Toyota suvifierar den utomordentligt förnuftiga Corollan. Den kompakta kombin sväller och växer på höjden. Som kraftkälla finner vi naturligtvis en hybridlösning. En helt ny drivlina ska vara effektivare än någonsin. Vi provkör och ser om den höga bilen kan hålla förbrukningen nere.

Corolla är världens mest sålda bilmodell sedan starten 1966, med otroliga 50 miljoner exemplar. Nu ynglar den av sig och en ny crossover är skapad med namnet Corolla Cross. Toyota bygger främst bilar för bilköpare som inte är redo att ta steget över till en elbil än. Men med elektrifiering i hybriddrivlinan vill de hålla bensinförbrukningen nere.

Med Corolla Cross introduceras femte generationens hybridsystem. Uppdateringen gör att hybridsystemet är mer bränsleeffektivt; körupplevelsen ska också vara förbättrad. Batteriet är mindre och lättare än i vanliga Corolla. Kylningen av batteriet har också setts över: resultatet är mer effekt och längre batteritid.

Den bakre elmotorn ger tillfällig fyrhjulsdrift

Den totala systemeffekten från den 4-cylindriga bensinmotorn och två elmotorer är 197 hk. Den bakre elmotorn ger tillfällig fyrhjulsdrift om det behövs, men den är inte gjord för utmanande terrängäventyr. Effekten är endast 40 hk men räcker till om man ska upp för en snöig uppfart. Och söker man en dragbil är detta inte valet; den får endast dra upp till 750 kg.

Toyota har finslipat ytterligare på CVT-lådans samspel med bensinmotorn. Det ansträngda motorljudet finns kvar, men inte på samma påtagliga sätt som tidigare. Dessutom är accelerationen kvickare. Vid lugn körning är bilen tyst, men i motorvägshastighet hörs en del vindbrus.

Styrningen är inte särskilt kommunikativ i normalläget. I sportläget upplevs den som mer närvarande. Chassit är välbalanserat och Corolla Cross kränger inte överdrivet mycket vid kurvtagning. Hade dämparna varit styvare hade
chassit upplevts för hårt. Över ojämnheter går det förvånansvärt smärtfritt: fjädringskomforten är riktigt bra.

Körställningen är bra och framstolarna bekväma

Det nya infotainmentsystemet, som också finns i Toyotas elbil, är ett stort lyft för märket. Corolla Cross har en pekskärm i storlek 10,5 tum och undertill sköts klimatanläggningen enkelt via traditionella knappar och vred. Det är en trevlig och stilren innemiljö.

Körställningen är bra och framstolarna bekväma. Däremot saknar kanten, på utsidan av mittkonsolen vid förarens knä, mjukt material. Baksätet är relativt rymligt med tanke på bilens storlek, och den vida öppningen på bakdörrarna gör i- och urstigning lekande lätt.

Corolla Cross är en trevlig och bränsleeffektiv kompaktsuv som är en vettig vardagsbil för familjen.

Text: Mia Litström Foto: Toyota

Corolla Cross är första Corollan med digitala instrument.
Corolla Cross är första Corollan med digitala instrument.

Corolla Cross Hybrid

Plus

Trevlig att köra, bra hybriddrivlina, bra fjädringskomfort.

Minus

Ansträngt motorljud vid kraftig acceleration, navigationen något långsam.

 

Drivlina

4-cylindrig, bensin
1  987 cm3
152 hk vid
6 000 varv/min
190 Nm vid
4 400–5 200 varv/min
Elmotor 113 hk, 206 Nm
Bakre elmotor, 41 hk, 84 Nm
Total systemeffekt 197 hk
Steglös automatlåda, CVT
Fyrhjulsdrift

Kaross



Längd 4 460 mm
Bredd 1 620 mm
Höjd 1 825 mm
Tjänstevikt 1 550 kg
Bagagevolym 436 liter
Dragvikt 750 kg

Prestanda

0–100 km/h 7,5 sek
Toppfart 180 km/h
Förbrukning
5,3–5,4 liter/100 km
CO2 120–122 g/km
enligt WLTP

Euro NCAP

Ej testad

Pris Startpris 357 100 kr