Den franska biltillverkaren DS har uppdaterat sin mellanklassuv med ny design och teknik. Vi kör den och njuter av en fin inredning och god åkkomfort.

BILMÄRKET DS KAN TYCKAS vara lite svårbegripligt för den som inte är bekant med bilarna. Och till en början var det heller inte helt klart vad man ville med bilarna när de var lätt modifierade Citroën-modeller som skulle vara sportiga och lyxiga men som egentligen var varken eller. Efter några år har man äntligen hittat sin form och funktion, och dagens DS-bilar har den charm som det var tänkt att de skulle ha från början. De har dessutom vettiga laddhybrid-drivlinor.

Även om DS har visat sig framgångsrika inom elbilsracing är deras modeller inte särskilt sportiga i körupplevelsen

Nya DS 7 är egentligen en facelift, alltså en uppdatering av den tidigare DS 7 Crossback-modellen. Men på många sätt ser det ut som en helt ny bil. Framför allt när det kommer till designdetaljer. Alla biltillverkare accentuerar sin bildesign med ledljuskreationer, och DS 7 blir omisskännlig med sina stående ljusstaplar i fronten. Baktill har man också monterat alltmer avancerade ledljussystem, och texten Crossback är utbytt mot namnet DS Automobiles.

En ordentlig facelift får DS 7 att se ut som en helt ny bilmodell.
En ordentlig facelift får DS 7 att se ut som en helt ny bilmodell.

DS 7 säljs i tre olika versioner i Sverige. Datan här är för instegsmodellen, den framhjulsdrivna versionen med en systemeffekt på 225 hästkrafter. Vidare finns det två fyrhjulsdrivna versioner, en med en systemeffekt på 300 hästkrafter och sedan en toppversion med hela 360 hästkrafter. Fyrhjulsdrivningen sker genom en hybridlösning med bensin- och elmotor på framaxeln och en extra elmotor som driver bakaxeln.

DS 7 har fått ett rejält lyft och känns modern på sitt sätt

Även om DS har visat sig framgångsrika inom elbilsracing är deras modeller inte särskilt sportiga i körupplevelsen. Det här är bilar med unik design och lyxigare interiör som bäst avnjuts genom varsam körning.

DS gör ett stort nummer av materialvalen i kupén.
DS gör ett stort nummer av materialvalen i kupén.

Instegsversionen har dessutom längst räckvidd på el, även om det bara skiljer ett par kilometer. Den motorstarkaste versionen är heller inte godkänd för dragkrok. Däremot har den det så kallade Active Suspension-systemet som standard. Då läser en kamera av vägen framför bilen och ställer in de fyra stötdämparna individuellt för att ta hand om ojämnheter på bästa sätt. Infotainmentsystemet har fått vassare mjukvara, skärmen är stor men gränssnittet är inte det bästa.

DS 7 har fått ett rejält lyft och känns modern på sitt sätt. Det är en bil för individualisten som vill ha en laddbar suv i mellanklassstorlek. Men den utlovade sportiga körupplevelsen finner man inte här.

Text: Erik Trulsson Foto: DS

Stolarnas utformning och läderklädsel på de högre utrustningsnivåerna är verkligen speciella, och tilltalande enligt många.
Stolarnas utformning och läderklädsel på de högre utrustningsnivåerna är verkligen speciella, och tilltalande enligt många.

DS 7 e-Tense 225 2X4

Plus

Egen design. Fin känsla i inredningens materialval. Volymvred och snabbknappar till infotainmentsystemet. God komfort.

Minus

Blir väldigt dyr på de högre utrustningsnivåerna, som har de fina materialvalen som man vill ha.

Drivlina

R4 bensin 1 598 cm³
225 hk vid 6 000 r/min
360 Nm
Elmotor 110 hk 320 Nm
Batteri 14,2 kWh
8-stegad automatlåda
Framhjulsdrift

Kaross



Längd 4 593 mm
Bredd 1 906 mm
Höjd 1 625 mm
Tjänstevikt 1 760 kg
Bagagevolym 555–1 752 liter
Dragvikt 1 275 kg

Prestanda

0–100 km/h 9,9 sek
Toppfart 225 km/h
Förbrukning 1,2 liter/100 km
CO2 28 g/km
Räckvidd på el 65 km (WLTP)

Euro NCAP

Ej testad

Pris 560 000 kr