Mercedes klassiska SL har genom tiderna erbjudit den bästa kombinationen av sport och komfort. Nu är en ny SL här och den har både baksäte och stor pekskärm.

SNABB OCH BEKVÄM. Mercedes SL är en otroligt kompetent långfärdsvagn som bjuder på underhållande körning med himlen som tak. Såväl på kurviga, svenska landsvägar som på europeiska höghastighetsmotorvägar. Och när sommarregnet kommer sitter man i den ombonade kupén och lyssnar till ljudet av regndroppar som landar på en sufflett av tyg.

Vägkontakten, körkänslan, komforten och den lyxiga inredningen är bibehållen, och moderniserad

En bekant till mig var med om en traumatisk upplevelse och ville fly vardagen en tid tillsammans med sin hustru. Han vände sig till mig med frågan om vilken bil som var bäst i världen för ändamålet. Mitt svar var självklart, en Mercedes SL. Jag hjälpte dem att finna en fin begagnad SL 500. Paret har tackat mig flera gånger sedan dess. Deras SL spelade en viktig roll under den transeuropeiska resa som sakta men säkert läkte deras djupa sår.

Jag har även själv ägt en Mercedes SL. En av de tidiga generationerna, Dallas-moppen. Detta är helt klart en bilmodell att älska. Nya SL är mer av allt. Den har tagit ett kliv upp från sin tidigare kategori av superskön sportbil. Toppversionen, SL 63 4Matic+, är numera en superbil. De vibbar jag får när jag kör den är desamma som jag fick när jag körde Måsvinge-efterträdaren SLS AMG: känslan av en lång bullig motorhuv och en framvagn som styr in med pondus och precision. Samtidigt som man nästan sitter på bakhjulen, som i en hotrod.

SL har numera fått ett baksäte. Lika (lite) användbart som det i en Porsche 911. Det vill säga för större väskor eller mindre personer.

Tyst och elegant i staden, hård och reaktionssnabb på landsvägen

Vägkontakten, körkänslan, komforten och den lyxiga inredningen är bibehållen, och moderniserad. Så till den milda grad att moderniseringen går lite överstyr på ett par ställen. Jag saknar volymvred. Pekytorna ger inte samma känsla i ljudjusteringen. Samma sak gäller takmanövreringen. Den sköts via den i övrigt briljanta infotainmentskärmen, men är inte i närheten så smidig som tidigare generationers fysiska reglage.

Inställningsmöjligheterna har nått nya dimensioner, och i körläge ”I” kan jag kalibrera bilen så som just jag vill att den ska uppföra sig. Tyst och elegant i staden, hård och reaktionssnabb på landsvägen med lite extra avgasmuller därtill. Bakhjulsstyrningen gör SL smidig i tajta garage och stabil som ett lok vid motorvägsmanövrering.

SL 63 kommer att ge motormänniskan extra mycket gåshud

Det här är bilen för dig utan små barn, som vill fly vardagens slentrian för att njuta av trafikfria vägar med vidsträckta vyer. En SL 43 är tillräckligt snabb för alla tillfällen, men SL 63 4Matic+ kommer att ge motormänniskan extra mycket gåshud, till den grad att du aldrig vill att det ska ta slut.

Text: Erik Trulsson Foto: Mercedes

Mercedes har moderniserat formen på SL och återinfört tygsuffletten.
Mercedes har moderniserat formen på SL och återinfört tygsuffletten.

Mercedes-AMG SL 63 4matic+

Plus

SL erbjuder komfort, körglädje och ny teknik i absolut världsklass. Numera har den också ett litet baksäte som går att använda i nödfall. 

Minus

SL 63 4Matic+ är ofattbart dyr med sitt pris på över två miljoner. SL 43 med V6-motor kostar nästan en miljon mindre med ett startpris på 1,27 miljoner kronor.

Drivlina

V8 bensin 3 982 cm³
585 hk vid 5 500–6 500 r/min
800 Nm vid 2 500–5 000 r/min
9-stegad automatlåda
Fyrhjulsdrift

Kaross



Längd 4 705 mm
Bredd 1 915 mm
Höjd 1 359 mm
Tjänstevikt 1 970 kg

Bagagevolym 213 liter

Prestanda

0–100 km/h 3,6 sek
Toppfart 315 km/h

Förbrukning 12,5 liter/100 km
CO2 282 g/km

Euro NCAP

Ej testad

Pris 2 115 000 kr