M Sverige Test KIA EV6 GT Banner

Det finns bilar man behöver och det finns de man vill ha. Kia har tidigare haft fokus på praktisk nytta och inte extraordinära produkter. Förrän nu.

DEN KOREANSKA TILLVERKAREN av förnuftiga familjebilar var tidigt ute med seriösa elektrifieringssatsningar. I dag går i princip alla nya Kiamodeller i Sverige mer eller mindre på el, och Kia vill verkligen hävda sig i elbilsvärlden. Det gör man med sin stora, och helt eldrivna, familjebil EV6.

Du kommer troligtvis mest att se baksidan av den här bilen

Den har fått välförtjänt mycket uppmärksamhet för sin design, räckvidd och teknik. Det är den första modellen med 800-voltsteknik, vilket gör att snabbladdningen bara tar en kvart, från en biltillverkare som inte tillhör premiumsegmentet. Men detta var inte tillräckligt. Därför tog Kia i från tårna och har nu släppt ifrån sig en värstingversion, nämligen EV6 GT.

Det är inte mycket som skiljer EV6 GT från en vanlig EV6 visuellt, men elbilsnörden tar det på fälgarna, de gröna bromsoken, den lite större spoilern och diffusorn. Annars är ett tips att de bakre röda reflexerna är stående på GT-modellen, när de är liggande på vanliga EV6. För du kommer troligtvis mest att se baksidan av den här bilen.

Vi kliver in i bilen och tar plats i de manuellt inställbara sportstolarna. Visserligen saknar de ställbart svankstöd, men de är riktigt bekväma ändå. På ratten finner vi en grön GT-knapp. När man trycker in denna ändras bilens karaktär helt och hållet. Från att vara en städad familje-elbil blir den helt galen. Gasresponsen blir hysteriskt snabb.

0–100 km/h på 3,5 sekunder är superbils-territorium

Ett djupare tryck på gaspedalen och man hör hur de fyra hjulen sliter i asfalten. Kroppen sjunker djupare in i sportstolen och det bär i väg med en vansinnig acceleration. 0–100 km/h på 3,5 sekunder är superbils-territorium. Vi har inte kört bilen på någon motorbana utan hållit oss till allmänna vägar.

Alltså har vi inte kunnat testa prestandan i någon större utsträckning, men vi har heller inte saknat den upplevelsen. EV6 GT gör sig bäst som en sleeper i vardagen. Alltså en bil som lurar på långt mycket mer motorkraft än vad omgivningen har en aning om.

Att mysa runt i EV6 GT och dess användarvänlighet och vardagsfunktioner är en njutning. Bara vetskapen om att man kan köra ifrån vilken bil som helst räcker, man behöver inte bevisa något. De ställbara dämparna gör att komforten är bibehållen och EV6 GT är betydligt bekvämare än en Tesla Model 3 eller Y.

EV6 GT är ingen bil som behövs, men livet består även av känslor

Över 800 000 kronor är mycket pengar för en bil. Men i det här fallet betalar du för tekniken och prestandan. Vad du inte betalar för är varumärket. På så vis är EV6 GT prisvärd, om man ser till vad andra elbilar med samma teknik och prestanda kostar.

En vanlig Kia EV6 är tillräckligt snabb för allt man kan önska, så EV6 GT är ingen bil som behövs. Men livet består inte bara av saker som behövs. Livet består även av känslor och upplevelser. Något som en Kia numera också kan ge dig.

Text: Motors testlag Foto: James Holm

KIA EV6 GT

Plus

Teknik och prestanda i världsklass. Trots detta är EV6 GT en användarvänlig bil som fungerar utmärkt som vardagsfamiljebil.

Minus

Den adderade tekniken och prestandan gör att GT är tyngre och har kortare räckvidd än vanliga EV6.

FAKTA

 

Drivlina

Elmotor fram 218 hk
Elmotor bak 367 hk
Systemeffekt 585 hk
740 Nm
1-växlad automat
Batterikapacitet
netto 77,4 kWh
Maximal laddeffekt
10,5 kW AC 239 kW DC
Fyrhjulsdrift

Kaross



Längd 4 695 mm
Bredd 1 890 mm
Höjd 1 550 mm
Axelavstånd 2 900 mm
Tjänstevikt 2 185 kg
Bagagevolym
480–1 290 + 20 liter
Dragvikt 1 800 kg

Prestanda

0–100 km/h 3,5 sek
Toppfart 260 km/h
Förbrukning
20,6 kWh/100 km
Räckvidd 
424 km WLTP

Euro NCAP 5
Pris 819 600 kronor