M Sverige Testar Honda CR V E HEV Fullhybrid Banner

Rymlig, bekväm och snål. Hondas nya CR-V är en riktigt mysig bil för familjen. Praktisk och bränsleeffektiv för vardagspussel i stadstrafik, samtidigt komfortabel och säker för långresor.

Det bästa med nya Honda CR-V är komforten. Stolarna är riktigt sköna och har bra inställningsmöjligheter. Även ratten går att ställa in så att både långa och korta förare finner en bra körställning. Fjädringskomforten är mycket god. Man erbjuds inga ställbara stötdämpare, men det behövs inte för chassit är bra som det är.

CR-V är Hondas stora suv, den är lika lång som en Volvo XC60

Utrymmena är generösa och bra såväl fram som i baksätet. Tyvärr erbjuds inte HR-V med en tredje sätesrad, men gissningsvis hade de bakersta sittplatserna blivit för små. Att montera en barnstol i baksätet är föredömligt enkelt. Inte bara på grund av utrymmena, utan framför allt för att dörrarna går att öppna i 90 graders vinkel så att man lätt kommer åt. 

Förbrukningen är riktigt låg

Det näst bästa med CR-V hybrid är att förbrukningen är riktigt låg. Särskilt om man kör i stadstrafik där hybridsystemet kommer till sin fulla rätt. Det går att köra denna stora fyrhjulsdrivna suv på under en halvliter per mil om man är lätt på gasen. På motorvägen drar den naturligtvis mer. Där är förbrukningen jämförbar med en motsvarande dieselbil.

CR-V är riktigt trevlig att köra. Honda har funnit en bra balans i att ge föraren en avslappnad men samtidigt engagerande körupplevelse.

Lättillgänglig teknik Det tredje bästa med nya Honda CR-V är den lättanvända tekniken. Honda har det mesta av modern teknik i sina nya bilmodeller, men de har gjort den lättillgänglig. Även en förare som inte har kört en Honda tidigare kan hoppa in bakom ratten och ta till sig av det breda funktionsutbudet utan större tveksamhet.

Infotainmentskärmen är lättöverskådlig och enkel att hitta rätt i

Tydliga knappar och reglage samt en bra instrumentering är anledningen till detta.

Klimatanläggningen styrs med enkelhet via tre vred med integrerade displayer. Den nio tum stora (lilla) infotainmentskärmen är lättöverskådlig och enkel att hitta rätt i. Naturligtvis erbjuds Apple Carplay och Android Auto, vilket är räddningen för den som ska ut på okända vägar – för den inbyggda navigatorn är hopplöst omodern, både i sina funktioner och i sitt gränssnitt. Hondas röststyrning är inte heller något att räkna med.

Euro NCAP har inte hunnit krocktesta nya CR-V ännu, men om vi kikar på de andra Hondamodellerna som har liknande säkerhetsteknik finns det ingen anledning på att tvivla på CR-V. Både nya HR-V och Civic har höga säkerhetsbetyg.

Text: Motors testlag Foto: James Holm

Honda CR-V e:HEV fullhybrid

Plus

Bra komfort.

Trevlig att köra.

Hög tekniknivå men lättanvända funktioner. Mycket låg förbrukning i stadstrafik.

Finns även som laddhybrid, då med över åtta mils räckvidd på ren el.

Minus

Begränsad dragvikt på hybriden.

Röststyrningen är inget vidare.

Navigationen känns daterad, och helt onödig eftersom bilen har Apple Carplay/ Android Auto.

 

FAKTA

 

Drivlina

R4 bensin, turbo
1 993 cm³

184 hk vid 6 100 r/min
189 Nm vid 4 500 r/min
Elmotor 184 hk 335 Nm

Steglös automatlåda
Fyrhjulsdrift.

Kaross



Längd 4 706 mm
Bredd 1 866 mm
Höjd 1 684 mm

Axelavstånd 2 700 mm

Tjänstevikt 1 888 kg
Bagagevolym 587–1 634 liter
Dragvikt 750 kg

Prestanda

0–100 km/h 9,5 sek
Toppfart 187 km/h

Förbrukning 6,7liter/ 100 km
CO2 151 g/km WLTP

Euro NCAP

Ej testad

Pris 469 000 kr