas

På tal om det. Mercedes har tyvärr inte riktigt lyckats med att bygga in elbilskänslan helt och hållet i den här laddhybriden. Även om räckvidden är imposant och bilen knäpptyst så saknas den där finkalibrerade elbilsresponsen i gas- och bromspedalen vid elkörning.

Styrningen är fantastisk och fjädringskomforten gudomlig. Men när man kör lite långsammare kan gasen vara svårdoserad och ge ryck vid starten. Eftersom elmotorn sitter före växellådan i drivlinan känner man också växlingarna som pauser i accelerationen, vilket man normalt inte gör i elbilar.

Förutom detta är C 300e förmodligen det närmaste du kan komma en förnuftig elbil i bensindrivet kombiformat. En familjebil som går att köra mycket och länge på el, men som besparar dig laddinfrastrukturångest vid långresor.

Text: Erik Trulsson Foto: Mercedes

Mercedes C 300e

Plus

Mycket bra räckvidd på el. Snabb AC-laddning och även möjlighet till snabbladdning. Fantastisk komfort.

Minus

Lite burdus gasrespons i låga farter vid elkörning. Högt bagagerumsgolv.

Drivlina

R4, bensin, turbo
1 999 cm3,
204 hk vid 6 100 r/min,
320 Nm vid 2 000–4 000 r/min
Elmotor 129 hk, 440 Nm
Systemeffekt 313 hk, 550 Nm
9-stegad automat
Bakhjulsdrift
Batterikapacitet 25,4 kWh brutto
Laddeffekt 11 kW AC, 55 kW DC

Kaross

Längd 4 751 mm
Bredd 1 820 mm
Höjd 1 491 mm
Tjänstevikt 2 120 kg
Bagagevolym 360–1 375 liter
Dragvikt 1 800 kg

Prestanda

0–100 km/h 6,2 sek
Toppfart 240 km/h, 140 km/h på el.
Förbrukning 0,7 l/100 km
CO2 15 g/km
Räckvidd el 105 km, WLTP

Euro NCAP

5

Pris 571 900 kr (efter bonus)