M Sverige Test Dacia Duster Tce 150 EDC Banner

Dacia Duster är en bil som vinner på sin enkelhet och försöker inte heller att vara något den inte är. Nu har Duster fått en sparsmakad uppdatering som mest är kosmetika. Körkänslan är densamma som tidigare.

Allsidig och enkel är det man förknippar Duster med. Den perfekta bilen för dig som bor på landet helt enkelt. Duster är härligt användarvänlig, precis som sina konkurrenter Suzuki Vitara och Jeep Renegade. Det vi hade hoppats på med uppdateringen är att Duster skulle gå att beställa med fyrhjulsdrivning tillsammans med automatlåda, men så är inte fallet. Vill man ha fyrhjulsdrivning är det manuell växellåda som gäller.

Led-strålkastarna har en Y-form som också har fått vita linjer

Den här uppdateringen av modellen innebär mestadels designdetaljer. Drivlina och chassi är samma som tidigare. Något som förvånar oss är att det inte har tillkommit några fler säkerhetssystem, som exempelvis autobroms, utan det låga Euro NCAP-betyget består. En kostnadsfråga för att hålla priset på bilen nere.

De tydligaste nyheterna är den nya lacken som heter Dusty Kahki och den vita logotypen i grillen som har modernare design än det tidigare emblemet. En liten logotyp är även placerad på fälgarna. Led-strålkastarna har en Y-form som också har fått vita linjer. Och på bakdelen sitter vita bokstäver i modernt typsnitt i stället för logotyp. Daciabokstäverna sitter även på ratten, interiört är det också nya rektangulära utblås på instrumentbrädan i stället för runda. Alla Daciamodeller har fått dessa nyheter. 

Duster trivs bäst under hårdare arbete på landet

Eftersom det inte är någon förändring på drivlinan känner vi igen oss i körupplevelsen. Motorns 150 hk med dubbelkopplingslåda och turbo gör att Duster känns pigg. Däremot är den inte optimal vid köeller krypkörning. Det blir ett oharmoniskt samspel mellan växellåda och motor där krypkörningen blir ryckig. Servoeffekten är också för hög, vilket resulterar i en för lätt styrning. Duster trivs bäst under hårdare arbete på landet.

Instrumenteringen och infotainmentsystemet är otroligt enkelt men funktionellt. Apple Carplay och Android Auto går via usb. Sätena är också enkla med hård stoppning, men inte så hårt att det blir obekvämt. Det nyckellösa systemet från Renault fungerar alltid utmärkt. Dessutom går det att utrusta Duster med flera kameror runt bilen som ger en 360-gradersvy: en stor fördel vid trånga utrymmen samt fickparkering, eller om man ska hålla sig i traktorspåren på åkern.

Uppdateringen av Duster får den att se modernare ut, men det är fortfarande samma robusta bil, med låga krockbetyg, som tidigare.

M Sverige Test Dacia Duster Tce 150 EDC Instrumentpanel
Samma funktionella inredning som tidigare. Enkla stolar med hård stoppning.

Dacia Duster TCe 150 edc

Plus

En bra bil i all sin enkelhet. Vi uppskattar den bruksvänliga karaktären och stryktåligheten.

Minus

Går inte att få med automat tillsammans med 4WD. Lågt Euro NCAP-betyg.

FAKTA

 

Drivlina

4-cylindrig bensin turbo 1 332 cm³
150 hk vid 5 250–6 000 varv/min
250 Nm vid 1 700–3 250 varv/min
6-växlad dubbelkopplingslåda
Framhjulsdrift

Kaross



Längd 4 341 mm
Bredd 1 804 mm
Höjd 1 691 mm

Tjänstevikt 1 263 kg
Bagagevolym 478 liter
Dragvikt 1 200 kg

Prestanda

0–100 km/h 9,7 sek
Toppfart 199 km/h

Förbrukning
6,2 liter/100 km
CO2 141 g/km enligt WLTP

Euro NCAP

3

Pris  263 900 kr

 

Text och foto: Mia Litström