
DS8 Ètoile Long Range AWD
Att sätta sig bakom ratten på DS8 handlar inte främst om explosiv prestanda. Det här är snarare en bil som lockar dig att sänka axlarna och njuta av resan. Den adaptiva fjädringen, som läser av vägen med kamera och anpassar stötdämparna i realtid, gör att du nästan svävar fram. Små gupp, asfaltsskarvar och till och med tvära nivåskillnader reduceras till diskreta rörelser i kupén.
Fransk komfort
Den överraskar mest när jag tar mig ut på kurviga småvägar. Bilen är närmare fem meter lång och tung. Ändå finns det en balans som gör att den aldrig känns klumpig. Tvärtom. Styrningen är inte sportig, men exakt nog för att jag snabbt ska känna mig trygg med att pressa lite mer än jag först trodde.
Chassit jobbar fint ihop med fjädringen och helheten är mer samlad än förväntat. Det är ingen bil som bjuder in till buskörning, men den klarar tempoväxlingar med elegans. Komfortläget, som jag har svårt att lämna, levererar även här. A-stolpen stör sikten i vissa vänstersvängar, men i övrigt är sikten god och bilen lätt att placera.
Intressant om DS
- Startade som lyxdivision inom Citroën, blev ett eget varumärke 2014. Namnet kommer av klassikern Citroën DS (1955) och anspelar på franska ordet déesse (gudinna).
- Premiummärke i koncernen i Stellantis, tillsammans med bl.a. Peugeot, Opel och Alfa Romeo.
- Fransk elegans och djärv design kännetecknar märket, med stort fokus på lyx, premiumkänsla och detaljer i inredningen.
- Kända för avancerade, adaptiva fjädringssystem, arv från Citroëns hydropneumatiska komforttradition.
- Presidentens val – nya DS8 blev Frankrikes första officiella elbil när Emmanuel Macron färdades i den vid 8 maj-ceremonin 2025.

Flera körlägen men komforten lockar mest
Det finns flera körlägen att välja mellan: comfort, eco, normal och sport. Men även Nya DS8, med stort batteri och fyrhjulsdrift, rör sig över vägarna med en mjukhet som nästan trotsar fysiken. på slingriga vägar föredrar jag comfort. Sportläget gör styrningen tyngre och fjädringen hårdare, men den mest naturliga känslan finns i komfortinställningen. Drivlinan är eldriven med ett batteri på drygt 97 kWh som ger upp till imponerande 70 mils räckvidd.
Elegant kupé med unika detaljer
I kupén fortsätter lyxkänslan med detaljer inspirerade av exklusiva klockor, guillochémönster och runda metallinlägg. Testbilen har högsta utrustningsnivån med nappaläder, men bilen går också att få med blå alcantara eller canvastextil. DS har lagt ner ett imponerande hantverk, även om allt inte är lika praktiskt. Infotainmentskärmen är avlång och menyerna lite röriga. De dekorativa knapparna på mittkonsolen styr både volym och körlägen, men saknar känslan av ett klassiskt vred. Den nya X-formade ratten är behaglig att hålla i, men multifunktionsmodulerna i svart blank plast bryter av mot den i övrigt smakfulla inredningen.

Bekväma framsäten men snålt baksäte
Framsätena är komfortabla, med ventilation, värme, massage och till och med nackvärme, en detalj som annars finns i cabrioleter. Baksätet är däremot mindre imponerande, med låg och kort sittdyna, begränsat lårstöd och knappt huvudutrymme för långa passagerare. Lastutrymmet är ordentligt tilltaget, men någon frunk finns inte i den fyrhjulsdrivna versionen.
Komfort i egen stil
Kort sagt är DS8 en suvkupé med egen stil, en komfortkärra med generös räckvidd och avancerad fjädring. Den låter dig sväva fram, franskt, elegant och på sitt alldeles egna vis. Den bjuder på en känsla få konkurrenter når upp till, men allt detta har också en hög prislapp.
DS8 Ètoile Long Range AWD
Plus |
|
|
Minus |
|
FAKTA |
|
|
Drivlina |
Elmotor fram och bak, 350 hk, 509 Nm |
|
Kaross |
Längd 4 820 mm |
|
Prestanda |
0–100 km/h 5,4 sek |
|
Euro NCAP |
Ej testad |
|
Pris | 849 900 kr, utrustning Ètoile |