Dröm-Kian
Det finns bilar man behöver och det finns de man vill ha. Kia har tidigare haft fokus på praktisk nytta och inte extraordinära produkter. Förrän nu.
DEN KOREANSKA TILLVERKAREN av förnuftiga familjebilar var tidigt ute med seriösa elektrifieringssatsningar. I dag går i princip alla nya Kiamodeller i Sverige mer eller mindre på el, och Kia vill verkligen hävda sig i elbilsvärlden. Det gör man med sin stora, och helt eldrivna, familjebil EV6.
Du kommer troligtvis mest att se baksidan av den här bilen
Den har fått välförtjänt mycket uppmärksamhet för sin design, räckvidd och teknik. Det är den första modellen med 800-voltsteknik, vilket gör att snabbladdningen bara tar en kvart, från en biltillverkare som inte tillhör premiumsegmentet. Men detta var inte tillräckligt. Därför tog Kia i från tårna och har nu släppt ifrån sig en värstingversion, nämligen EV6 GT.
Det är inte mycket som skiljer EV6 GT från en vanlig EV6 visuellt, men elbilsnörden tar det på fälgarna, de gröna bromsoken, den lite större spoilern och diffusorn. Annars är ett tips att de bakre röda reflexerna är stående på GT-modellen, när de är liggande på vanliga EV6. För du kommer troligtvis mest att se baksidan av den här bilen.
Vi kliver in i bilen och tar plats i de manuellt inställbara sportstolarna. Visserligen saknar de ställbart svankstöd, men de är riktigt bekväma ändå. På ratten finner vi en grön GT-knapp. När man trycker in denna ändras bilens karaktär helt och hållet. Från att vara en städad familje-elbil blir den helt galen. Gasresponsen blir hysteriskt snabb.
0–100 km/h på 3,5 sekunder är superbils-territorium
Ett djupare tryck på gaspedalen och man hör hur de fyra hjulen sliter i asfalten. Kroppen sjunker djupare in i sportstolen och det bär i väg med en vansinnig acceleration. 0–100 km/h på 3,5 sekunder är superbils-territorium. Vi har inte kört bilen på någon motorbana utan hållit oss till allmänna vägar.
Alltså har vi inte kunnat testa prestandan i någon större utsträckning, men vi har heller inte saknat den upplevelsen. EV6 GT gör sig bäst som en sleeper i vardagen. Alltså en bil som lurar på långt mycket mer motorkraft än vad omgivningen har en aning om.
Att mysa runt i EV6 GT och dess användarvänlighet och vardagsfunktioner är en njutning. Bara vetskapen om att man kan köra ifrån vilken bil som helst räcker, man behöver inte bevisa något. De ställbara dämparna gör att komforten är bibehållen och EV6 GT är betydligt bekvämare än en Tesla Model 3 eller Y.
EV6 GT är ingen bil som behövs, men livet består även av känslor
Över 800 000 kronor är mycket pengar för en bil. Men i det här fallet betalar du för tekniken och prestandan. Vad du inte betalar för är varumärket. På så vis är EV6 GT prisvärd, om man ser till vad andra elbilar med samma teknik och prestanda kostar.
En vanlig Kia EV6 är tillräckligt snabb för allt man kan önska, så EV6 GT är ingen bil som behövs. Men livet består inte bara av saker som behövs. Livet består även av känslor och upplevelser. Något som en Kia numera också kan ge dig.
Text: Motors testlag Foto: James Holm
KIA EV6 GT
Plus |
Teknik och prestanda i världsklass. Trots detta är EV6 GT en användarvänlig bil som fungerar utmärkt som vardagsfamiljebil. |
|
Minus |
Den adderade tekniken och prestandan gör att GT är tyngre och har kortare räckvidd än vanliga EV6. |
FAKTA |
|
|
Drivlina |
Elmotor fram 218 hk |
|
Kaross |
Längd 4 695 mm |
|
Prestanda |
0–100 km/h 3,5 sek |
|
Euro NCAP | 5 | |
Pris | 819 600 kronor |