En ny Honda Civic är här, och den finns bara som hybrid. Men det är inte så bara när den är både rolig att köra och snål. Dessutom är den överraskande rymlig.

HONDA HAR EN FÖRMÅGA att bygga oerhört förnuftiga bilar, som samtidigt tilltalar oss som älskar bilkörning. Toyotas och Kias hybrider har också blivit trevligare att köra de senaste åren, men Honda ligger definitivt före när det kommer till körglädje. Det är inte så att nya Civic Hybrid är en rysligt sportig bil, utan det är körglädjen i den vardagliga körningen som är utmärkande.

Fjädringen är en välbalanserad avvägning, chassibalansen är utomordentlig

Gasresponsen är snabb, men mjuk. Styrningen är lätt att veva i stan men har en fin känsla på kurvig landsväg. Fjädringen har en välbalanserad avvägning mellan att kommunicera underlaget och att filtrera bort det man inte vill känna av. Chassibalansen är utomordentlig.

Att halvkombikarossen gör Civic till så mycket rymligare än man tror är ett annat mycket starkt argument för denna elektrifierade mellanklassare. Fyra vuxna sitter bekvämt och det går in massivt med bagage om man använder hela halvkombiutrymmet.

Det enda som mina medpassagerare anmärker på är hur låg bilen är. För Civic är låg. Det ger den bra väghållning med bibehållen komfort, och det ger en låg förbrukning: drygt en halvliter per mil under vår körning. Är man en suv-person som måste ha en lite högre bil för att enkelt ta sig i och ur är Civic inte rätt bil.

En av de allra trevligaste och mest genomtänkta hybridbilarna i mellanklassen

För alla oss andra är detta en av de allra trevligaste och mest genomtänkta hybridbilarna i mellanklassen på marknaden i dag. Bara en sådan sak som det extremt klyftiga insynsskyddet till bagageutrymmet. Det kan rullas in i sin lilla låda som sedan enkelt går att knäppa loss och stuva in i ett litet fack. Ingen annan biltillverkare har löst detta så fiffigt.

En trivsam och lättarbetad förarmiljö i nya Civic.
En trivsam och lättarbetad förarmiljö i nya Civic.

Stolarna är sköna och förarställningen mycket bra. Vi trivs bakom ratten i Civic Hybrid. Interiören är snygg och lättarbetad. Två stora mugghållare, trådlös laddning av mobilen och separata vred till klimatanläggningen, precis så vi vill ha det för att en förarmiljö ska vara trivsam och lättarbetad.

Civic har flera finurliga funktioner, som ett utdragbart insynsskydd.

Infotainmentsystemets skärm är inte stor med dagens mått, men den är lätt att lära sig hitta i. Tydliga symboler tar dig snabbt in i rätt meny, och du kan dessutom flytta apparna så att dina mest använda funktioner också är mest lättillgängliga. Ljudanläggningen från Bose (tillval) ger ett mycket bra ljud. Uppskattat även om vägbullret och motorljudet inte är störande i Civic.

Detta är en mycket lyckad halvkombi som både är snål och smart, samt rolig att köra.

Text: Erik Trulsson Foto: James Holm

Honda Civic Hybrid 2,0 E-CVT

Plus

Riktigt fin körupplevelse med hög körglädje och god komfort. Låg förbrukning. Rymlig med stort bagageutrymme.

Minus

Bilen är låg och kan upplevas som svår att kliva i och ur. Finns inte som laddbar.

Drivlina

R4, bensin, 1 993 cm3
143 hk vid 6 000 r/min
186 Nm vid 4 500 r/min
2 elmotorer med
totalt 184 hk, 315 Nm
Steglös CVT-automatlåda
Framhjulsdrift

Kaross



Längd 4 551 mm
Bredd 1 802 mm
Höjd 1 408 mm
Tjänstevikt 1 517 kg
Bagagevolym 410–1 220 liter
Dragvikt 750 kg

Prestanda

0–100 km/h 7,8 sek
Toppfart 180 km/h
Förbrukning
4,7 liter/100 km
CO2 108 g/km

Euro NCAP 5
Pris 334 700 kr