M Sverige Testar Maxus T90EV Banner

Eldrivna pickuper är fortfarande sällsynta. Den kinesiska tillverkaren SAIC, som äger Maxus, har introducerat en elektrisk version av sin T90-modell. Den har en imponerande frontdesign, räckvidd på 33 mil och kapacitet för tung last.

Tyvärr verkar det som att tillverkaren hade för bråttom med att elektrifiera modellen, vilket har resulterat i kompromisser.

I dag förväntas nya elbilar vara moderna med den senaste tekniken, vilket tyvärr inte är fallet med T90EV. Modellen är ursprungligen byggd för förbränningsmotorer i Kina och har inte utvecklats från grunden för eldrift. Detta återspeglas i flera kompromisslösningar som gör att den saknar funktioner som är vanliga för moderna elbilar.

Handbromsen är en klassisk krycka

Till exempel saknar den en frunk. Under den stora motorhuven finns ingen förvaringsplats trots att T90EV är bakhjulsdriven med en elmotor bak. I stället för en digital instrumentpanel har den ett analogt kluster som visar hastighet och effektanvändning. Även laddnivån visas analogt, vilket kan vara frustrerande för användare som föredrar procentuell information. Handbromsen är en klassisk krycka, och växelväljaren saknar parkeringsläge, vilket innebär att man måste använda handbromsen för att förhindra att bilen rullar iväg när den är parkerad.

Lastkapaciteten är stor för en elbil, 925 kg.
Lastkapaciteten är stor för en elbil, 925 kg

När det gäller prestanda har T90EV, som sig bör i en elbil, en direkt gasrespons. Elmotorn är högljudd vid låga hastigheter men vid högre hastigheter hör man den inte. Styrningen ger ingen respons att tala om. Komforten är också något spartansk med en styv fjädring som gör att gupp och ojämnheter i vägen blir tydliga. Lastkapaciteten på 925 kg är bra för ett arbetsfordon som denna.

Mittskärmen har få funktioner.
Mittskärmen har få funktioner.

Interiören är enkel med huvudsakligen plastmaterial, vilket är tåligt och lätt att rengöra. Mittskärmen har få funktioner, och instrumenteringen saknar temperaturmätare. Apple CarPlay fungerar dock genom usbanslutning fram.

Maxus T90EV är föråldrad för dagens elbilsmarknad

De eljusterbara stolarna är relativt bekväma men saknar sidostöd. Ratten går endast att justera i höjdled. Trots att det finns gott om utrymme både fram och bak är golvet till baksätet högt eftersom batteriet tar plats under golvet. Däremot är det gott om plats för benen och bakom ryggstödet finns ett smart förvaringsutrymme.

Maxus T90EV är föråldrad för dagens elbilsmarknad, särskilt med tanke på konkurrenterna som Ford F-150 Lightning, Chevrolet Silverado EV, Rivian R1T och GMC Hummer EV. Bara Ford är lanserad i Sverige än så länge och kostar betydligt mycket mer. Även om T90EV har sina brister, kan den fortfarande vara ett val för arbetsplatser som behöver ett utsläppsfritt arbetsfordon som går att lasta tungt, exempelvis inom gruvindustrin.

Maxus T90EV

Plus

Gott om utrymme, kan lastas tungt.

Minus

Omodern elbil, saknar temperturmätare, ej testad i Euro NCAP, låg dragvikt, ej 4WD.

FAKTA

 

Drivlina

Elmotor fram
150 kW 180 hk 310 Nm
1-växlad automat

Batterikapacitet
88,55 kWh

Maximal laddeffekt
11 AC 80 kW DC

Framhjulsdrift

Kaross



Längd 5 365 mm
Bredd 1 900 mm
Höjd 1 809 mm

Axelavstånd 3 155 mm

Tjänstevikt 2 375 kg

Flak
Längd 1 485 mm
Bredd 1 510 mm
Höjd 530 mm

Lastvikt 925 kg

Dragvikt 1 000 kg

Prestanda

0-100 km/h 12,3 sek

Toppfart 120 km/h

Förbrukning
3,3 kWh/100 km

Räckvidd
334 km WLTP

Euro NCAP

Ej testad 

Pris 579 900 kr