Mazda visar musklerna med sin största och dyraste modell hittills i Sverige. CX-60 är en rejäl familjebil för den som vill kunna köra på el och dra tunga släp.

MAZDA SÄLJER NÄSTAN bara crossovers, eller suvar, och nu lanserar man sin största modell någonsin på den svenska marknaden. Enligt dem själva har de varit diskreta med sina elektrifieringsplaner. Mazda tror inte på ett tvärt byte till el utan att ett blandat utbud och alternativa bränslen gör övergången smidigare.

Räckvidden på el är cirka 6 mil, och CX-60 kommer även som mildhybrid och diesel

CX-60 är byggd på en ny bottenplatta och batteriet är placerat under golvet för att sänka tyngdpunkten och för att inte påverka lastutrymmet, vilket är på hela 570 liter. Räckvidden på el är cirka 6 mil. CX-60 kommer också som mildhybrid och diesel. Det talas även om en förlängd version med en tredje sätesrad.

En första positiv reflektion är den rejäla vinkeln på dörröppningen, framför allt bakdörrarna. Inte bra bara ur bekvämlighetssynpunkt, det underlättar också för barnfamiljer med småbarn i bakåtvänd bilbarnstol. Inredningen är välgjord och plastmaterialen känns nästan som metall.

Bilens system känner igen ansiktet varje gång man kliver in i bilen

Ny teknik som introduceras med CX-60 är automatisk inställning av förarsätet som görs med hjälp av ansiktsigenkänning. För att aktivera funktionen skriver man in sin längd, därefter läser bilens system av förarens storlek och justerar stol och ratt efter personen. Bilens system känner igen ansiktet varje gång man kliver in i bilen. Upp till sju personer går att registrera.

Skärmen är pekkänslig bara när bilen står still.
Skärmen är pekkänslig bara när bilen står still.

Infotainmentsystemet sköts via vred på mittkonsolen som känns igen från Toyotas tidigare system. När bilen är stillastående aktiveras pekfunktion på skärmen men vid körning är det endast vredet som fungerar.

Drivlinan är kraftfull och bilen upplevs pigg och stark. Man sitter högt och bekvämt, men gupp och skavanker i vägen avslöjar en viss struttighet. Trots sin tyngd på två ton är bilen lättkörd utan överraskningar och går smidigt genom kurvor. Styrningen har bra kommunikation men är något tung.

Den går att köra på enbart el även i kallt klimat

Det som framför allt är bra är att den håller kvar eldriften i EV-läget i högre hastigheter och vid kraftig acceleration utan att stödja upp med förbränningsmotorn. Bilen är också utrustad med ett värmeelement, vilket gör att den går att köra på enbart el även i kallt klimat.

Framöver kommer troligtvis CX-60 som 7-sitsig.
Framöver kommer troligtvis CX-60 som 7-sitsig.

Mazda CX-60 har samma pris som Toyota Rav4 laddhybrid. Rav4 har längre räckvidd på el men lägre dragvikt. CX-60 är en lyxig och bekväm familjebil med gott om utrymme. I bagageutrymmet finns 230-voltsuttag som kan komma väl till pass vid campingäventyret eller för att ladda elcyklarna.

Text och foto: Mia Litström

MAZDA CX-60 PHEV

Plus

Rymlig bil som är skön att köra. Vid öppningsvinkel på dörrarna. Hög dragvikt.

Minus

Elmotorn lät högt och rattvärmen var svag, men enligt Mazda berodde detta på att vi provkörde en förseriebil och att
detta ska vara åtgärdat till de produktionsfärdiga bilarna.
Drivlina

R4 bensin, 2 488 cm3
191 hk vid 6 000 r/min
261 Nm vid 4 000 r/min
Elmotor 175 hk, 270 Nm
Systemeffekt 327 hk, 500 Nm
8-stegad automat
Fyrhjulsdrift
Batterikapacitet 17,8 kWh
Ombordladdare 7,2 kW

Kaross



Längd 4 745 mm
Bredd 1 890 mm
Höjd 1 685 mm
Tjänstevikt 2 147 kg
Bagagevolym 570 liter
Dragvikt 2 500 kg

Prestanda

0–100 km/h 5,8 sek
Toppfart 200 km/h
Förbrukning 1,5 l/100 km
CO2 33 g/km
Räckvidd el 63 km, WLTP

Euro NCAP

Ej testad

Pris 473 739 kr (efter bonus)