Har du möjlighet till ett högre prisbasbelopp för tjänstebilen? Eller vill du unna dig en kompetent familjebil som går att köra utsläppsfritt, men som du inte behöver stanna och ladda på vägen till fjällen? Nya Lexus NX är här.

Två bilar i en. Med en riktigt bra laddhybrid kommer man långt. Med riktigt bra menar vi att den ska ha en god räckvidd på el och den ska gå att köra på bara el, även om man vill ha värme i kupén. Om laddhybriden också har starka elmotorer och är fyrhjulsdriven blir det riktigt intressant. Man får då en elbil och en hybrid i ett. Dessutom till ett lägre pris än vad en renodlad elbil skulle betinga.

Poängen med en laddhybrid är att man är oberoende av elnätet

Lexus NX är en mycket bra laddhybrid. Den går långt på el och laddar fort med växelström. Den är dessutom fyrhjulsdriven och har bra värme, även detta vid eldrift. Poängen med att ha en laddhybrid och inte en elbil är att man inte är beroende av elnätet. Med dagens otillräckliga laddinfrastruktur är detta väldigt bekvämt.

Och är det något som Lexus NX är, så är det bekväm. Den har en mycket god fjädringskomfort, sköna stolar med mjuk stoppning, den är tyst som en viskning och du kan köra långt utan att behöva ladda. Efter att batteriet har tagit slut går den som en hybrid.

Gränssnittet är inte lika intuitivt som exempelvis Volvos

Det andra stora klivet för NX, förutom att den har blivit laddbar, är att den nu har ett modernt infotainmentsystem. Den 14 tum stora pekskärmenhar snabbvalsmenyer som gör det relativt enkelt att hitta bland funktionerna. En separat del för klimatanläggningen underlättar också. En del inställningar ligger dock gömda i olika menyer som man måste svepa fram. Man lär sig att hitta efter ett tag, men gränssnittet är inte lika intuitivt som exempelvis Volvos.

Rattens knappar är pekkänsliga och när du sätter ett finger på dem visas den aktuella funktionen i head up-displayen, vilket är mycket smart. På detta sätt kan man manövrera flertalet funktioner utan att ta blicken från vägen. Bland annat sköter man den adaptiva farthållaren och självkörningsfunktionerna på det här sättet.

Dörrhandtagen är elektroniska och förhindrar därmed dörröppning om det kommer en bil eller cykel farandes längs bilens sida.

Nytt infotainment. Stor pekskärm med volymvred och tydliga symboler.

Nytt infotainment. Stor pekskärm med volymvred och tydliga symboler.

NX finns även som vanlig, icke laddbar, hybrid med fram eller fyrhjulsdrivning. Drivlinorna är till stor del desamma som sitter i Toyota Rav4. Men Lexus förpackar det hela i mer design och finare hantverk, men framför allt får du ett betydligt modernare infotainmentsystem.

Text: Erik Trulsson Foto: James Holm

Lexus NX 450h+

Plus

Optimerad för elkörning. Fyrhjulsdrivning och bra värme samt lång räckvidd på el. Mycket bra komfort. Tyst. Nytt infotainmentsystem.

Minus

Betydligt dyrare än Toyota Rav4 laddhybrid. Det tar ett tag att lära sig att hitta bland inställningarna i det nya infotainmentsystemet.

Drivlina

4-cyl bensin
2 487 cm3
185 hk vid 6 000 r/min
227 Nm vid 3 200–3 700 r/min
Elmotor fram 182 hk, 270 Nm
Elmotor bak 54 hk, 121 Nm
Systemeffekt 306 hk
Batterikapacitet 18,1 kWh
CVT automatlåda
Fyrhjulsdrift.

Kaross



Längd 4 660 mm
Bredd 1 865  mm
Höjd 1 660 mm
Vikt 1 990 kg
Bagagevolym 545–1 500 liter
Dragvikt 1 500 kg

Prestanda

0–100 km/h 6,3 sek
Toppfart 180 km/h
Förbrukning 1,0 l/100 km
CO2 22 g/km
Räckvidd eldrift 69–74 km (WLTP)

Euro NCAP

Ej testad.

Pris Pris: 548 726 kr (efter bonus)