Lexus visar att bekväma persontransporter egentligen borde ske i minibussformat och inte i baksätet på en sedan. Siktar du på en ministerpost eller ett nobelpris kanske du kan få en tur.

Det dyraste som finns är luft. Mer benplats på tåget eller flyget kostar alltid en rejäl extraslant. Kvadratmeterpriserna på lägenheter i städerna ska vi inte tala om. Och en större bilmodell kostar alltid betydligt mer än en mindre, trots att drivlinan och säkerhetsutrustningen är exakt densamma. Därför kan man tycka att det borde vara en självklarhet att en minibuss är lyxigare än en sedan. Detta tar Lexus nu vara på när man bygger en lyxig persontransport i minibussformat. Aldrig har vi åkt så ombonat som vi gör bak i nya Lexus LM.

Lexus LM byggs på chassit från LX, vilket ger personbilskomfort

Lexus lyxifierar minibussen redan från grunden. Vanligtvis ser man Mercedes- och Volkswagenbussar med poliseskort i viktiga transporter av Nobelpristagare eller internationella viktigpettrar på statsbesök. Men de modellerna är i grunden skåpbilar. Lexus LM byggs i stället på chassit från LX, vilket ger personbilskomfort.

Lexus LM finns i två versioner: en med fyra sittplatser och en med sju. Den fyrsitsiga är riktigt speciell med en förarplats och en passagerarplats framtill, och sedan två superlyxiga fåtöljer i hela det bakre utrymmet, en megastor tv-skärm på 48 tum, kylskåp, arbetsbord och så vidare. De bilar som är beställda till Sverige (hela tio till antalet i skrivande stund) är dock den sjusitsiga versionen, varför det också är den vi fokuserar på här.

Fåtöljerna är undersköna med värme även i nackstödet

Även den har två riktigt lyxiga fåtöljer och kör man fram den främre passagerarstolen går det att sträcka ut rejält i den högra fåtöljen. Bakom finns en baksätesrad med tre sittplatser. Fåtöljerna är undersköna med värme även i nackstödet, armstöden och det utfällbara underbensstödet.

Bakom mittradens fåtöljer finns ett baksäte för tre.
Bakom mittradens fåtöljer finns ett baksäte för tre.

De svenska köparna är företag specialiserade på persontransporter. Ett och annat storföretag eller någon ambassad kan också tänkas investera i en Luxury Mover, som LM står för. Den mjuka hybriddrivlinan med steglös växellåda gör framfarten ryckfri. Bromsarna är kalibrerade så att föraren enkelt kan stanna utan ryck.

Lexus LM erbjuder en plats för avslappning eller arbete

Den fyrsitsiga versionen har en vägg mellan förarutrymmet och den bakre kabinen, vilket dämpar motorljudet, men i den sjusitsiga hade vi önskat ett bättre dämpat motorljud. Det stör en aning i den annars så njutbara atmosfären. Vägen mellan Arlanda och Utrikesdepartementet kan ta lång tid i rusningstrafik och LM erbjuder då en plats för avslappning eller arbete. På vintern kommer chauffören dessutom uppskatta att den är fyrhjulsdriven.

Lexus LM 350h 7-sits

Plus

Personbilskomfort med minibussens utrymmen. Hybriddrivlinan och bromsarna erbjuder mycket behaglig körning.

Minus

Man borde ha dämpat motorljudet från bensinmotorn bättre, eftersom denna lägger sig på ett högre varvtal under acceleration på grund av CVT-lådan.

Drivlina

R4 bensin 2 487 cm³

90 hk vid 6 000 r/min
239 Nm vid 4 300–4 500 r/min

Elmotor fram 182 hk 270 Nm
Elmotor bak 54 hk 121 Nm
Systemeffekt 250 hk

Steglös automatlåda

Fyrhjulsdrift

Kaross



Längd 5 125 mm
Bredd 1 890 mm
Höjd 1 930 mm
Tjänstevikt 2 345 kg

Bagagevolym 110–1 191 liter
Ej drag

Prestanda

0–100 km/h 8,7 sek
Toppfart 190 km/h

Förbrukning 7,4 liter/100 km
CO2 167 g/km WLTP

Euro NCAP

Ej testad 

Pris 1 425 000 kr

 

Text: Erik Trulsson Foto: Lexus