Mazda har trimmat sin elbil MX-30 och satt in en udda räckviddsförlängare som går på bensin. Resultatet är en trevlig kompaktsuv som går längre, men wankelmotorn är fortfarande törstig.

Två saker sticker ut med Mazda MX-30. För det första kostar elbilen och laddhybriden lika mycket. Det är alltså ingen prisskillnad om du vill köra helt på eldrift, eller vill kunna köra på el och bensin. För det andra har laddhybriden bättre prestanda. Elbilar brukar vara snabba, särskilt i accelerationen, men hos Mazda är laddhybriden aningen snabbare än elbilen.

MX-30 drivs alltid av en elmotor

Det beror på att laddhybriden också är en elbil, som dessutom har fått starkare elmotor än den helt eldrivna versionen. Hybridlösningen består av att det sitter en bensinmotor i bilen, som genererar el när batteriet har tagit slut. Den är alltså inte kopplad till drivhjulen, utan MX-30 drivs alltid av en elmotor. Men nu kan du välja att tanka i stället för att ladda.

Bensinmotorn är av wankeltyp – en motortyp som Mazda har varit ensamma om i modern tid och som man inte har byggt på tio år. Kort beskrivet fungerar en wankelmotor genom att en tresidig rotor roterar i ett rotorhus. På samma sätt som en ottomotor med cylindrar handlar det om att bränsle- och luftblandningen antänds och skapar ett tryck som får cylindern, eller i det här fallet rotorn, att röra på sig.

Vibrationsfri motor

Fördelarna med wankelmotorn är att den är kompakt, har en enkel konstruktion, att den går vibrationsfritt och att man kan få ut en ganska hög effekt ur en liten volym. Nackdelen är att wankelmotorn är törstig. Och så även i det här fallet, tyvärr. När vi kör MX-30 utan att ha laddat, alltså som hybrid, är bensinförbrukningen alldeles för hög för en sådan här liten och lätt bil. Mazda menar ändå att de har sänkt förbrukningen för wankelmotorn med 20 procent, och att den kan arbeta effektivt på låga varvtal som generator åt elbilen.

MX-30 som elbil har så pass kort räckvidd att laddhybriden kan vara ett alternativ även för de som egentligen var på jakt efter en elbil, men ändå vill kunna köra långt utan att behöva planera sin resa.

Utrymmesmässigt är detta en bil för max två i hushållet. Baksätet är litet, men insteget är stort genom att bakdörrarna öppnas bakåt. Bagageutrymmet är litet för en bil i den här storleksklassen.

Den är charmig och har hög körglädje

Det är befriande att Mazda har vågat bygga den här bilen på sitt eget sätt. Den är inte bäst på något, men den är charmig och har hög körglädje. Den är praktisk med ett lätt insteg till baksätet och tydliga knappar och vred till infotainmentsystemet. Detta är laddhybriden för dig som kör kortare sträckor och vill ha en elbil, men ändå kunna göra längre resor utan planering. Och vill ha kul på vägen.

Mazda MX-30 R-EV

Plus

Går att snabbladda. Insteget till baksätet är smidigt med de bakåtöppnade dörrarna. Hög körglädje med bra gasrespons och fint chassi. Trivsam interiör och lättanvända funktioner.

Minus

För hög bensinförbrukning när man kör den som hybrid. Styrningen har inte samma känsla som vi är vana vid i Mazdas modeller. Elservon behöver ”väckas”.

 

Drivlina

Wankel bensin
829 cm³, 75 hk, 116 Nm

Elmotor
170 hk, 260 Nm

Enväxlad automatlåda
reduktionsväxel

Framhjulsdrift

Kaross



Längd 4 395 mm
Bredd 1 795 mm
Höjd 1 566 mm

Axelavstånd
2 655 mm

Tjänstevikt
1 806 kg

Bagagevolym
350–1 155 liter

Ej drag

Prestanda

0–100 km/h 9,1 sek
Toppfart 140 km/h

Förbrukning
1,0 liter/100 km

CO² 21 g/km

Räckvidd på el
85 km, WLTP

Euro NCAP

Pris