Är nya Honda HR-V den bästa lilla suven? Vi provkör och kommer fram till att den är bra på mycket, men att du egentligen borde köpa en annan Honda.

MED LILLA HR-V FÅR MAN EN hel del suv-karaktär. Särskilt designmässigt, med den relativt höga karossen (markfrigång på 188 mm) i förhållande till hjulbasen.

HR-V säljs bara som hybrid med framhjulsdrift och steglös automatlåda. Eftersom det till huvuddelen är elmotorerna som driver bilen är den riktigt mjuk och behaglig att köra.

Fjädringskomforten är okej, men man får mycket karossrörelser över ojämnheter

Man känner inte när bensinmotorn startar, men man hör den. I stadstrafik kan man köra snålt men på motorväg imponerar inte förbrukningen. Fjädringskomforten är okej, men typiskt för höga bilar med kort hjulbas är att man får mycket karossrörelser över ojämnheter. Sådana dumheter slipper man vanligtvis i kombibilar, eller i en Civic för den delen.

Inredningen i HR-V kombinerar funktionalitet med känslan av att vara välbyggd. En stor, klassisk växelväljare och tydliga vred till klimatanläggning och volym gör det lättmanövrerat. Pekskärmen till infotainmentsystemet är i standardstorlek för japanska bilar, men lätt att finna rätt funktioner i. Trådlös Apple Carplay är uppskattat. För Androidtelefon krävs det dock sladd. Jag önskar mig fler variationer i den digitala instrumenteringen.

Benutrymmet i baksätet är generöst, men huvudutrymmet är begränsat

Honda har valt att hålla det enkelt, vilket minskar antalet menyer att gå vilse i, men det är alltid trevligt med lite extra grafik som tillvaratar de möjligheter som nya bilars avancerade skärmar ger. Hastighetsmätaren är fortfarande analog.

Bensintanken är placerad under framsätena, vilket gör att även HR-V har det, för Honda vanliga, justerbara baksätet där sitsen kan fällas upp så att man kan lasta höga saker som står på golvet baktill. Benutrymmet i baksätet är generöst, men huvudutrymmet är begränsat.

Snabbvalsknappar gör pekskärmen lättanvänd.
Snabbvalsknappar gör pekskärmen lättanvänd.

Bagageutrymmet är inte särskilt stort, jämfört med konkurrenterna, men det är lättlastat och lastgolvet blir plant när man fäller baksätets ryggstöd. Honda har mycket fiffiga detaljer i sina bilar och så även HR-V.

Är du hos Honda-handlaren, glöm då inte att provköra en Civic också

Insynsskyddet är hopfällbart, sitsen i baksätet är uppfällbar och värmeslingor i vindrutan håller vindrutetorkarna isfria. Det som talar mest emot att köpa en HR-V, är att en Honda Civic hybrid är bättre på i princip allt.

Den är snålare, snabbare, rymligare, bekvämare, snyggare och mycket roligare att köra. Civicen är låg att kliva i och ur, men i övrigt är det en mycket bättre bil. Och de två kostar nästan lika mycket. Är du hos Honda-handlaren för att kika på en HR-V, glöm då inte att provköra en Civic också.

Text: Erik Trulsson Foto: Honda

Ett avancerat luftflödessystem i HR-V ska se till att luften sprids längs sidorutorna och taket snarare än att det blåser i ansiktet på de åkande.
Ett avancerat luftflödessystem i HR-V ska se till att luften sprids längs sidorutorna och taket snarare än att det blåser i ansiktet på de åkande.

Honda HR-V Hybrid

Plus

Effektiv hybriddrivlina som gör HR-V relativt snål. Rymlig interiör. Lättanvända funktioner och bra teknik. Fiffiga lösningar.

Minus

Sämre än en Civic på allt. Vilket visserligen säger mer om Civic än om HR-V.

Drivlina

R4, bensin, 1 498 cm3
107 hk vid 6 000—6 400 r/min
131 Nm vid 4 500—5 000 r/min
2 elmotorer med totalt 131 hk 253 Nm
Steglös CVT-automatlåda
Framhjulsdrift

Kaross

Längd 4 340 mm
Bredd 1 790 mm
Höjd 1 582 mm
Tjänstevikt
1 452 kg
Bagagevolym
335–1 305 liter
Dragvikt
750 kg

Prestanda

0–100 km/h 10,6 sek
Toppfart 170 km/h
Förbrukning
5,4 liter/100 km
CO2 122 g/km

Euro NCAP

5

Pris 331 700 kronor