Motor provkör KIA EV9 GT Line AWD
Kias nya flaggskeppsmodell är här. Den är stor, tung, snabb och helt eldriven. Välj om du vill att den ska ha sex eller sju sittplatser. All utrustning och fyrhjulsdrivning är standard. Vi har provsuttit alla säten och även tagit ut bilen på en rejäl provkörningsrunda.
EN HEL RADDA MED SÄTEN, upp till sju till antalet, kan du få i Kias nya flaggskeppsmodell EV9. Det finns även en sexsitsig version, som ironiskt nog är dyrare. Då får man två stolar på andra sätesraden i stället för en soffa för tre. Dessa stolar går inte att snurra, så att man kan sitta bakåtvänd, som man kan se på det internationella pressmaterialet för Kia EV9. Kia Sverige har valt att inte ta in de snurrbara stolarna till den svenska marknaden.
Vi sitter faktiskt ganska bra i de bakersta sätena
I Sverige är medellängden ganska lång och vi ställer krav på utrymmen i bilar. Därför kliver jag och min branschkollega Marcus Berggren in i EV9 och tar plats i de två bakersta sätena på den tredje sätesraden. Här brukar det vara trångt i sjusitsiga bilar. Men efter att vi har justerat fram den skjutbara mellersta sätesraden, så att vi sitter värdigt även där, visar det sig att vi faktiskt sitter ganska bra i de bakersta sätena. Benutrymmet är godtagbart och fötterna får plats under sätesraden framför.
Huvudutrymmet är också riktigt bra och ingen av oss slår i taket. Marcus mäter 185 cm och undertecknad 189. Det är den kantiga karossen som ger EV9 dessa imponerande innerutrymmen. Och den är stor. Över 20 cm längre än en Kia Sorento, som är Kias andra bil med sju sittplatser. Sorento finns dock inte som elbil, utan bara som laddhybrid.
EV9 är byggd på Kias elbilsplattform, som även ligger till grund för EV6, men EV9 har betydligt längre axelavstånd. Det stora batteriet ligger, som vanligt i bilar, inbyggt i golvet vilket gör under för innerutrymmena. Ofta kan det innebära att golvet är aningen högt i elbilar, men i en sådan stor och hög bil som EV9 märks inte detta utan här åker sju vuxna faktiskt riktigt bra.
Med alerta elmotorer och lågt tyngdcentrum rör sig EV9 graciöst
Batteriplaceringen i golvet gör även under för bilens väguppträdande. 2,7 ton är massivt mycket massa att förflytta. Men med alerta elmotorer och lågt tyngdcentrum rör sig EV9 graciöst. Eldriften har lockat fram körglädjen i Kias modeller. Det är ett stort steg från Kias förbränningsmotorbilar som generellt saknar körglädje, till elbilsmodellerna som är riktigt trevliga att köra aktivt med.
Den långvariga glädjen ligger dock som vanligt i komforten. Här är EV9 bra, även om den inte kan mäta sig mot stora elbilar från premiumtillverkare. Framför allt handlar det om chassi och fjädringskomfort. Avancerade, och ofta ställbara, stötdämpare är väldigt dyra och dessa får man klara sig utan i Kia EV9. Stötdämparna som sitter på bilen är bra och ger en godtagbar fjädringskomfort, men vid sämre väglag med bulor och ojämnheter stöter och studsar det på ett sätt som inte känns påkostat.
Kia EV9 är väldigt snabb för sin vikt och storlek, och svarar direkt på gaspådrag
Elmotorerna är både starka och alerta. Kia EV9 är väldigt snabb för sin vikt och storlek. Den svarar direkt på gaspådrag. Styrningen erbjuder så där lagom med motstånd men ganska lite feedback.
På instrumentpanelen löper en lång skärm som visar kördata, klimatanläggning och infotainment i tre olika avdelningar bredd – aningen mer komplicerat än det brukar vara i Kia, som vanligtvis har föredömligt lättanvända interiörer. Man erbjuds fler funktioner även om varken skärmen eller dess grafik imponerar tekniskt. Under skärmen löper en panel med inbyggda knappar som är lätt att komma åt av misstag om man lutar handen här när man använder pekskärmen.
Som vanligt i Kia är det generöst med smarta förvaringsutrymmen och usb-uttag. Till och med till tredje sätesraden erbjuds uttag för usb-C och mugghållare.
EV9 säljs bara som fyrhjulsdriven och tvåmotorig i Sverige. Den bakhjulsdrivna versionen har visserligen längre räckvidd, men lägre effekt och dragvikt. Batterisystemet är på 800 volt, precis som i EV6. Detta betyder att det går att snabbladda med riktigt hög effekt om man laddar från en station som också har 800 volt.
EV9 är flera hundra tusen kronor billigare än sjusitsiga Volvo EX90
Med denna stora suv fyller Kia ett hål på marknaden. EV9 är flera hundra tusen kronor billigare än sjusitsiga Volvo EX90 och Tesla Model X. Och vi får vänta innan Volkswagen ID.Buzz går att få med sju sittplatser. Vill du finna en billigare elbil med sju platser kan du kika på Renault Kangoo som vi också provkör. Men det är en betydligt mindre och enklare bil. Dessutom har den en räckvidd som är för kort för de flesta svenska familjer.
Det är en av få rymliga elbilar som är riktigt bra för långresor
Kia har lång erfarenhet av elektrifiering och deras elbilar är ofta effektiva med en låg förbrukning. Vid vanlig körning går EV9 upp till 50 mil på en laddning, vilket är riktigt bra. Tillsammans med den snabba laddningen blir denna stora familjebil en av få rymliga elbilar som är riktigt bra för långresor. 870 000 kronor är mycket pengar för en Kia, men om man ser till vad marknaden erbjuder i dagsläget får EV9 anses som riktigt prisvärd.
KIA EV9 GT Line AWD 7-sits
Plus |
Möjligheten att åka upp till sju personer. Prisvärd sett till konkurrenterna. All utrustning ingår från start. |
|
Minus |
Finns inte med ställbara stötdämpare. Mycket tung och bred bil. |
FAKTA |
|
|
Drivlina |
Elmotor fram, 192 hk |
|
Kaross |
Längd 5 015 mm |
|
Prestanda |
0–100 km/h 5,3 sek |
|
Euro NCAP |
Ej testad |
|
Pris | 869 900 kr |
Text: Motors testlag Foto: Kia