Lexus har lång erfarenhet av att elektrifiera premiumbilar med hybridlösningar. Men först nu lanseras deras första modell som är utvecklad för att vara en elbil. Håller den vad Lexus lovar?

LILLA LEXUS UX är i grunden en hybrid, men har byggts om till märkets första elbil. Därför är RZ Lexus första modell som utvecklats från grunden för att vara en elbil. RZ 450e delar struktur med Toyotas elbil bZ4X, men är förfinad på flera sätt. Och naturligtvis dyrare.

Toyotan med fyrhjulsdrift börjar på 610 900 kronor, medan Lexusen bara finns med fyrhjulsdrift och då börjar på 759 900 kronor. De två skiljer sig åt ganska mycket när det kommer till design och materialval, och Lexusen har dessutom starkare motorer. Eller den främre motorn är starkare. Enligt Lexus har man valt den lösningen för att ge bilen ett tryggare uppförande på löst underlag som grus och snö.

Ljudanläggningen från Mark Levinson är fenomenal

Vi kör RZ på fina asfaltsvägar och konstaterar att man levererar på de punkter man förväntar sig av en Lexus. Kupén är tyst, fjädringen är komfortabel, inredningen har fina men samtidigt gedigna materialval och ljudanläggningen från Mark Levinson är fenomenal. Bilen är elbilssnabb, det vill säga att gasresponsen är direkt och accelerationen imponerande. Körglädjen finns absolut här, men fokus är på en tyst och exklusiv framfart. Väguppträdandet är värdigt och säkert.

Lexus elbil RZ är nästan lika lång som den stora hybrid-suven RX.
Lexus elbil RZ är nästan lika lång som den stora hybrid-suven RX.

Lexus är vanligtvis försiktiga med ny teknik. De måste veta att den fungerar felfritt och kommer att hålla hela bilens livslängd innan de vågar lansera den i sina bilar. Därför är det extra häftigt att RZ är först med en helt ny styrteknik, steer-bywire, där ratten inte är kopplad till en rattstång utan skickar signaler till en elmotor som styr framhjulen.

Styrutslaget känns naturligt direkt och efter en stund är vi helt sålda

På detta sätt kan man ha en flygplansratt och alltid behålla kvart-i-tregreppet. Hjulens styrvinkel beror på hastigheten, så du behöver aldrig vrida ratten mer än 150 grader. Det fungerar överraskande bra! Styrutslaget känns naturligt direkt och efter en stund är vi helt sålda. Vi älskar det nya styrsystemet! Snabbt, precist, smidigt och med en mycket bra känsla. Underlaget kommuniceras upp i ratten men obehagliga stötar sorteras bort. Tekniken kommer att lanseras på RZ 2025.

Elbilsegenskaperna, som räckvidd och snabbladdningseffekt, imponerar inte jämfört med konkurrenterna. Förklaringen är Lexus värnande om sin driftssäkerhet. Man är helt ensam om att erbjuda en batterigaranti på upp till 100 000 mil. Interna tester visar dessutom att batteriet har 90 procents kapacitet kvar efter 10 år. Priset du betalar är att snabbladdningen är begränsad till knappt fyra gånger per dygn.

Värderar du räckvidd högre än fåfänga?

Är du spekulant på en RZ ska du ha en sak i åtanke: med 18-tumshjulen som sitter på instegsversionen är räckvidden över fyra mil längre, än med 20-tummarna som annars är standard. Om du värderar räckvidd högre än fåfänga. 

Text: Erik Trulsson Foto: Lexus

Lexus RZ 450e

Plus

Trevlig och trygg att köra. Tyst och bekväm. Världsunik batterigaranti. Makalöst bra ny styrning med steer-by-wire som kommer 2025.

Minus

Kort räckvidd. Begränsad snabbladdning. Steer-by-wire kommer först 2025.

Drivlina

Elmotor fram 204 hk, 266 Nm
Elmotor bak 109 hk, 168 Nm
Systemeffekt 313 hk
1-växlad automat
Batterikapacitet
brutto/netto 71,4/64 kWh
Maximal laddeffekt 11 kW AC, 150  kW DC
Fyrhjulsdrift

Kaross



Längd 4 805 mm
Bredd 1 895 mm
Höjd 1 635 mm
Axelavstånd 2 850 mm
Tjänstevikt 2 055 kg
Bagagevolym 522–1 451 liter
Dragvikt 750 kg

Prestanda

0–100 km/h 5,3 sek
Toppfart 160 km/h
Förbrukning 16,8 kWh/100 km
Räckvidd 440 km WLTP

Euro NCAP

Ej testad

Pris 759 900 kr