Lexus stora komfortkryssare RX har funnits som hybrid sedan 2006. När man nu lanserar en helt ny RX är det med tre olika hybriddrivlinor. Och en av dem är laddbar.

Jag skulle vilja ha en bil som är tekniskt modern, men samtidigt välbyggd och pålitlig. Den får gärna vara rymlig och eftersom det är så mycket suvar i trafiken kan den också vara lite högre. Men den får inte dra en massa soppa, den måste vara bränsleeffektiv.

Kundservicen var den bästa jag har upplevt i bilvärlden

Jag vill att den är tyst och bekväm och att den får mig att må bra. När jag kliver ur bilen ska min puls vara lägre än när jag klev in i den. Så här gick mina tankar när jag köpte den Lexus RX jag hade för några år sedan. Att kundservicen sedan var den bästa jag har upplevt i bilvärlden får mig att undra ännu mer om det inte faktiskt är den bästa bilen jag har ägt.

Nya RX är modernare, bekvämare och snålare än någonsin. Man har skippat V6:an och satsar nu helt på fyrcylindriga bensinmotorer och hybridteknik. Men faktum är att instegsversionen, 350h, har samma prestanda som tidigare 450h, trots att den är betydligt snålare.

Vi börjar med att ta denna på en tur och jag känner igen den tysta, behagliga gången. Signerad en energieffektiv drivlina, bra fjädringskomfort och en tyst kupé. Men den fyrcylindriga motorn hörs en del när den lägger sig på lite högre varv under acceleration, på grund av den steglösa växellådan.

Körglädje som jag aldrig skådat i en Lexus-suv tidigare

Samma sång upplever vi inte i den så kallade prestandahybriden RX 500h. Där har Lexus för första gången kombinerat en turbomotor med hybriddrift, och till det kopplat en sexstegad automatlåda. Jag är först skeptisk, en RX ska inte vara sportig, bara bekväm.

Men efter en rejäl provkörningsrunda är jag övertygad. Den har körglädje som jag aldrig skådat i en Lexus-suv tidigare. Mycket tack vare den snabba gasresponsen och väghållningen som har fyrhjulsstyrningen mycket att tacka för.

Slutligen återstår den version jag egentligen är mest nyfiken på. Laddhybriden, som går att använda som en elbil i upp till 65 km, och sedan övergår till hybrid.

Den laddbara är alltså mitt val – om några år när den har kommit ner i pris

Utifrån de prisindikationer vi har sett, kostar laddhybriden mindre än prestandahybriden med likvärdig utrustning. Och de är nästan lika snabba. Tyvärr kan man inte kan få bakhjulsstyrning till laddhybriden, vilket är synd.

Den laddbara är alltså mitt val – om några år när den har kommit ner i pris och min hyresvärd äntligen har givit med sig och byggt laddboxar i mitt garage.

Text: Erik Trulsson Foto: Lexus

Lexus RX 350h

Plus

Sagolik komfort. Tre olika effektiva hybriddrivlinor att välja mellan. Låg förbrukning. Lång räckvidd för laddhybriden.

Minus

I 350h kan den fyrcylindriga motorn låta aningen ansträngd med den steglösa växellådan under acceleration.

Drivlina

R4, bensin
2 494 cm3, 190 hk
239 Nm vid 4 300–4 500 r/min
Elmotor fram 182 hk, 270 Nm
Elmotor bak 54 hk, 121 Nm
Systemeffekt 250 hk
Steglös automatlåda
Fyrhjulsdrift

Kaross



Längd 4 890 mm
Bredd 1 920 mm
Höjd 1 695 mm
Tjänstevikt 1 965 kg
Bagagevolym 461 liter
Dragvikt 2 000 kg

Prestanda

0–100 km/h 7,9 sek
Toppfart 200 km/h
Förbrukning 6,3–6,6 l/100 km
CO2 142–149 g/km WLTP

Euro NCAP

Ej testad

Pris Cirka 720 000 kr